‘Ik heb te lang gewacht met leiderschap tonen’
Radjesh Lachmansingh (36) richtte in 2000 rala op, een dienstverlenende onderneming die zich beweegt op het grensvlak van business en ICT. Lachmansingh geeft zijn werknemers veel vrijheid en de mogelijkheid om zelf ondernemer te worden: zij ontvangen dan een prestatieloon met een vast en variabel deel, maar lopen meer risico.
BESTE…
Mijn beste beslissing is zonder meer geweest om een aantal vertrouwenspersonen om mij heen te verzamelen. Dit deed ik voordat ik besloot rala te starten. Deze mensen heb ik nog steeds om me heen en er zijn ook enkele personen bijgekomen. Voor mij is ondernemen duurzaam (ondernemer ben je, zal je altijd blijven). De kwaliteit van leven is voor mij belangrijk. Mijn bedrijf mag geen maandagochtendgevoelens oproepen bij medewerkers. Het moet voor iedereen onderdeel zijn van een bewuste keuze, elke dag weer. Op die manier leren medewerkers ook dat ze in feite bewust zelfstandig ondernemend zijn. Ze zijn misschien geen ondernemer, maar wel ondernemend en daarbij ook bewust van de omgeving waarin ze functioneren.
Daarom is het belangrijk om een persoonlijk netwerk op te bouwen met ervaren mensen. Die hebben mijn vertrouwen, zijn aanvullend en helpen mij verder en toetsen mijn plannen en ideeën kritisch. Ik heb ervaren, dat door eerst te toetsen binnen mijn netwerk, we het risico beperken dat je iets onderneemt dat achteraf gezien niet goed is geweest.
SLECHTSTE
Mijn slechtste beslissing is (een verkeerde woordkeus volgens mij, want je leert altijd van alle beslissingen en dus is slecht niet per definitie negatief) om binnen rala te lang te wachten om echt leiderschap te tonen. Leiderschap betekent voor mij ideeën/plannen na kritische toetsing gewoon uitvoeren en dus laten gebeuren. In een omgeving, waarbij je collega’s nog zoekende zijn naar ondernemersvaardigheden, is het noodzakelijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Hier leert de omgeving meer van dan dat je hen zelf laat zoeken.
Ik heb dit pas kort geleden echt doorgevoerd binnen rala. Een periode stilstaan als onderneming creëert geen goed gevoel. Je wilt namelijk verder en dit moet aangetoond kunnen worden. Ik had al veel eerder leiderschap moeten tonen en niet te lang moeten wachten met het doorhakken van knopen. Nu heb ik het gevoel dat we in een bepaalde periode van onze oprichting en continuïteit nog te vaak hebben stilgestaan. Dát wil ik nu als voorbeeld stellen. Stilstaan is niet goed. Leiders hakken knopen door. Managers maken geen fouten. Leiders en ondernemers zijn er juist om die wél te maken. Dat typeert ze in hun leiderschapskwaliteiten. Maar achteraf conclusies trekken is altijd makkelijk.