Een voetballer die een misser begaat, kan rekenen op een fluitconcert van het publiek. Veel salesafdelingen ondergaan momenteel hetzelfde lot. Podiumauteur Ernst Pietersen legt uit waarom dit averechts werkt.
Je kent het wel: mensen in een voetbalstadion die hun thuisploegje bij tegenvallende resultaten uitfluiten. Boegeroep en fluitconcerten bij een verkeerde pass van de middenvelder. Hetzelfde wanneer de verdediger een verkeerde terugspeelbal op de keeper geeft. Boegeroep en negativisme, verder komen deze zogenaamde supporters niet.
Ik verbaas mij hier altijd over. Ik begrijp er werkelijk helemaal niets van. Waarom je ploeg met aanmoedigingen niet over een dood punt heen helpen? Laat de voetballers van jouw ploeg ervaren dat je er zit om ze te helpen. Maak een vreselijk kabaal om de tegenstander te intimideren.
Wat verwacht je van een middenvelder wanneer hij 2 keer een verkeerde pass geeft en dan alleen maar boegeroep hoort? Denk je echt dat hij daardoor beter zal presteren? Dat zijn derde pass wel goed gaat? Echter, wanneer je hem de kans geeft en wanneer je het team ondanks tegenvallende resultaten blijft aanmoedigen, is de kans op verbetering aanzienlijk groter.
Sales aan de schandpaal
Waarom deze introductie? In een aantal interim salesmanagersfuncties die ik uitoefen ervaar ik de laatste tijd hetzelfde. Nee, geen boegeroep en uitfluiten, maar ik krijg ook geen ondersteuning. In diverse branches staat sales onder druk. Resultaat in omzet en marge blijft achter. Dit heeft natuurlijk impact op de hele organisatie. Van directie tot ondersteunende diensten. Ik constateer dat veel medewerkers naar sales wijzen. Sarcastische opmerkingen zijn vaak de orde van de dag. Sales wordt aan de schandpaal genageld. Er is geen boegeroep en ze worden niet uitgefloten maar het effect is hetzelfde.
Waarom niet met z’n allen sales aanmoedigen. Ideeën aandragen en meedenken. Sales over een dood punt heen helpen. Een positieve instelling van iedereen helpt ieder bedrijf over een dood punt heen.
Eerdere bijdrage
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Ernst Pietersen, eigenaar van IBDO training.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.