Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ga de confrontatie met je werknemers aan

Baal je dat je team niet op tijd haar resultaten behaalt? Merk je dat je mensen er de kantjes vanaf lopen en niet hun uiterste best doen op tijd goede prestaties neer te zetten? Podiumauteur Marjan Haselhoff geeft tips om het aan te pakken. 

De interessante vraag is waarom het voor veel leidinggevenden zo lastig is teamresultaten op tijd te bereiken. Veel leidinggevenden leggen de schuld van slechte resultaten bij hun team neer. Helaas is dit een doodlopende weg, omdat je de ander wilt veranderen. Aangezien je alleen op jezelf 100% invloed hebt, is het vele malen effectiever eerst jezelf te veranderen. Dan volgt de verandering van je team vanzelf. Achterhaal dus eerst waarom jij nog niet effectief genoeg bent.

Ineffectief gedrag 

Leidinggevenden die het lastig vinden hun team op tijd resultaten te laten halen hebben vaak last van confrontatiemijdend gedrag (dat is je ineffectieve gedrag). Het zijn managers die het moeilijk vinden krachtig en duidelijk op te treden naar hun teamleden. Ze vinden het eng de confrontatie met een ander aan te gaan. Daarvoor zul je namelijk bepaalde onbewuste angsten moeten overwinnen. Dat is voor veel mensen, en dus ook voor leidinggevenden, een grote stap. 

Een onbewuste angst die je niet wilt ervaren is altijd de oorzaak van ineffectief gedrag. Het is goed je te realiseren dat angsten niets anders zijn dan overtuigingen. Overtuigingen liggen aan de basis van je gedrag. Het zijn oordelen, ideeën en meningen die jij hebt over iets. 

Eigen ineffectieve gedrag

Overtuigingen kunnen belemmerend en helpend zijn. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat belemmerende overtuigingen de oorzaak zijn van je ineffectieve gedrag. Uiteindelijk is er één kern (meest belemmerende overtuiging is je angst) die je hebt op te sporen om te begrijpen waar je gedrag vandaan komt. 

Een voorbeeld. Kees is manager van een afdeling bij een ministerie. Hij merkt dat het hem niet lukt zijn team goed te laten presteren. Ze halen bijna nooit deadlines voor hun projecten. Het frustreert Kees enorm dat hij zijn team niet op de rit krijgt. Voor zijn idee heeft hij er alles aan gedaan; hij heeft afspraken gemaakt en vaak gevraagd of alles goed loopt. Maar valk voor de deadline wordt hij regelmatig geconfronteerd met de mededeling van medewerkers dat zij het project niet op tijd af krijgen. 

Tijd voor reflectie. Wat is Kees aan het doen? Hij is steeds bezig met het willen veranderen van zijn mensen. De oorzaak van zijn frustratie legt hij bij zijn mensen neer. Aangezien hij alleen eindinvloed heeft op zichzelf, zal hij zijn eigen ineffectieve gedrag moeten onderzoeken. Maar hoe doe je dat? Door eerst volledig te accepteren dat de ander is zoals hij/zij is. Wanneer je dit doet ervaar je ruimte en rust en ben je niet meer gefrustreerd. Je neemt dan verantwoordelijkheid voor je eigen frustraties. Door acceptatie lossen frustraties namelijk vanzelf op. 

Zoek belemmerende overtuigingen

Het stappenplan om tijdig goede resultaten met je team te behalen: 

Stap 1: Ben je gefrustreerd omdat je team niet de resultaten haalt zoals jij voor ogen hebt? Ga niet je team willen veranderen maar onderzoek je eigen ineffectieve gedrag. 
Stap 2: Achterhaal je saboteurs (belemmerende overtuigingen) die onbewust onder je ineffectieve gedrag liggen. 
Stap 3: Achterhaal de echte angel. Stel jezelf de vraag: wat is het ergste wat er kan gebeuren als jij je niet gewenste gedrag loslaat. Voel deze angst en accepteer hem vervolgens. 
Stap 4: Maak dan contact met je verlangens. Wie wil jij zijn als leidinggevende. Laat vervolgens je verlangens leidend zijn voor je nieuwe acties. 
Kees paste deze stappen toe op zichzelf en was daarna in staat te onderzoeken welk eigen ineffectief gedrag debet is aan het niet tijdig behalen van de resultaten met zijn team. Hij ontdekte dat hij het moeilijk vindt de confrontatie met zijn team aan te gaan. Het was een eyeopener voor hem dit te constateren en toe te geven. 

De belemmerende overtuigingen die hieraan ten grondslag liggen waren: “Ik wil graag mensen te vriend houden, ik wil aardig gevonden worden, ik wil waardering van anderen, ik wil andere mensen niet kwetsen.” Uiteindelijk was de echte saboteur (de angel) de weinige waardering en het weinige vertrouwen dat hij in zichzelf heeft. Met als gevolg de hardnekkige overtuiging dat hij niet goed genoeg is (let op: deze overtuiging heeft hij alleen op het moment dat hij in zijn confrontatiemijdend gedrag schiet). Hij was waardering aan het halen en zag dat hij zelf verantwoordelijk is voor het waarderen van zichzelf. 

Confrontatie aangaan

Het gaf Kees veel lucht dit te ontmaskeren. Het voelen van de angst en deze vervolgens accepteren zorgde ervoor dat hij contact kon maken met zijn verlangens. Verlangens die hem in staat stellen die manager te zijn die hij wil zijn. Zijn verlangens formuleerde hij als volgt: “Ik ben goed zoals ik ben, ik ben duidelijk naar mijn mensen.” 

Deze helpende overtuigingen zorgden ervoor dat hij de confrontatie met zijn mensen aan durfde te gaan. Dit gaf veel helderheid richting zijn mensen. Zij voelden op hun beurt dat er klare taal werd gesproken. Niet vanuit frustratie maar vanuit een oprechte overtuiging dat helderheid belangrijk is. 

Kees vertelde zijn mensen vervolgens dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het wel of niet op tijd behalen van resultaten. Dat ze zelf een manier moeten vinden om eigen motivatie te ontwikkelen in hun werk. Uiteraard is hij bereid te helpen, maar hij vertelde ze dat ze zelf hun werk moeten doen op de manier die bij hen past. Deze klare taal zorgde ervoor dat zijn mensen hun verantwoordelijkheid namen. Want dit is wat uiteindelijk bijna elk mens wil; verantwoordelijkheid krijgen en nemen voor het werk waar je voor bent aangenomen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Podiumauteur Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Deze tekst is afkomstig uit haar gratis eBook ‘In 12 oefeningen effectief leren managen’. Dit gratis ebook ontvangen? Kijk dan op Buro Kracht.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.