Het nieuwe werken is niet nieuw. In de tijd van meesterschap en gezellen werkte men al volgens dit principe. Podiumauteur Siebren de Ringh vertelt hoe uw team een succes wordt.
Er is niks nieuws aan het Nieuwe Werken. Het is werken how it's meant to be. We zijn gewoon vergeten hoe het moet. De vakman die zijn vak beheerst kun je zijn gang laten gaan. Dat gaat niet om blind vertrouwen. Je weet wat je van hem vraagt en je weet wat je krijgt: kwaliteit.
Nieuwe fase nodig
De vakman neemt de leerling mee naar meesterschap. De meester weet wat hij zijn gezel vraagt en wat hij kan verwachten. Samen maken ze de tango en branden het beeldmerk van de firma in het eindproduct. Onuitwisbaar en herkenbaar. We hebben een circus gecreëerd rondom deze elementaire principes. Daar willen we nu vanaf onder de noemer het Nieuwe Werken.
De bietenbrug deed zijn intrede met de T-Ford en de doorgeslagen gedachten van Taylor. Logische machineconcepten geprojecteerd op psychologisch gedreven mensen. Machines houden van benzine en mensen van de zon. Het bracht ons welvaart en discutabele managementfilosofieën. We hadden deze fase nodig om te komen waar we nu zijn, respect. Nu hebben we een nieuwe fase nodig. We raken postmaterieel, de wal keert het schip en de technische spullen maken het mogelijk. We willen anders, het moet anders en het kan anders.
Discussie
Ik zie organisaties worstelen met het Nieuwe Werken. Over duizend en één ding wordt discussie gevoerd. De schijnbaar slagvaardige organisaties richten flexplekken in en kopen bijpassende technologie. Het mist de essentie. En hoewel het enigszins bij het issue in de buurt komt, raakt het niet tot de kern.
De echte discussie gaat over de fundamenten van elke organisatie. Het gaat over de raison d'etre en de kale essentie waarmee daar invulling aangegeven kan worden. Kaal zonder de opsmuk die organisaties van initieel puur ondernemend naar complex hebben gemaakt. Kaal zonder de belangen die er zijn bij het in stand houden van het complexe.
Het gaat over de staat van de organisatie. De intrinsieke kracht van de organisatie gereflecteerd in de kwaliteit en volwassenheid van de samenwerking tussen mensen. Het gaat over het mensbeeld, de mate waarin mensen elkaar vertrouwen en de mate waarin ze in elkaar en zichzelf investeren om beter te worden. Het gaat over het gedeelde beeld, over de road to succes en de producten en diensten die het brandmerk verdienen.
Doorbreek paradigma’s
Het Nieuwe Werken is de barometer. Het laat zien hoe de organisatie er op deze invalshoeken voorstaat. Het lost niet alle problemen voor eens en voor altijd op, maar de barometer helpt op weg naar de volgende uitdaging.
Je moet een startpunt vinden om het oude Nieuwe Werken in te voeren. Begin daarvoor met een team met mentale wendbaarheid. Faciliteer dit team om het tot een succes te maken. Het gaat niet over technologie. Het gaat over het doorbreken van paradigma's, zwart-witstellingen en het beter worden in samenwerken. Light and easy, one by one.
Eerdere bijdragen
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Siebren de Ringh, Senior Manager bij Deloitte.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.