1. Meer of minder formele kleding
Heb jij een spijkerbroek-hoody-dresscode in je onderneming en komt je personeel ineens in pak aanlopen? Dan kan dit een teken zijn dat ze in plaats van uitgebreid te gaan lunchen een sollicitatiegesprek hebben bij je concurrent.
Om het makkelijk te houden kan het tegenovergestelde ook waar zijn. Komt je personeel ineens sjofeler dan normaal door de voordeur naar binnenlopen dan kunnen ze het gevoel hebben dat toch niemand doorheeft wat ze doen. En als niemand doorheeft dat jij aan het werk bent, waarom zou je dan ’s ochtends nog de moeite doen om goed voor de dag te komen?
2. Minder op kantoor
Of ze nu thuis aan het werk zijn, vaker ziek zijn of nog last minute een wintersport hebben geboekt, medewerkers die niet ‘normaal’ aan het werk zijn kunnen de biezen willen pakken. Net voordat ze hun ontslag in dienen willen ze dan nog even gebruik maken van de voordelen van jouw bedrijf.
3. Beperkte interesse
Is je voormalig creatief-kanon die iedere vergadering met de beste en meest bizarre ideeën aan kwam zetten ineens omgeslagen in een grijze muis tijdens vergaderingen? Dan kan deze zomaar geen interesse meer hebben in de toekomst van je bedrijf.
4. Geen humor
Medewerkers die hun werk als een aflopende zaak beschouwen zijn niet langer bezig met relaties opbouwen en onderhouden met hun collega’s. Plezier in het werk en grappen maken met collega’s vinden zij dus ook een stuk minder belangrijk.
5. Andere houding
Maakt je altijd al cynische-programmeur ineens uitsluitend grove grappen over de ontwikkeling van je bedrijf? Of schrikt deze persoon iedere keer als jij in de buurt bent? Ook mensen die snel geïrriteerd raken vallen onder deze groep: een snel veranderende houding kan een teken aan de wand zijn.
6. Productiviteitsdip
Het te laat aanleveren van opdrachten of minder werk verzetten op een dag kan een teken zijn van presenteïsme. In het goed Nederlands: dan zijn de gedachten elders, iets waar het werk vanzelfsprekend onder lijdt.
7. Ze gaan op een andere manier discussies in
Op het moment dat je medewerker die altijd vol in discussie ging om zijn of haar punt te bewijzen ineens overal ‘ja en amen’ op zegt, is deze persoon waarschijnlijk niet langer druk bezig met het werk. De motivatie om verder te discussiëren is er niet meer en dat is geen goed teken.
Ook hierbij kan het tegenovergestelde waar zijn. Een medewerker die – te – hard discussies ingaat kan zich ergeren aan de situatie op de werkvloer en zich afreageren op een persoon in de omgeving.
8. Vermijden gesprekken over de lange termijn
Medewerkers die weten dat ze over een half jaar niet meer voor je werken vinden het ook ongemakkelijk om te praten over lange termijn-projecten die over 6 maanden nog altijd in ontwikkeling zijn. Dit kan zich uiten in het vermijden van discussie of door alleen te praten over de rol van anderen.
9. Vermijden communicatie
Om te voorkomen dat ze gevraagd worden naar hun plannen of toekomst kunnen mensen zomaar vermijden om contact met je aan te gaan. Niet alleen in persoon, maar ook telefonisch en via mail kunnen zij zoveel mogelijk contact met je vermijden.
10. Ander werkschema
Starten je ochtendmensen ineens laat, of je avondmensen ineens vroeg? Een ander werkschema zonder logische reden kan het gevolg zijn van werktijden zo laten afwijken dat er ook nog tijd is voor een sollicitatiegesprek hier en daar.
Belangrijkste van deze 10 punten van Business Insider is dat je op blijft letten hoe het met je mensen gaat. Grote veranderingen in hun gedrag kunnen aan een aankomend ontslag liggen, maar ook aan tal van andere redenen. Dus blijf op je mensen letten en ga het gesprek aan op het moment dat je een van deze veranderingen.