Robotisering in de automatisering en de opmars van ‘autonome’ systemen zijn volgens sommigen de grootste bedreiging van offshore outsourcing providers. Maar misschien is dat toch minder waarschijnlijk dan het lijkt.
Het ziet er naar uit dat juist ook de traditionele offshore IT service providers in hoog tempo autonomics omarmen. Nederlandse (IT-)bedrijven die hun concurrentiepositie willen beschermen en versterken, doen er verstandig aan de actuele innovatieslag niet te negeren en snel in actie te komen.
IT-robots
IT-robots worden al over de hele wereld ingezet door bedrijven en instellingen in vrijwel iedere sector van de economie. Ook in Nederland maken verschillende grote eindgebruikers in de financiële sector, telco’s, retailers, e-tailers, de reisbranche, zorg en de industrie al gebruik van zelflerende expertsystemen voor hun IT-beheer. Daarmee volgen zij het voorbeeld van de grootste en zeer succesvolle bedrijven wereldwijd.
Nog goedkopere arbeid
Offshore partijen in bijvoorbeeld Azië en Oost-Europa lijken helemaal niet meer zo belust op alleen maar het ‘opentrekken van blikken mensen’. De ervaring leert dat deze bedrijven misschien wel veel sneller doorpakken dan de meeste West-Europese organisaties als het gaat om het omarmen van ‘automatisering van de automatisering’.
Loonstijgingen, het hoge personeelsverloop en ook kwaliteitsissues geven traditionele offshore outsourcing-partijen aanleiding tot fundamentele herziening van hun bedrijfsprocessen. Dus transformeren zich naar non-lineaire groeimodellen door slimmer werken en zullen verder opschuiven in de waardeketen. Nu rekensommen uitwijzen dat investeringen in intelligente IT gemiddeld binnen een half jaar een positieve ROI opleveren, wordt de keuze dus snel gemaakt.
Druk op IT loopt verder op
De vraag is dus niet meer óf de robotisering van automatiseringstaken exponentieel verder zal groeien, maar wie sneller zal zijn: de eindgebruikers, de offshore outsourcers, of de westerse outsourcers? Want de voortgang van de technologische revolutie is ook in Nederland onvermijdelijk. En niet alleen omdat we in Nederland niet op kosten kunnen concurreren met lage-lonenlanden als het gaat om menselijke arbeidsinzet.
Door de genadeloze verandering van de bevolkingsopbouw – met vergrijzing aan de bovenkant en ontgroening aan de onderkant van de arbeidsmarkt – gaat het vinden van voldoende deskundige IT-ers een ‘leuke’ uitdaging worden. De toenemende complexiteit van met elkaar verknoopte systemen, de voortdurende uitdaging om verouderde systemen in de lucht te houden terwijl nieuwe toepassingen zich opdringen, en de extreme afhankelijkheid van technologie, zetten IT-organisaties en servicemedewerkers bij outsourcing partners onder hoge druk.
Wake-up call
Volledig geautomatiseerde afhandeling van de meeste routinetaken op het gebied van IT-beheer is al lang geen science fiction meer. Zelflerende expertsystemen kunnen bovendien ook steeds meer hoogcomplexe issues zelfstandig oplossen, veranderingen en processen orkestreren of zelfs autonoom uitvoeren en veel meer. Met name sterk IT-afhankelijke organisaties zijn er nu al klaar voor, die gebruiken al zelflerende expertsystemen. Net als steeds meer IT service providers die tijdig hebben ingezien dat het roer om moet. Ook offshore outsourcing service providers hebben de wake-up call gehoord en nemen actie. Gebruikers van de traditionele tooling zullen waarschijnlijk herkennen dat op dit gebied de afgelopen jaren eigenlijk geen echte innovatie heeft plaatsgevonden die heeft geleid tot vergelijkbare functionaliteit.
Wat zich steeds meer aftekent is een innovatiekloof met aan de ene kant organisaties die ‘automatisering van de automatisering’ omarmen, en aan de andere kant organisaties die in toenemende mate ontevreden zijn over de prestaties van externe IT-dienstverleners. Offshore outsourcing partijen en lokale service IT service providers stonden lange tijd aan de gunstige kant van de innovatiekloof. Nu staan vooral de gebruikers van ‘autonomics’ op voorsprong. Wel of niet outsourcen en wel of niet offshoren zijn hierdoor vragen geworden die in een heel ander licht zijn komen te staan.
Eerdere bijdragen:
-
Verlaag de kosten voor de complexe compliance
- 100 jaar Turing: computers intelligenter dan pratende machines?
-
Nieuw paradigma moet IT, maatschappij en economie draaiende houden
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Jeroen de Haas, sinds december 2010 Business Development Director bij IPsoft. Hij werkte al zo'n twintig jaar in commerciële en managementfuncties bij verschillende internationale technologiebedrijven. Jeroen is tevens gastspreker op innovatiefora.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.