Weblogs zijn razendpopulair. De wereldwijde blogosfeer telt al 7,5 miljoen blogs en in Nederland zijn Flabber, GeenStijl en Retecool groter dan traditionele krantensites. Hoe is dit mogelijk en wat kun je ermee als adverteerder? Volgens Phileas Fox van advertentiebureau Adfactor hebben de blogs hun succes vooral te danken aan het opiniebepalende karakter, het nieuws met een knipoog en de interactiemogelijkheid. “De doelgroep is erg actief op internet, continu op zoek naar nieuwe dingen en wil daarover graag zijn zegje doen. Als díe groep iets cool vindt, zit je als adverteerder helemaal goed. Want het zijn de early adopters die andere mensen over je product zullen vertellen.”
Adverteren op weblogs is een vak apart, want de cliché-banner is uit den boze. Zo schrijft GeenStijl: ‘Onze doelgroep wil u niet en heeft een hekel aan reclame, banners en gelikte marketingboys.’ Fox: “Dat is natuurlijk een beetje sarren, maar blogvertising vraagt zeker om out-of-banner-concepten. De uiting moet volledig aansluiten bij de weblog-omgeving, anders gaat de doelgroep morren.”
Gijs van der Klei van mediabureau Mediaedge:cia maakte al kennis met de extreme interactie tussen weblog en gebruikers. “We hadden in overleg met de redactie tijdelijk het beeldmerk van GeenStijl vervangen door een passend beeld uit een nieuwe release van Fox, de film Be Cool. En meteen werd er een waslijst aan reacties gepost. Van ‘Check die Hummers in de trailer!’ tot ‘Dit is een sell-out van GeenStijl!’” Een weblog is een zeer expressieve omgeving en daardoor niet geschikt voor elke adverteerder. Van der Klei: “Een bank als Fortis kun je er niet neerzetten – voor je het weet is er een hele discussie gaande over je product. Maar GeenStijl en Be Cool was een perfecte match, want die film is ook een beetje schelden en schoppen.”