Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het nieuwe winkelen vergt samenwerking

De groei van detailhandel zit niet alleen in webshops of fysieke winkels, maar juist op het grensvlak tussen de tastbare winkel en cyberspace. Voor succes is samenwerking nodig.

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) propageert het nieuwe winkelen. In het nieuwe winkelen stappen de fysieke winkels de virtuele wereld in. Ondernemers willen groeien of op z’n minst het hoofd boven water houden. Ondernemersverenigingen en city managementorganisaties zijn er om hen hierbij te ondersteunen.

De consument is in de huidige economische tijden extra voorzichtig met uitgaven. Ondernemers reageren hierop door met één van de marketing P’s, de Prijs, te spelen. Dit hoeft echter niet heel verstandig te zijn. Een gezellig ingerichte winkel op een mooie locatie kan de concurrentieslag met een webshop nooit op prijs winnen. Hoe dan wel?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Samenwerking tussen alle bedrijven die in een winkelcentrum gevestigd zijn, zou de oplossing kunnen bieden. Veel winkelcentra kennen al decemberacties en andere vormen van samenwerking. Ook wordt er al met stadspasjes gewerkt.
Sinds kort is Friendscard gelanceerd, een collectieve klantenkaart met een portal per plaats en sterke nadruk op online communicatie. In dit loyaliteitsprogramma sparen consumenten iEuro’s bij een dagelijks groeiend aantal winkels.

Friendscard onderscheidt zich van andere spaarprogramma's door de interactie tussen de deelnemende winkels en bedrijven en de consument via kanalen als een nieuwsbrief, waarbij de klant zelf kan bepalen van welke bedrijven hij wel of niet informatie wil ontvangen, en via social media.

Digitale interactie is voor fysieke winkels nodig om te komen tot het nieuwe winkelen. Voordeel van samenwerking tussen ondernemers is bovendien dat men zo niet alleen contact heeft met de eigen klanten, maar ook met niet-klanten, dus klanten van de buren.

Inmiddels heeft Friendscard voor 10 gemeenten in Nederland een portal ingericht. Nederland telt ruim 400 gemeenten. Met de versnelling die we nu zien in ons groeitempo, verwachten we binnen 2 jaar tijd actief te zijn in tenminste de helft van alle Nederlandse gemeenten.

Dit Podium-artikel is geschreven door Ton Derks van Friendscard

Lees ook: