Egberts Consulting uit Zierikzee helpt werkgevers en werknemers verzuim en arbeidsongeschiktheid te beperken. De onderneming startte in 2001. “Niet iedereen die ziek is verzuimt en niet iedereen die verzuimt is per definitie arbeidsongeschikt”, denkt oprichter Gerard Egberts. Naast verzuimmanagement en reïntegratiebegeleiding bestaat de dienstverlening uit loopbaanadvisering en outplacement. Egberts streeft naar een platte organisatie. In de afgelopen jaren groeide zijn onderneming al snel naar vijftien werknemers. Om Egberts Consulting niet te groot te laten worden, koos hij voor het franchise-systeem. Ondernemers doen met hem mee als parttime franchiser. Toen zijn snelgroeiende onderneming ook landelijk opererende klanten probeerde te bereiken, ging Egberts op zoek naar een manier om het hele land te bereiken. Hij had al een netwerk van freelancers en bedrijven die in onderaanneming voor hem werkten, maar dat ging niet ver genoeg. Graag wilde hij de dienstverlening onder één vlag brengen, zonder zelf flink te hoeven groeien in personeelsbestand. “Naast regionale werkgevers werken we ook voor de UWV-organisatie en BP. Zij zitten in het hele land en eisen landelijke specialistendekking”, zegt Egberts. Parttime franchisenemers moeten die vraag invullen. Andere ondernemers nemen de gedaante aan van Egberts als zij een opdracht onder Egberts´ vlag doen.
Zacht en hard
Maar hoe zet je een franchise-organisatie op in de dienstverlening? Zo strak georganiseerd als McDonalds dat doet – over de hele wereld zijn hamburgers even groot – lijkt in de dienstverlening onmogelijk, zeker als franchisers niet honderd procent voor Egberts werken. Egberts: “Je hebt zachte en harde franchisevormen. McDonalds is bijvoorbeeld heel hard. Wij proberen een tussenvorm te vinden.” Wel valt bijna alles onder het opgestelde franchiseprotocol, van administratie tot coaching. Dat betekent ook dat automatisering een belangrijke rol speelt. Facturering, de gebruikte methodieken, de juiste handelswijze; alle informatie komt in een centrale database en wordt in de gaten gehouden door de binnendienst van Egberts. Een stafarts en een stafarbeidsdeskundige beoordelen inhoudelijk de kwaliteit van het geleverde werk. “Al deze informatie is webbased; we kunnen altijd meekijken, net als de klant.” Probleem van parttime franchisers: de ondernemers dienen ook andere opdrachtgevers te hebben. Zo niet dan kan de Belastingdienst de partners tot personeel van Egberts rekenen. Dat kost zo’n 20 procent extra aan werknemerspremies en belastingen. De opdrachten die ze voor Egberts doen, moeten de franchisers wel onder de noemer van dit bedrijf doen. Het is niet makkelijk, erkent Egberts. “De kwaliteit van de dienstverlening is moeilijk te vangen in concrete afspraken. Als je een eigenzinnig ondernemer bent, is het een stuk lastiger om je onder een franchisevlag te scharen. Dat is het moeilijke van deze ondernemingsvorm.”
Roadshow
“Toen we dit bedachten, hebben we lange tijd bekeken hoe we dit zouden opzetten. Moesten we een roadshow doen om ondernemers binnenboord te halen? We kwamen erachter dat onze partners dichterbij waren dan we dachten: We hadden immers al freelancers en partners. Sommigen voelden niks voor een inniger samenwerking, anderen juist wel.” Het loopt ook wel eens mis. Egberts ontmoette een ondernemer met veel ervaring in het franchisewezen. Op papier leek een mooie samenwerking te bloeien. “Maar dan zie je dat een mooi cv niet alles is. Die man was absoluut goed in zijn vak, maar zijn werkwijze sloot niet bij ons aan.” Egberts nam ook al afscheid van een andere franchiser.
Samen met een franchisemakelaar van Syntens heeft Egberts bij de start een wensenlijst opgesteld waaraan een franchisenemer moet voldoen. Ook is hij via de franchisemakelaar in contact gekomen met een jurist die een franchisecontract heeft opgesteld. Daar staat bijvoorbeeld in dat een franchisenemer een bepaald gebied bewerkt en dat hij gebonden is bepaalde zaken gemeenschappelijk in te kopen. Egberts leert nog iedere dag bij. “Hoe vaak roep je bijvoorbeeld een zieke werknemer op die na de tweede keer weer niet komt opdagen, hoewel de opdrachtgever weer een vervolgopdracht geeft? Wanneer geef je de opdracht terug? Die zaken hebben we geüniformeerd.”
EGBERTS CONSULTING
Opgericht: maart 2001
Plaats: Zierikzee
Personeel: 15
ALIADO!
Egberts noemt zijn netwerkorganisatie ‘Aliado’. Dit is Spaans voor bondgenoot. Momenteel telt de groep drie ondernemingen en een handvol zelfstandige artsen en arbeidsdeskundigen. In totaal streeft Egberts naar zes partners voor het ziekteverzuim en zes voor de integratie. Ook zoekt hij 12 artsen en 14 arbeidsdeskundigen. Egberts werkt met een eigen certificering.
De experts over Egberts Consulting
Albert Koelewijn
Directeur Koelewijn & partners
“Franchising voor dienstverleners en beroepsbeoefenaren vraagt een grondiger aanpak dan in de detailhandel. Heb je een goedlopende winkelformule, die zich onderscheidt in de branche, dan heb je in de detailhandel het belangrijkste op orde. In de dienstverlening dien je ook alle achterliggende bedrijfsprocessen goed op de rit te hebben. Je kunt immers niet, zoals bij een winkel, door een winkelbezoek gewoon kijken hoe de franchisenemer de formule toepast. Dat moet je op andere manieren waarnemen en meten. Franchising in de dienstverlening kan alleen maar succesvol zijn als je de ‘harde’ vorm kiest. Dat wil zeggen: er zijn harde afspraken gemaakt over de kwaliteit van de dienstverlening. Dat ligt duidelijk vast in een goed franchisehandboek. Er is weinig ruimte voor een eigen interpretatie van de kwaliteit van de diensten. De klant weet wat hij mag verwachten en de franchisenemer weet wat de normen en de procedures zijn. Het alternatief is immers subjectieve invulling en willekeur.
In de jaren ’70 en ’80 zie je franchising vooral in detailhandel en horeca. In de jaren ’90 ontdekken de dienstverleners het franchise-concept. Op dit moment groeit franchising het sterkst in de dienstverlening en bij beroepsbeoefenaren. Notarissen, fysiotherapeuten, apothekers zijn nu de beroepsgroepen die franchising toepassen.”
Ward de Moor
franchise-expert Communicatiebureau Synergie
“In een franchiseformule heb je te maken met zelfstandig ondernemers die graag hun eigen expertise op de formule loslaten. Dat leidt tot goede resultaten. Franchiseformules binnen Albert Heijn scoren bijvoorbeeld tot 35 procent beter dan de filiaalvestigingen. Meer nog dan bij winkelformules heb je bij dienstverlening te maken met de kracht van de persoonlijkheid van de ondernemer. De franchiseformule is dus lastiger te beheersen, omdat de ondernemer zelf de dienstverlener is. Het is dus een flinke klus om de formule-uitstraling en – beleving te bewaken.
Heel goed vind ik de web/based aanpak van de formule-informatie. De site ziet er goed uit en houdt rekening met verschillende informatiebehoefte van bezoekers. Door internet van meet af aan onderdeel te maken van de aanpak, kan snel en doelmatig worden geschakeld met de franchisenemers. Vreemd dat de fiscus de franchisenemer kan zien als medewerker van Egberts. Bij zelfstandige vestigingen binnen de formule zou dat niet zo moeten zijn. Bij de werving van franchisenemers liggen kansen. Een franchisenemer moet meer zijn dan een goede freelancer. Alle facetten van ondernemerschap en vakinhoudelijk uitblinken komen aan bod. Voor de toekomst moet Egberts vooral letten op een eenduidige, herkenbare en voor klanten relevante uitstraling en een eigen werkwijze met toegevoegde waarde. Hanteer een strakke formule, die ruimte laat aan persoonlijke invulling door de franchisenemer, en vind daarbij een goede balans tussen landelijke promotie en lokale marketing.”