Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoeveel invloed heeft u eigenlijk?

Je denkt veel invloed te hebben op de mensen om je heen? In de praktijk valt dat vaak vies tegen. Vergroot je impact op effectieve wijze.

 

 

Herken je het volgende:

  • Je stopt veel energie in zaken om je heen maar dat levert je niet het gewenste resultaat op.
  • Je hebt moeite met het accepteren van het gedrag van anderen en/of situaties waar je geen invloed op hebt.
  • Je wilt graag dat de ander doet wat je zegt en dat gebeurt uiteindelijk niet. Je raakt daardoor soms gefrustreerd.

De meeste mensen hebben onbewust het idee dat ze werkelijk invloed hebben op alles en iedereen om hen heen. Ze denken dat ze de ander of de situatie kunnen veranderen. Dit leidt vaak tot veel onvrede omdat mensen niet helder hebben welke zaken ze wel en niet kunnen beïnvloeden.

Wat is je invloedsfeer?

Breng om te beginnen je invloedsfeer in kaart. Een manier om dit helder te krijgen is het toepassen van het volgende model:

 
Het model gaat over de thema’s invloed en energie en bestaat uit 4 kwadranten:

 

# 1e kwadrant

Je hebt ergens invloed op en je steekt er ook energie in. Dit is effectieve actie. Een voorbeeld: Je wilt meer invloed op het bepalen van het beleid binnen je organisatie. Wat is je effectieve actie? Lid worden van de ondernemingsraad.


# 2e kwadrant

Je hebt ergens geen invloed op en je steekt er wel energie in. Dit heet frustratie. Een voorbeeld: Je collega komt zijn afspraak niet na en dat frustreert je enorm.

Frustratie komt omdat je denkt dat je zeggenschap hebt over wat de ander wel of niet doet. En dat is, gelukkig, niet zo. Je kunt alleen iemand beïnvloeden.

# 3e kwadrant

Je hebt ergens geen invloed op en je steekt er ook geen energie in. Dit heet accepteren/loslaten. In het voorbeeld hierboven van je collega die jou frustreert, kies je er in dit kwadrant voor om te accepteren dat hij of zij anders is. Je legt je frustratie naast je neer.

# 4e kwadrant

Je hebt ergens invloed op maar je steekt er geen energie in. Dit heet apathie of onverschilligheid. Ook wel passiviteit genoemd. Een voorbeeld: je wil graag je grenzen aangeven richting je medewerkers in je team en je doet het niet vanwege de gedachte 'och laat maar, ze luisteren toch niet naar me'.

> Kwadrant 1 en 3 zijn uitermate effectief

Ook loslaten en accepteren zijn dus erg effectief. Bij effectieve actie wordt vaak gedacht aan initiatief nemen, aan actie, of aan dingen doen. Wat vaak vergeten wordt is dat loslaten en accepteren ongelofelijk effectief kunnen zijn. Daar waar je geen invloed op hebt of niet wilt hebben, laat dat los. Dat levert een hoop rust op.

> Kwadrant 2 en 4 zijn niet effectief

Hier zitten je energielekken. De kunst is om deze energielekken bij jezelf te zien en je te bewegen naar de effectieve kwadranten.

Hoe kom je tot effectief gedrag?

De vraag die onder dit model ligt is: Waar WIL je invloed op hebben en niet waar HEB je invloed op. Veel zaken in het leven zijn namelijk te beïnvloeden. Er zijn maar weinig zaken die niet te beïnvloeden zijn. Voorbeelden hiervan zijn: dat het regent, dat de zon schijnt, dat we dood gaan. De rest is te beïnvloeden.

Stap 1: Benoem hoeveel procent van de tijd jij in de verschillende kwadranten zit. Het totaal is 100 procent.

Stap 2: Ontdek hoeveel tijd jij in de niet effectieve kwadranten (frustratie of passiviteit) zit en stel vast in welk van beide kwadranten jij het meest zit. Hier zit je grootste energielek.

Stap 3: Maak keuzes om uit dit kwadrant te komen. Je kunt kiezen om effectieve actie te ondernemen of zaken los te laten, te accepteren zoals ze zijn.

Dit Podium-artikel is geschreven door Marjan Haselhoff van Buro Kracht. Haselhoff helpt managers en hun hoogopgeleide teams om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Elke maand publiceert ze gratis oefeningen uit haar trainings- en coachingsprogramma's binnen organisaties. Aanmelden hiervoor kan via haar website.

> Lees ook eerdere bijdragen

 Geraffineerde technieken

Meer weten over geheim van beïnvloeding? Volg het seminar van Pacelle van Goethem op 18 januari 2011.

Van Goethem beet zich vast in deze materie. Ze verslond alle meesterwerken op het gebied van overtuigingskracht en analyseerde de ‘grootmeesters in beïnvloeding’. Hét grote geheim achter hun succes onthult ze tijdens het seminar.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

> Alles over het seminar Onzichtbaar Overtuigen