Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe blijf je lekker jezelf als manager?

Zou het niet geweldig zijn als je helemaal jezelf kunt zijn op je werk? En dat je daardoor precies die impact creëert die je wilt? Je komt overtuigend over, je medewerkers geloven je boodschap en je bent ook nog eens inspirerend. Podiumauteur Marjan Haselhoff geeft het stappenplan naar authenticiteit. 

Veel managers willen graag zichzelf, oftewel authentiek zijn. Een interessante vraag is: Waarom willen we zo graag authentiek zijn? Waarom heeft dit woord zo’n aantrekkingskracht? Wanneer je authentiek bent creëer je meer impact. Dit betekent dat je meer indruk maakt en overtuigender overkomt. Als iemand authentiek is, geloof je hem of haar eerder en heb je eerder de neiging deze persoon te vertrouwen. Want die is zo lekker zichzelf.

Veel positieve effecten dus. Gek eigenlijk, dat zo veel mensen worstelen met authentiek zijn en die positieve effecten onvoldoende kunnen creëren. Helemaal als je bedenkt dat jezelf zijn heel makkelijk zou moeten zijn. Je doet datgene wat werkelijk bij je past. Je bent wie je wilt zijn. Hoe moeilijk kan het zijn? Helaas is de praktijk weerbarstig. Onze hersenspinsels zorgen er voor dat we onszelf afhouden van authentiek zijn.

Stemmetje in hoofd

Hoe zit dat precies. We hebben vaak allemaal stemmetjes in ons hoofd die ons saboteren. Misschien herken je het wel; je bent in gesprek met een ander en hebt snel gedachtes als ‘nu moet ik extra goed mijn best doen’ of ‘nu moet ik slim overkomen’ of ‘nu moet ik grappig gaan zijn’. Of je doet aannames over de ander zoals ‘luistert hij wel echt naar me?’ of ‘vindt hij/zij me wel boeiend?’

Deze gedachtes, oftewel overtuigingen, zorgen ervoor dat je uit contact bent met de ander. Want waar zit je met je aandacht als je deze gedachtes hebt? Juist, bij jezelf. Je bedenkt wat je allemaal moet of wilt zijn of doet aannames over de ander. Hierdoor ben je niet oordeelvrij en kun je nooit werkelijk met je aandacht bij de ander zijn. Oordeelvrij zijn waardoor je met je aandacht bij de ander bent, is een belangrijke voorwaarde om authentiek te zijn. Authentiek zijn betekent dat je eerst contact met jezelf hebt, en daarna pas contact met de ander maakt. 

Contact met jezelf

Contact hebben met jezelf betekent dat jij je heel erg bewust moet zijn van je eigen overtuigingen. Je moet leren om jezelf waar te nemen. Je moet als het ware met afstand naar jezelf kijken en ontdekken wat je allemaal denkt en doet. Veel mensen hebben niet geleerd deze vaardigheid te ontwikkelen. We leven veelal in automatische patronen (zo’n 95% van de tijd). Hetgeen betekent dat we niet door hebben wat we doen of zeggen. We reageren vrij primair op alles en iedereen om ons heen en zijn ons niet bewust van de oorsprong van ons gedrag. Het bewust worden van je eigen gedrag is dus de eerste stap naar authenticiteit. Het is zaak te ontdekken wat de reden is van de overtuigingen die je allemaal hebt over jezelf of de ander. Welke achterliggende overtuigingen voeden je gedrag. 

Een voorbeeld. Stel, een manager heeft het idee dat ze niet voldoende zichzelf kan zijn op haar werk. Ze weet dat daardoor haar mensen niet voldoende naar haar luisteren. Ze ontdekt dat ze de volgende overtuigingen heeft wanneer ze iets wil zeggen: ‘ik moet nu overtuigend overkomen, ik denk dat mijn boodschap niet goed overkomt, ik zie dat de ander afhaakt, ik doe vast mijn best niet, ik vind mezelf geen goede communicator’. Deze overtuigingen hebben te maken met een diepgewortelde overtuiging (de angel) dat ze te weinig zelfvertrouwen heeft op het moment dat ze iets wil zeggen. Ze waardeert zichzelf te weinig om wie ze is. 

Het is cruciaal deze angel boven te halen en vervolgens te accepteren dat je last hebt van deze diepgewortelde overtuiging. Na acceptatie ontstaat een ontspannen gevoel. Dit heb je nodig om jezelf te kunnen zijn. Zodat je daarna bijvoorbeeld tegen jezelf kunt zeggen dat je er mag zijn om wie je bent. Op deze manier kom je in een positieve flow. Je waardeert jezelf en maakt je niet meer druk om wat anderen van je vinden of wat je van jezelf vindt. Je bent wie je wilt zijn. Je vertelt jezelf geen verhalen meer over wie je zou moeten zijn. 

Afstemming met de ander

Echt contact met jezelf hebben, door te begrijpen hoe bepaalde gedachtes je ondermijnen in kunnen zijn wie je wilt zijn, is dus essentieel. Door het afrekenen met deze gedachtes kom je in een oordeelvrije toestand. Waardoor je vervolgens werkelijk verbinding met de ander kunt maken. Je bent met al je aandacht bij de ander en wordt niet afgeleid door storende hersenspinsels. Op deze manier komt je boodschap oprecht over en zul je merken dat je veel meer impact creëert dan voorheen.

Het mooie is dat authentiek zijn vaak veel rust oplevert. Dit zorgt ervoor dat jij je werk makkelijker doet waardoor je niet uitgeblust thuiskomt. Onbewust aandacht geven aan al die hersenspinsels kost namelijk ongelofelijk veel energie. Energie die je hoogstwaarschijnlijk liever aan iets anders besteedt.

Stappenplan naar authenticiteit

Hoe krijg je autenthiciteit? Het stappenplan: 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Wanneer je het idee hebt dat je niet voldoende jezelf bent/authentiek bent en daardoor niet voldoende impact creëert, ga jezelf dan waarnemen. Ontdek welke overtuigingen jij allemaal hebt over jezelf en/of de ander.
  2. Onderzoek wat de angel (de diepgewortelde overtuiging) is van al je gedachtes. En accepteer deze angel.
  3. Zorg dat je vervolgens positief over jezelf denkt. Zoek een helpende overtuiging die jou eigenwaarde geeft. Je komt dan in een ontspannen, positieve flow.
  4. Je bent nu oordeelvrij. Ga met je aandacht naar de ander. En merk dat je boodschap vele malen overtuigender en echter overkomt dan voorheen.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Podiumauteur Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Deze tekst is afkomstig uit haar gratis eBook ‘In 12 oefeningen effectief leren managen’. Dit gratis ebook ontvangen? Kijk dan op Buro Kracht.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.