Over ‘het nieuwe werken’ horen en lezen we steeds meer. Apostelen van deze vorm van organisatiemanagement – waarbij het creatief vermogen en de persoonlijke groei van medewerkers centraal staat – presenteren het nu zelfs als hét recept voor de kredietcrisis. Dat is misschien wat te veel van het goede, maar het is voor iedere werkgever de moeite waard om zich op zijn minst in het onderwerp te verdiepen.
De kracht van mensen leent zich uitstekend voor een eerste introductie. In heldere bewoordingen legt ondernemer Roland Hameeteman uit wat het nieuwe werken is, waarom het nodig is en hoe hij de principes in zijn eigen bedrijf e-office in de praktijk brengt. Het ultradunne boekje is rijk geïllustreerd en leest als een trein.
Als betoog voor het nieuwe werken scoort dit toegankelijke boek een dikke voldoende. Echter, het praktische gedeelte laat wat te wensen over. Hoe om te gaan met problemen die met de invoering van het nieuwe werken kunnen ontstaan, wordt helaas niet vermeld.
Arjan van Bijnen