Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beste en slechtste beslissing: Janneke Niessen

Janneke Niessen en Heleen van Oord werken al jaren in de online media. Maar de juiste richting vinden, dat duurde even.

‘We worden nu gezien als specialist’

Janneke Niessen (29) is mede-oprichtster van DQ&A en ruim 8 jaar actief in de online media. Binnen DQ&A is zij verantwoordelijk voor product development. Ze heeft daarnaast een boek geschreven over online mediaplanning, ook gaf ze diverse trainingen over online media op de Universiteit van Amsterdam en Leuven.

Heleen van Oord (34) werkt ook ruim 8 jaar in de online media. Zij is verantwoordelijk voor business development. Heleen heeft haar kennis en ervaring ook ingezet als bestuurslid van IPAN. Tevens geeft zij gastcolleges aan de Universiteit Leiden en spreekt ze op internationale congressen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

beste…
De beste beslissing namen we toen DQ&A anderhalf jaar bestond. Onze propositie bij de start was erg breed, zelfs zo breed dat het voor de markt onduidelijk was wat we precies deden en waarvoor ze bij ons terecht kon. Voor onszelf was het erg duidelijk, maar wat heb je daaraan als de perceptie in de markt anders en wellicht zelfs tegenovergesteld is. Na anderhalf jaar hebben we toen besloten ons alleen nog maar te focussen op online trafficking en admanagementdiensten en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Voor de markt was het hiermee direct duidelijk. Sindsdien worden we gezien als specialist in ons vakgebied, juist omdat we ons richten op een niche. Daarbinnen streven we ernaar de beste te zijn. Sinds die tijd hebben we, ook toen de markt slecht was, een sterke groei doorgemaakt en nu zijn we actief in meer dan twintig landen.

slechtste…
Als we terugkijken kunnen we concluderen dat het achteraf niet de slimste move is geweest om DQ&A te starten vanuit competenties en bestaande relaties van de oprichters, en niet vanuit een marktbehoefte. Dit heeft geleid tot onze te brede propositie in het begin en daardoor onstond onduidelijkheid in de markt. Mede hierdoor hebben we binnen anderhalf jaar twee van de mede-oprichters moeten uitkopen. Dat is uiteraard niet het idee is wanneer je enthousiast met vier personen aan een dergelijk avontuur begint.