Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tijd om de kloof tussen bedrijfs- en technologiestrategie te dichten

Waar de ene organisatie technologie inzet als nieuw concurrentievoordeel, ziet de andere het als existentiële bedreiging. Terwijl het onderscheid tussen bedrijfs- en technologiestrategie vervaagt. Hoe zorg je als leider dat je die twee werelden met elkaar verbindt?

strategies
Confrontation of two different sides groups separated by an orange line. Foto: Getty Images

Winnen in een snel veranderende wereld vereist een geïntegreerde bedrijfs- en technologiestrategie. Het zorgt dat je organisatie wendbaar, schaalbaar en tegelijk voorspelbaar wordt, stelt Deloitte in zijn nieuwe Tech Trends 2021-rapport. De consultancyclub zet in haar jaarlijkse onderzoek de belangrijkste techtrends voor het komende jaar op een rijtje, maar waarschuwt ook: nu bedrijfs- en technologiestrategie steeds meer met elkaar verweven raken, loop je er als leider sneller tegenaan dat in het verleden gemaakte technologische keuzes je strategische opties en zakelijke flexibiliteit beperken.

Weinig vertrouwen

Dat besef is wel degelijk ingedaald, bleek al eerder dit jaar uit onderzoek van Deloitte. Gevraagd naar hun strategische prioriteiten en uitvoerend vermogen, hebben organisaties met disruptieve, digitale ambities geen vertrouwen in hun vermogen om die plannen ook daadwerkelijk handen en voeten te geven. In de 2020 CSO Survey van Deloitte stelde 70 procent van de ondervraagde chief strategy officers dat disruptieve groei weliswaar cruciaal is voor het succes van hun bedrijf, maar slechts 13 procent heeft er vertrouwen in dat het bedrijf die strategische prioriteit kan waarmaken.

Een strategie op de plank hebben liggen is dus niet genoeg; een goede executie is cruciaal. En dat vereist continue monitoring van de onderliggende strategische keuzes en aannames, en bijsturing waar nodig, stelt Deloitte. De meeste respondenten zeggen wel op zoek te zijn naar disruptieve groei, maar tegelijkertijd geeft 71 procent aan meer dan drie maanden te hebben besteed aan één enkele ronde van strategieontwikkeling. Bijna de helft (45 procent) houdt de strategie jaarlijks tegen het licht, of zelfs minder vaak: elke twee jaar (23 procent) of drie jaar (22 procent).

Strategen en technische leiders moeten echt beter samenwerken binnen de organisatie. Dat is noodzaak, net als je ook zeker moet weten dat de technologie in het hart van je business de organisatiestrategie ondersteunen, terwijl de technologen het juiste raamwerk en begrip van de bedrijfsstrategie hebben om hun dagelijkse technologische beslissingen te nemen.

Deloitte geeft in het Tech Trends 2021-rapport een  paar aanbevelingen om te zorgen dat technologie- en bedrijfsstrategie samen leiden tot een goed resultaat:

#1 Verken de horizon

Een succesvolle strategieleider versterkt de strategische discipline door verder te kijken dan de dagelijkse uitdagingen van de organisatie, door de belangrijkste technologische keuzes op elkaar af te stemmen en voortdurend de horizon af te speuren om te anticiperen op nieuwe uitdagingen. Of het nu de CEO, CSO of een andere leidinggevende is, een bekwame strategieleider is van cruciaal belang voor effectieve strategieontwikkeling en -uitvoering. In samenwerking met de CIO kan de strategieleider helpen bij het uitbouwen en vormgeven van de visie van uitvoerende leiders en bestuursleden.

#2 Technisch onderlegde C-suite

Leidinggevenden en bestuursleden in de C-suite moeten een breed begrip hebben van de cruciale technologieën waarin het bedrijf investeert of zou moeten investeren om concurrentievoordeel te behalen en veerkracht op te bouwen tegen disruptie, stelt Deloitte. Ondersteun technologie-investeringen, van proofs of concept tot het testen van opkomende technologieën tot grote implementaties van bewezen platforms. Trek bovendien de veronderstellingen van degenen die de technologie implementeren altijd in twijfel. Zo zorg je voor meer nadruk op de toegevoegde waarde voor de organisatie.

#3 Business savvy technische leiders

Er kan natuurlijk geen sprake zijn van eenrichtingsverkeer in de boardroom. De betrokken IT-leiders en techneuten moeten ook voorbij de techniek kunnen denken. Maak ze onderdeel van strategieontwikkelingsprocessen en biedt opleidingen aan die hen een breed begrip van het bedrijf en de strategische doelstellingen ervan geven, klinkt het advies.

Als strategische partners kunnen technologieleiders, strategie- en organisatieleiders helpen bij het identificeren en verkennen van opkomende technologieën die de strategische visie ondersteunen. In een gezamenlijk Intelligence-onderzoek van Deloitte en Wall Street Journal gaf liefst 40 procent van de CEO’s aan dat hun CIO of technologieleider in de nabije toekomst de belangrijkste motor van de bedrijfsstrategie zal zijn, meer dan de CFO, COO en CMO samen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4 Op elkaar afgestemde technologie en partners

Effectieve organisaties kiezen hun technologieplatforms en ecosysteempartners zorgvuldig en stemmen hun keuzes en implementatiebeslissingen af op hun strategische doelen. Evalueer bij het selecteren van belangrijke ecosysteempartners hun langetermijnmotieven én agenda’s om te begrijpen of hun doelstellingen en ambities overeenstemmen met die van je organisatie, waarschuwt Deloitte. In het ergste geval kan een platformpartner zich ontpoppen tot een concurrent zodra die partij je branche heeft leren kennen.

#5 Lijst met strategische aannames

Houd in het begin van het strategieontwikkelingsproces aannames tegen het licht. Leidende strategen, techneuten en ecosysteempartners moeten gezamenlijk onderzoeken of de door technologie mogelijk gemaakte strategie effectief is voor de organisatie. Durf te betwisten en uit te dagen, adviseert Deloitte. En overweeg om de discussie in een neutrale omgeving en setting te houden, zoals een workshop, waarin feedback wordt aangemoedigd en gecatalogiseerd. Hierdoor kunnen de antwoorden op de prangende vraten later worden gebruikt om de indicatoren van het succes of falen van de strategie te bepalen.