Competitiviteit is noodzakelijk voor een gezonde markt. Dat is wat men nu denkt. Maar volgens Podiumauteur Jeroen Timmers lachen we over 10 jaar om bedrijven met een puur financiële drijfveer.
We zijn opgegroeid met het idee dat markten competitief zijn. Tot op de dag van vandaag propageren vooraanstaande businessgoeroes het belang van concurrentie. Maar dit paradigma zou zo maar eens kunnen veranderen in de 21e eeuw.
Businessstrategie: survival of the fittest
Over het algemeen wordt aangenomen dat deze bron van competitiviteit noodzakelijk is voor het in stand houden van een gezonde markt. Bedrijven verhogen simpelweg de toegangdrempels tot de markt en proberen hun concurrentie de markt uit te duwen. De analogie naar Darwin’s evolutietheorie is snel getrokken, waar vele denkers dan ook geregeld inspiratie uit halen.
Concurrentie is relevant waar schaarste heerst. Maar wat als we beseffen dat we in een wereld van overvloed leven in plaats van schaarste?
Van concurrentie naar alliantie
Laat me hier kort op ingaan. In een wereld van schaarste, over het algemeen de materiele wereld, werkt competitie zeker een gezonde marktwerking in de hand. Maar als we het hebben over de wereld van idealen die niet wordt gekarakteriseerd door schaarste maar overvloed (idealen en issues in de samenleving genoeg), wordt competitief denken hoogst irrelevant. Denk er maar eens over na; waarom zouden bedrijven in vredesnaam concurreren op idealen? Er is hier toch helemaal geen sprake van schaarste?
Bewustzijnontwikkeling in bedrijfsvoering
Maar het competitieve denken waar we in ondergedompeld zijn, zingt ook door in deze wereld van overvloed. Bedrijven affilieren zich het liefst met een goed doel in het kader van invulling van hun MVO-beleid, dan dat ze gaan samenwerken om sociale problematieken aan te pakken. Maar alhoewel noodzakelijk, 80% van de goede doelen vangen niet meer op dan het gat dat ontstaat tussen vrije markt en overheid.
Het ondersteunen van goede doelen houdt dus het systeem intact, dezelfde manier van dingen doen die ons heeft geleid tot alle uitdagingen waar we nu voor staan: vervreemding van elkaar, financiele crises, onzekerheid, ongelijkheid en de onophoudelijke zoektocht naar betekenis om er maar een paar te noemen. Structurele verandering zal moeten komen vanuit het bedrijfsleven of overheid. Er zijn echter nog maar weinig bedrijven die naar concurrenten toestappen en zeggen “zie jij ook die problematiek in onze samenleving? Zullen wij daar eens gezamenlijk actie op ondernemen?”. Dit zal echter niet lang meer duren.
Sociale ondernemingen
Er is al een hoopvolle verandering in het bedrijfsleven op gang gekomen. Dit is een nieuw soort onderneming, die niet financiële winst als primaire drijfveer heeft, maar begint bij sociale winst. Sociale ondernemingen laten zien dat deze sociale drijfveer perfect hand in hand kan gaan met financiele winst door het toepassen van slimme business concepten. En ondertussen zijn ze de wereld aan het veranderen. Over betekenisvolle bedrijfsvoering gesproken. Op bedrijven die puur en alleen een financiële drijfveer hebben zullen we over 10 jaar lachend terugkijken.
Over de auteur:
Podiumauteur Jeroen Timmers is public speaker, consultant, en Philosopher at Giving is All we Have.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.