Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Empowerment of in-control?

Human capital is het belangrijkste productiemiddel voor een bedrijf. Werknemers samen met klanten gerichte oplossingen laten bedenken, levert het meest op. Maar cfo's zien dit als risico, of denken dat de onderneming daardoor out-of-control raakt. Podiumauteur Hans Strikwerda over waarom empowerment juist nodig is om in-control te zijn. 

Het belangrijkste productiemiddel in de samenleving bestaat uit human capital, de kennis, ervaring, inzichten, het probleemoplossend en innovatievermogen van mensen, individueel en in samenwerking. Human capital is ook nodig voor de informatieverwerkende capaciteit van ondernemingen en instellingen. Computers leggen data vast en maken data toegankelijk, de interpretatie van die data en het omzetten daarvan in producten, diensten en oplossingen voor afnemers is mensenwerk, veelal in interactie met afnemers. Daarbij is van belang dat medewerkers, in het bijzonder front-line medewerkers de ruimte hebben om tezamen met een klant nieuwe oplossingen te bedenken, dat levert voor beide partijen het meest op.

In-control zijn en blijven

Maar hoe voorkom je dat die front-line medewerkers in hun discretionaire bevoegdheid beslissingen nemen die suboptimaal zijn voor de onderneming, of erger? Bovendien, hoe zit dat met risicomanagement? Is de onderneming dan nog wel in-control? Het lijkt paradoxaal, maar bij nadere beschouwing is het heel logisch, juist om in-control te zijn, is het nodig dat medewerkers op de vloer en front-line medewerkers information-based empowered worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Immers in-control zijn wil niet alleen zeggen dat alles onder controle is, maar vereist dat de onderneming aanpassingsvermogen heeft en zich aanpast op veranderingen in de omgeving, te beginnen in de markt, tijdig en juist inspeelt op veranderingen in consumenten preferenties. Een onderneming die dat niet ziet en niet lukt wordt uit de markt gedrukt. Zie het voorbeeld van BlackBerry, waarvan de makers het veranderend gedrag van het publiek met betrekking tot smartphones niet zagen en toen ze het zagen geen goed antwoord hadden.

CFO en HRM: een team

De instrumenten voor information-based empowerment liggen bij de cfo, niet bij hrm. Terwijl die laatste er een belang bij heeft om talent aan te trekken en te behouden, ook een voorwaarde om als onderneming of instelling in-control te zijn en te blijven. Drie concrete actiepunten:

  1. HR moet er voor zorgen dat er een serieuze missie en idem waarden worden geformuleerd volgens de richtlijnen uit het ondernemingsbestuur. De cfo moet die missie en waarden codificeren in de doelstellingsfunctie van de onderneming en afdelingen;
  2. De cfo moet de mensen alle informatie ter beschikking stellen om beslissingen te nemen, HR moet mensen opleiden en trainen om zelfstandig data te interpreteren en om beslissingen te (durven) nemen;
  3. De cfo moet zorgen voor snelle feedback naar mensen over de effecten en gevolgen van hun beslissingen en acties, HR moet zorgen voor een veilig psychologisch klimaat, zodat mensen fair beoordeeld worden, leren van fouten en niet demotiverend worden afgestrafd als er iets fout gaat: perfect control bestaat niet.

 

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Hans Strikwerda, senior management consultant bij Nolan, Norton & Co. De volledige versie van dit artikel verschijnt in september 2012 in de Holland Management Review.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.