M4N is een Affiliate Marketing Netwerk: bedrijven geven aan M4N door dat zij online willen adverteren en webmasters kiezen de advertentielinks voor hun site uit. “Wij zijn de schappenvullers van het internet”, lacht oprichter Thomas Joosten (37). “Stel, iemand boekt online een reis via een doorklik van de site van de webmaster naar de onlinevakantiewinkel, dan krijgt de webmaster daar een bedrag voor en wordt M4N betaald door de vakantiewinkel.”
Er hoeft niet per se op het Amsterdamse kantoor gewerkt te worden, zo ontdekte Joosten toen hij drie jaar geleden met collega’s naar Zuid-Afrika ging. “We namen onze laptops mee om te kunnen werken. En wat bleek: we hadden vakantie maar konden tegelijkertijd heel veel werken. Het was heel ontspannen en leuk.” Joosten besloot de boel om te draaien voor zijn werknemers: werken op een vakantiebestemming. De werkvakantie was geboren.
Vorig jaar melde een sollicitant Joosten dat hij bij M4N wilde werken onder één voorwaarde: hij wilde naar het buitenland. De jongen werd gelijk tot organisator van de eerste officiële M4N-werkvakantie gebombardeerd.
Het bedrijf huurde een hostel af. Joosten: “Niets bijzonders, gewoon een simpel hotelletje. Maar dat is juist zo leuk. Die superchique bedrijfsuitjes met uitgebreid diner waarbij mensen zich zeer bewust zijn van de sfeer die gecreëerd wordt om tot goede gesprekken te komen, zijn heel krampachtig. Bij ons kwamen belangrijke zaken naar boven als we na het eten een biertje dronken.” En daarbij: “Wij regelden de lokatie, bureaus en internet”, legt Joosten uit. “Het is hartstikke goedkoop voor ons. Ik snap niet dat niet meer bedrijven dit doen.”
Natuurlijk wordt er minder hard gewerkt tijdens zo’n werkvakantie. De afspraak is dat de medewerkers op zo’n 75 procent van hun capaciteit zitten. Joosten: “Dat is iets gevoelsmatigs, je kunt dat niet berekenen.” De werkvakantiedagen zijn inmiddels opgenomen in de arbeidscontracten, elke medewerker krijgt er 20. Wie niet mee kan of wil op de werkvakantie, mag eenvierde van de overgebleven dagen gebruiken als gewone vakantiedagen. Als een medewerker bijvoorbeeld twaalf dagen werkt op Isla Margarita, heeft hij acht vakantiewerkdagen over die hij kan omzetten in twee vakantiedagen.
Joosten merkt dat zijn medewerkers erg enthousiast zijn over de secundaire arbeidsvoorwaarden. “Maar het allerbelangrijkst is dat je mensen leuk werk biedt”, gelooft hij. “Verantwoordelijkheid is een heel belangrijke factor voor lol in je werk. Je moet die verantwoordelijkheid kunnen uitbreiden.”
Zijn medewerkers houden hun taken en doelen zelf bij op individuele scorecards. Daarop staan doelstellingen, zoveel mogelijk gekwantificeerd, en de taken en persoonlijke ontwikkeling die nodig zijn om de doelen te halen. Wie bijvoorbeeld een nieuwe versie van de M4N-software moet produceren, schrijft op zijn scorecard welke verbeteringen daarin moeten zijn doorgevoerd, dat hij de taak heeft met zijn technische collega’s hierover te vergaderen en dat het wenselijk is nog beter te leren programmeren.
Scorecard
Joosten neemt de scorecards eens per kwartaal met zijn mensen door. De verschillende afdelingen hebben eigen scorecards die worden besproken tijdens de maandmeeting.
“We zijn daardoor een transparante organisatie”, vertelt Joosten. “Iedereen ziet alle cijfers, ook de winstcijfers. Tijdens de maandmeeting proberen we te discussiëren over de kant die we als bedrijf opgaan.” Voor die transparantie is vertrouwen noodzakelijk. Joosten: “Ik ga er altijd vanuit dat mensen handelen vanuit goede motieven. Je kunt dat naïef noemen, maar ik vind het belangrijk dat je mensen positief benadert.” Zo zijn msn en email belangrijke communicatiemiddelen op het M4N kantoor. -nextpage-
Prettig, vindt Joosten, want op die manier kunnen de collega’s snel en in stilte overleggen. “Maar ik weet natuurlijk niet of iemand met een vriend zit te chatten of met een collega. En ik ga dat ook niet controleren. Ik vertrouw erop dat mensen hun werk doen.”
Eenzelfde vertrouwen ligt aan de basis van de flexibele werktijden bij M4N. Joosten: “De basis in dit bedrijf klopt al. Het vertrouwen en de goede sfeer zijn noodzakelijk om iets als vakantiewerkdagen succesvol te kunnen invoeren. De vakantiewerkdagen zijn ons unique selling point. Dit biedt niemand aan.”
Geen afwachters
Joosten hoopt op te vallen in de grijze massa van ICT-bedrijven en nieuwe medewerkers aan te trekken. Het is lastig om de juiste mensen voor M4N te vinden, vindt de directeur. Ondernemende medewerkers die zelf beslissingen nemen. Geen afwachters. Toen Joosten en zijn broer M4N in 1999 oprichtten, werkten zij met freelancers die een deel van de opbrengst ontvingen. Maar drie jaar geleden begon het bedrijf aan een groeispurt en vorig jaar groeide M4N van tien, naar dertig medewerkers. “Nu we financieel gezond zijn, kunnen we mensen gemakkelijker verleiden om met ons mee te doen”, merkt Joosten. “Want ook de salarissen groeien. Maar zoveel geld voor recruitment als bijvoorbeeld Dell of Oracle, dat hebben we natuurlijk niet.”
Want voordat Joosten geschikte kandidaten met een goed salaris kan verrassen, moet hij wel met ze in contact zien te komen. Daarvoor gooit M4N het net breed uit. Allereerst probeert het bedrijf free publicity te genereren. Joosten: “We laten een bericht uitgaan als we iets te vertellen hebben, zo hopen we in de media te komen. Het is goed dat mensen over ons lezen.”
De actieve zoektocht naar nieuw personeel vindt onder andere plaats op werk.nl, de vacaturesite van het CWI. Een weinig aantrekkelijke site die door zijn gebruiksonvriendelijkheid menig ondernemer afschrikt, merkt Joosten. “Tsja, het gaat een beetje op zijn overheids. Echt een applicatie waar je je doorheen moet worstelen. Monsterboard is bekender, maar veel duurder en die site wordt bestookt door grote bedrijven. We vinden via werk.nl geregeld geschikte kandidaten.”
Een ander deel van Joosten’s medewerkers is blijven plakken na een stage. M4N heeft continue vier stagiairs over de vloer. Joosten merkt nu dat het een voordeel is om al wat langer te bestaan: “De opleidingsinstituten weten inmiddels dat we een goede stagebegeleiding bieden. Daardoor is er nu een constante stroom van studenten.” Van hen blijft ongeveer de helft bij het bedrijf werken.
Bagage
Zijn personeelsbestand dijt verder uit doordat Joosten gebruik maakt van de diensten van zijn eigen bedrijf. Sinds kort betaalt hij webmasters om advertenties voor M4N te plaatsen. “Dat lijkt logisch, want het is mijn eigen vak”, vertelt Joosten. “Maar het duurt echt even voordat je daaraan begint hoor! De kinderen van de schoenmaker lopen ook altijd op de slechtste schoenen, wij zetten ons eigen product niet zomaar in om vacatures te vervullen.”
Ondanks het feit dat er voortdurend functies vacant blijven bij het groeiende M4N, gaat Joosten niet krampachtig met zijn medewerkers om. “Het is niet mijn voornaamste doel mensen binnen te houden”, zegt Joosten. “Ik wil een werknemer de bagage geven die hij nodig heeft om datgene te bereiken wat hij ambieert. Onze medewerkers zien dat webmasters goed geld kunnen verdienen. Als mensen hier weggaan, is dat vaak om een eigen website te beginnen. Ik help daar graag bij, we hebben er tenslotte allebei voordeel van.” (HvdK)
Personeelsbeleid volgens Thomas Joosten, M4N
-
Voer vakantiewerkdagen in! Op deze manier onderscheidt u zich van andere werkgevers;
-
Zorg voor een transparante organisatie;
-
Vertrouw medewerkers, ga uit van hun goede bedoelingen;
-
Zoek eens naar geschikte kandidaten op minder bekende vacaturesites;
-
Haal stagiaires in huis, geschikte studenten kunnen na hun stage blijven werken;
-
Maak gebruik van uw eigen product om vacatures uit te zetten;
-
Wees er niet bang voor dat medewerkers weggaan, u kunt er voordeel van hebben.