Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 zinnen die je een betere werkgever maken

Een goede ondernemer moet zijn of haar medewerkers motiveren en enthousiasmeren. Dat is in de dagelijkse hectiek niet altijd even gemakkelijk. Gebruik deze tien zinnen zo nu en dan, zodat je personeel met plezier naar kantoor blijft komen. 

1. Alsjeblieft 

Het klinkt misschien basaal, maar anderen met respect behandelen is van groot belang. Zeker in tijden van stress kan iets kleins als alsjeblieft zeggen weleens vergeten worden. Toch kan dat ene woordje het verschil maken tussen een commando dat naar je hoofd wordt geslingerd en een vriendelijk verzoek. 

2. Dank je wel

Een baas die jou als medewerker waardeert is een motivatiebron. Die waardering toon je al door de ander erkenning te geven voor gedaan werk. 

3. Vertel me meer

Succesvol leiderschap betekent dat je geïnteresseerd en onderzoekend bent. Dat je actief op zoek bent naar ideeën en meningen van anderen. 

4. Ik ben trots op je

De leider waar we zelf naar opkijken strooit met complimenten. Je erkent het harde werk van de ander of van het team. 

5. Het is jouw beslissing

Anderen beslissingsbevoegdheid geven stimuleert twee dingen. Enerzijds ontwikkel je het vertrouwen en zelfstandig denken van je medewerker. Anderzijds voorkom je dat je zelf een micromanager wordt. 

6. Wat denk jij? 

Deze uitspraak laat zien dat je openstaat voor input. Dat levert je niet alleen een bak extra ideeën op. Ook versterkt dat het gevoel van verbondenheid dat je medewerkers hebben met het bedrijf. 

7. Het is onze taak

 Goed leiden geven is samenwerken. Creëer een hecht team en krijg de meerwaarde in de vorm van synergy. Met een gemeenschapszin krijg je collectieve trots. Dat zorgt dan weer voor een klimaat waarin mensen elkaar willen helpen. Tegelijkertijd voorkomt collectieve trots haantjesgedrag. 

8. Sorry zeggen

Als leider je fouten aangeven toont je kracht. Sorry zeggen hoeft niet aan te voelen als door het stof gaan. Door je vergissing te laten zien toon je aan dat ook jij verantwoordelijk wordt gehouden voor het gedane werk. En je inspireert anderen om hun fouten niet weg te stoppen, maar openlijk toe te geven.

9. Ik weet het niet

Ook jouw kennis en kunde zijn niet ongelimiteerd. Door aan te geven waar de grenzen liggen toon je je eerlijkheid, openheid en vertrouwen in je team. Daarbij stelt het je ook nog in de positie om met je team naar een oplossing te zoeken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. Hoe kan ik jou helpen? 

Niets zo inspirerend als de leider die zijn ego aan de kant zet en zich ondergeschikt opstelt. Zo zorg je dat je teamleden op de best mogelijke manier ondersteund worden. 

Bron: Inc.com