Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 4 pijlers van een effectieve website

Websites zijn de status van ‘visitekaartje van uw bedrijf’ ontgroeid. Internet is geen uithangbord meer, maar uitgegroeid tot het belangrijkste oriëntatiekanaal van de consument. Maar hoe zorgt u er dan voor dat u een effectieve website heeft?


Een effectieve website begint bij een gedegen strategie. Je analyseert de huidige situatie, stelt scherpe meetbare doelen en formuleert vervolgens een strategie om die doelen te realiseren. Heb je het doel scherp, dan kun je een gedegen strategie ontwikkelen om vervolgens de inzet van de middelen te bepalen.

Formuleer een doelstelling

Neem bijvoorbeeld de internetdoelstelling van een retailer, die wil met de inzet van de website extra winkelbezoek realiseren. Op basis van deze doelstelling wordt een passende internetstrategie bepaalt, waarbij er in de invulling van de website veel aandacht is voor conversie vanuit de website naar de fysieke winkel, bijvoorbeeld door online producten te bestellen en deze in een fysieke winkel af te laten halen. Vervolgens wordt deze strategie uitgewerkt met aandacht voor vier belangrijke pijlers die gezamenlijk de effectiviteit van de website bepalen; vindbaarheid, functionaliteit, gebruikservaring en identiteit.

1. Vindbaarheid

Een website moet via zoekmachines te vinden zijn. Maar daarnaast moet de website ook aanwezig zijn op sociale netwerken en andere relevante websites, ook wel de linkbuildstrategie genoemd. Internetters zullen tegenwoordig minder snel een url invoeren en naar een website surfen. De kans is vele malen groter dat ze door Google, advertenties of via sociale netwerken bijvoorbeeld op de website van de retailer terechtkomen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Functionaliteit

Zorg dat de basiswerking van de website klopt als een bus. Hier zijn aspecten als snelheid, beschikbaarheid, en of de site op een mobiel ook goed wordt weergegeven van belang. De ervaring leert dat mensen een website snel verlaten als bijvoorbeeld blijkt dat de navigatie niet werkt of wanneer het erg lang duurt voordat we website helemaal geladen is.

3. Gebruikservaring

Hoe vriendelijk is de site voor de bezoeker? Hoe beter de website aansluit bij de verwachting van je doelgroep, hoe effectiever de website. Een zou daarom interactie en doorklikken zo makkelijk mogelijk moeten maken. Niemand houdt ervan om eerst te moeten ontdekken hoe de site nou precies werkt.

4. Identiteit

De presentatie van de site moet overeenkomen met de missie, visie en strategie van de organisatie. Dit geldt niet alleen voor de ‘look & feel’ maar ook voor de tekst en het beeld. Een retailer zal dus op de website niet ineens een hele andere boodschap verkondigen dan op de flyers posters in de winkel. Wees herkenbaar voor de bezoekers van je website. Heb je in de basis dan uiteindelijk een goede website, zorg dan dat je continu blijft monitoren, verbeteringen voorstellen en doorvoeren. Vallen de online verkoopcijfers bijvoorbeeld tegen, dan kun je door monitoring ook zien waar het fout gaat op je website.

Analyse en monitoring

Terugkomend op het voorbeeld van een retailer, dan blijkt ook hier dat analyse en monitoring van vitaal belang is. Zo heeft een Nederlandse supermarkt in de zomer van 2010 een actie op de website gebruikt om het winkelbezoek te stimuleren. Op de website van de supermarktketen konden bezoekers online een barbecue pakket samenstellen. Dit pakket kon vervolgens bij een lokaal filiaal opgehaald worden. Doordat het weer in de nazomer van 2010 niet meewerkte, bleef het grote succes van de actie uit. Toch bood de strategie voldoende aanknopingspunten om de actie uit te breiden en bleek uit analyses dat de website optimaal werkte. Als gevolg konden bezoekers van de website tijdens de kerstdagen een gourmetpakket samenstellen en deze keer werden de doelen ruimschoots bereikt en bleek de website erg effectief.


Edo-Jan Meijer is teammanager creatie en online strateeg bij UNIT4 Internet Solutions waar hij verantwoordelijk is voor de communicatieve kracht van de oplossingen die UNIT4 Internet Solutions realiseert voor haar klanten. De afgelopen jaren heeft Edo-Jan voor diverse klanten gewerkt zoals het Wereld Natuur Fonds, Abvakabo FNV, Univé en Nuon.