Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bourgondiërs versus azijnzeikers

Oranje wordt geen Europees kampioen. Lang hebben we niet kunnen genieten van Oranje, maar het heeft Podiumauteur Stephan Bosman wel de ogen geopend; Nederlanders hebben een hoog azijnzeik-gehalte. Dat we het twee jaar geleden goed gedaan hebben, is toch geen reden om te verwachten dat we het dit toernooi ook wel weer ‘even doen’?

Het hele land leek te denken dat ‘behaalde resultaten in het verleden wél een garantie bieden voor de toekomst’. Toen al na de eerste wedstrijd bleek dat dit niet het geval was, waren we allemaal vreselijk teleurgesteld, maar vooral ook boos. Heel Nederland haalde het onderste uit zijn azijnzeik-kan en ging even flink los. Want hoe kon dat nou? Dit was toch bijna hetzelfde team als in 2010? Ondertussen weten we weer beter, garanties heb je nooit. Maar is dit nou nieuw?

Ieder project, iedere werkdag, telkens moet je je weer opnieuw focussen. Dat het gisteren zo lekker ging, wil niet zeggen dat vandaag weer zo loopt. Heb je de afgelopen maand tien nieuwe klanten binnengehaald, dan kan het de volgende maand wel eens heel stil worden. Of niet. Het belangrijkste is dat je je iedere keer weer voor de volle 100 procent inzet en je realiseert dat eerdere prestaties niets zeggen over het heden of de toekomst.

Zo kijken wij als IT-detacheerder ook naar ons selectietraject, het draait allemaal om het vinden van de perfecte match. Dat Jan heel goed bij bedrijf a past, wil niet zeggen dat Jan ook bij bedrijf b past. Natuurlijk pakt het in de praktijk ook wel eens anders uit en blijkt een match niet te werken. Dan begin je met dezelfde positieve mindset opnieuw, met natuurlijk het verschil dat je er wel van geleerd hebt.

Azijnzeiken is verspilling van energie en bovendien vaak gebaseerd op onrealistische verwachtingen. Werk als een Bourgondiër; proost op je successen en leer van de rest. Je kan niet altijd winnen, maar je kan het wel altijd van jezelf verwachten.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Stephan Bosman, algemeen directeur van IT-detacheerder neomax.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'