De franchisewereld is sterk aan het veranderen, veel formules gaan hier in mee, maar ook veel formules (nog) niet. Podiumauteur Emile Spruijt legt uit wat er moet gebeuren om een toekomstbestaan als franchisegever te hebben.
Een deel van de formules gaat mee in de huidige veranderingen binnen de franchisewereld, een deel is nog niet zo ver. Het werken vanuit een klassiek organigram, waarin de aandeelhouders van de formule bovenin staan, dan directie, en het management, stuit op steeds meer weerstand. Franchisegevers moeten af van dit klassieke managementsmodel. Zij moeten onderdeel worden van de formule, onderdeel van de ketting en de scherkste schakel zijn. Dat is uiteindelijk hun bestaansrecht. Dit is een hele nieuwe mindset. Als deze manier van denken is doorgedrongen tot de hele organisatie van de franchisegever, tot al het personeel van hoog tot laag, wordt franchisegeven weer ondernemen. En dus leuk.
Twee bedrijven managen
De franchisegever heeft twee bedrijven te managen: zijn eigen hoofdkantoor en de formule. Dit onderscheid willen franchisenemers duidelijk zien. Voor de franchisegever betekent dit een hele verandering, die bij iedereen binnen het hoofdkantoor 'ingemasseerd' moet worden. Nu wordt daar nog nog wel eens gesproken over 'lastige franchisenemers'. Maar iedereen op het hoofdkantoor moet beseffen dat de franchisenemers klanten zijn en daarmee hun bestaansrecht vormen. Want zonder klanten zouden zij geen werk hebben.
Toegevoegde waarde bieden
Het bestaansrecht voor een formule is de toegevoegde waarde die hij biedt. Die waarde zit niet alleen in het businessmodel. De franchisenemer moet zich thuis voelen in de formule, weten dat hij er niet alleen voor staat. Dan gaat het ook om zaken als: is er oog voor de prive-situatie van de franchisenemer, is er wederzijdse interesse en wordt daarin geïnvesteerd? Ook wil de franchisenemer zien dat de formule zich ontwikkelt. Hij wil wel inspraak, maar heeft ook behoefte aan ondersteuning: hij wil in de formule een duidelijk boegbeeld en een visie zien.
Blijven communiceren
De franchisegever blijft de sterkste schakel als hij veel meetings organiseert, open communiceert, open staat voor input, duidelijk zijn standpunten formuleert en een duidelijke visie verkondigt. De franchisegever moet blijven zoeken naar de juiste benadering van de franchisenemers. Voor de overdracht van kennis werken 1-op-1 meetings veel beter dan het rondsturen van handboeken, nieuwsbrieven, werkinstructies etc. Die worden vaak slecht gelezen. Een meeting van 4 uur heeft 10 uur voorbereiding nodig en een duidelijke structuur om een goede overdracht van kennis te garanderen. Maar net zo belangrijk is dat de franchisegever niet zo maar iedereen als franchisenemer accepteert. De kandidaten moeten wel passen bij de formule.
Veranderd vak
Franchisegeven is dus een steeds veranderend vak, waar veel emoties, onzekerheden en ego's samenkomen. Als de franchisegever hier goed mee om weet te gaan zal zijn formule succesvol uitgroeien. De waarde van de formule zit hem uiteindelijk niet in de groei, maar in de loyaliteit en het succes van de franchisenemers.
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Emile Spruijt, directeur van Straetus Incasso.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.