Gemiddeld besteden werknemers wekelijks 3,5 uur op het web voor eigen doeleinden. Die tijd besteden ze voornamelijk aan het bezoeken van nieuwssites en het regelen van hun bankzaken. Liefst 27 procent denkt dat deze activiteiten hun werk positief beïnvloeden. 57 procent denkt dat wel of niet privé-surfen geen invloed heeft op de productiviteit. Dit is de uitkomst van een onderzoek dat is uitgevoerd door Websense, een Amerikaans computer beveiligingsbedrijf.
Mannen en vrouwen
Het meest interessante aan de uitkomst van de enquête, zijn de verschillen tussen de twee sekses. Mannen kwamen er eerlijk voor uit het internet veelvuldig te gebruiken voor hun eigen plezier. Vrouwen hadden hier beduidend meer moeite mee: 64 tegen 55 procent. Mannen waren ook schaamtelozer: als de firewall het toestaat, zijn ze twee keer zo snel geneigd chatrooms te bezoeken of software te downloaden. Ook een ander cliché werd bevestigd. Waar mannen vaker kiezen voor sportsites, speuren vrouwen naar koopjes op online marktplaatsen.