Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe bedreigend is Artificial Intelligence?

Steeds meer werk kan gedaan worden door artificial intelligence. Vooral banen die makkelijk te automatiseren zijn lijken gevaar te lopen, maar hoe staat het met de manager zelf?

Is Artificial Intelligence een bedreiging voor managers? Vele alarmbellen hebben inmiddels geklonken voor de mogelijkheid van Artificial Intelligence (AI) om de manier van werken flink op te schudden. Vooral banen die makkelijk te automatiseren zijn, zouden volgens velen gevaar lopen. Feit is dat technologie steeds meer in ons leven verweven wordt, en dat manager binnen alle lagen van het bedrijf zich hieraan moeten aanpassen. Artificial Intelligence komt eraan en zal sommige taken van werknemers sneller, beter en goedkoper kunnen uitvoeren. Maar loopt de manager zelf ook gevaar? HBR startte een onderzoek onder 1770 managers in 14 landen en interviewde 37 die de leiding hebben over de digitale transitie binnen hun bedrijf. Aan de hand van deze data stelden zij vijf tips voor managers over AI: hoe vooral niet bang te zijn en ermee om te gaan. #1 Laat de administratie over aan AI Tijdens het onderzoek werd aan managers gevraagd hoe zij hun tijd besteden. In alle lagen van het bedrijf besteden managers meer dan de helft van hun tijd aan het administratieve coördinatie en controle. Een manager in een verzorgingstehuis gaf bijvoorbeeld te kennen veel tijd kwijt te zijn aan regelen van vervang voor ziekte, vakantie of vertrekkende medewerkers. Dit zijn taken die managers weggelegd zien voor AI, en niet geheel onterecht. Het schrijven van rapportages is een ander relevant voorbeeld. Persbureau AP breidde haar berichtgeving over kwartaalcijfers uit van 300 tot 4400 artikelen met behulp van AI-robots. Hierdoor waren journalisten in staat om meer onderzoek en analyserende artikelen te schrijven. De tijd dat robots de volgende management rapporten schrijven is niet ver weg: Data analyst Tableau kondigde dit jaar een samenwerking aan met Narrative Science, een Amerikaanse leverancier van taalgenerators. Het resultaat hiervan is dat Chrome een gratis uitbreiding kent die taal omzet naar Tableau graphics. Ook de managers uit het onderzoek lijken deze mogelijkheden te zien: 86 procent zou AI willen gebruiken om rapporten te schrijven. #2 Focus op oordelend vermogen Veel beslissingen vereisen inzichten die verder gaan dan AI enkel op data kan genereren. Managers gebruiken hun kennis van eerder gebeurtenissen, empathie en ethisch vermogen om besluiten te vormen, iets wat voor AI (nog) niet weggelegd is. Managers die ondervraagd werden in het onderzoek hebben een idee van een verschuiving naar AI, maar zien creativiteit, oordelend vermogen en interpretatie als een aantal van de zaken waarop mensen nog voor blijven op robots. Toch is dat volgens Layne Thompson, een van de ondervraagde managers, geen reden om achterover te zitten. ‘De markt ontwikkelt zich razendsnel. Managers denken vaak over zichzelf dat zij werk verrichten onvervangbaar is door het oordelend vermogen en de ervaring die zij hebben. Als alle beloftes die gedaan worden over AI uitkomen, zijn zelfs zij op den duur te vervangen.’ #3 Behandel AI als een collega Managers die AI zien als een collega zullen bekennen dat er geen reden is voor een race tegen technologie. Het is onwaarschijnlijk dat het oordelend vermogen van de mens ooit geautomatiseerd wordt, maar AI is wel in staat om bij te staan in het maken van keuzes door middel van simulaties op basis van data. In het onderzoek geeft 78 procent van de managers aan dat ze het advies van AI zouden kunnen overnemen. Een bedrijf dat hiermee goed op weg is is Kensho Technologies, aanbieder van investeringsanalyses.. Het systeem geeft managers de mogelijkheid om vragen te stellen over investeringen, waarbij het antwoord binnen enkele minuten komt. Stel je voor hoe deze technologie bedrijven kan helpen met het bedenken van scenario’s en het maken van analyses. Niet alleen neemt AI een deel van de taken van de manager over, ook is het mogelijk om op een collegiale manier met elkaar te converseren. Het is als de assistent die altijd voor je klaar staat. #4 Werk als een ontwerper De creativiteit van managers is van groter belang, maar nog belangrijker is hun vermogen om creativiteit van andere medewerkers aan te boren. Managers brengen verschillende ideeën samen tot oplossingen waarmee te werken valt, maar proberen deze creativiteit ook in te brengen in de werkzaamheden van teams en organisaties. Een derde van de ondervraagde managers noemde creativiteit als een eigenschap om AI voor te blijven als manager. De Australische manager Peter Harmer benadrukte in het onderzoek de noodzaak van managers die gezamenlijke creativiteit bevorderen. ‘We hebben mensen nodig die ideeën aan elkaar kunnen koppelen. Niet iemand die in een wedstrijd is om het beste idee op tafel te brengen, maar iemand die de juiste dingen aan elkaar weet te verbinden.’ #5 Ontwikkel een netwerk De onderzochte managers zagen de waarde in van hun oordelend vermogen, maar onderschatten de kracht van hun vermogen om te netwerken en te coachen. Veel van het analytische en administratieve werk kan overgenomen worden voor AI, maar op een borrel zul je ze niet snel tegenkomen. Terwijl AI partners en consumenten leert kennen aan de hand van data, is menselijk contact nog steeds iets wat veel deals rond krijgt. Tegelijkertijd is de hulp van AI hierbij wel vaak handig: door het samenbrengen van verschillende perspectieven, inzichten en ervaringen zijn consumenten ook goed te doorgronden. AI zal uiteindelijk goedkoper, efficiënter en objectiever worden dan mensen, maar dat is niet iets waar managers zich veel zorgen over hoeven te maken. Het betekent slechts dat hun taken zullen veranderen, maar verdwijnen zullen ze niet. Het schrijven van een rapportage is één ding, maar werknemers stimuleren en het team bijeen houden is iets wat enkel weggelegd is voor mensen.
Foto: Getty Images

Vele alarmbellen hebben inmiddels geklonken over de mogelijkheid van Artificial Intelligence (AI) om de manier van werken flink op te schudden. Vooral banen die makkelijk te automatiseren zijn, zouden volgens velen gevaar lopen. Feit is dat technologie steeds meer in ons leven verweven wordt, en dat managers binnen alle lagen van het bedrijf zich hieraan moeten aanpassen. Artificial Intelligence komt eraan en zal sommige taken van werknemers sneller, beter en goedkoper kunnen uitvoeren.

Maar loopt de manager zelf ook gevaar? HBR deed onderzoek onder 1.770 managers in 14 landen en interviewde 37 die de leiding hebben over de digitale transitie binnen hun bedrijf. Aan de hand van deze data stelden zij vijf tips voor managers over AI: hoe vooral niet bang te zijn en ermee om te gaan.

#1 Laat de administratie over aan AI

Tijdens het onderzoek werd aan managers gevraagd hoe zij hun tijd besteden. In alle lagen van het bedrijf zijn managers meer dan de helft van hun tijd bezig het administratieve coördinatie en controle. Een manager in een verzorgingstehuis gaf bijvoorbeeld te kennen veel tijd kwijt te zijn aan regelen van vervang voor ziekte, vakantie of vertrekkende medewerkers. Dat zijn taken die managers weggelegd zien voor AI, en niet geheel onterecht.

w161025_kolbjornsrud_howmanagers-850x491

Het schrijven van rapportages is een ander relevant voorbeeld. Persbureau AP breidde haar berichtgeving over kwartaalcijfers uit van 300 tot 4.400 artikelen met behulp van AI-robots. Daardoor waren journalisten in staat om meer onderzoek en analyserende artikelen te schrijven.

De tijd dat robots de volgende management rapporten schrijven is niet ver weg: data-analyst Tableau kondigde dit jaar een samenwerking aan met Narrative Science, een Amerikaanse leverancier van taalgenerators. Het resultaat daarvan is dat internetbrowser Chrome een gratis uitbreiding kent die taal omzet naar Tableau graphics. Ook de managers uit het onderzoek zien die mogelijkheden: 86 procent zou AI willen gebruiken om rapporten te schrijven.

#2 Focus op oordelend vermogen

Veel beslissingen vereisen inzichten die verder gaan dan AI enkel gebaseerd op data kan genereren. Managers gebruiken hun kennis van eerdere gebeurtenissen, empathie en ethisch vermogen om besluiten te vormen, iets wat voor AI (nog) niet weggelegd is.

Managers die ondervraagd werden in het onderzoek hebben een idee van een verschuiving naar AI, maar zien creativiteit, oordelend vermogen en interpretatie als een aantal van de zaken waarop mensen nog voor blijven op robots.  

Toch is dat volgens Layne Thompson, een van de ondervraagde managers, geen reden om achterover te zitten. ‘De markt ontwikkelt zich razendsnel. Managers denken vaak over zichzelf dat zij werk verrichten onvervangbaar is door het oordelend vermogen en de ervaring die zij hebben. Als alle beloftes die gedaan worden over AI uitkomen, zijn zelfs zij op den duur te vervangen.’

#3 Behandel AI als een collega

Managers die AI zien als een collega zullen bekennen dat er geen reden is voor een race tegen technologie. Het is onwaarschijnlijk dat het oordelend vermogen van de mens ooit geautomatiseerd wordt, maar AI is wel in staat om bij te staan in het maken van keuzes door middel van simulaties op basis van data. In het onderzoek geeft 78 procent van de managers aan dat ze het advies van AI zouden kunnen overnemen.

Een bedrijf dat hiermee goed op weg is is Kensho Technologies, aanbieder van investeringsanalyses. Het systeem geeft managers de mogelijkheid om vragen te stellen over investeringen, waarbij het antwoord binnen enkele minuten komt. Stel je voor hoe deze technologie bedrijven kan helpen met het bedenken van scenario’s en het maken van analyses.

Niet alleen neemt AI een deel van de taken van de manager over, ook is het mogelijk om op een collegiale manier met elkaar te converseren. Het is als de assistent die altijd voor je klaar staat.

#4 Werk als een ontwerper

De creativiteit van managers is van groter belang, maar nog belangrijker is hun vermogen om creativiteit van andere medewerkers aan te boren. Managers brengen verschillende ideeën samen tot oplossingen waarmee te werken valt, maar proberen deze creativiteit ook in te brengen in de werkzaamheden van teams en organisaties. Een derde van de ondervraagde managers noemde creativiteit als een eigenschap om AI voor te blijven als manager.

De Australische manager Peter Harmer benadrukte in het onderzoek de noodzaak van managers die gezamenlijke creativiteit bevorderen. ‘We hebben mensen nodig die ideeën aan elkaar kunnen koppelen. Niet iemand die in een wedstrijd is om het beste idee op tafel te brengen, maar iemand die de juiste dingen aan elkaar weet te verbinden.’

#5 Ontwikkel een netwerk

De onderzochte managers zagen de waarde in van hun oordelend vermogen, maar onderschatten de kracht van hun vermogen om te netwerken en te coachen. Veel van het analytische en administratieve werk kan overgenomen worden voor AI, maar op een borrel zul je ze niet snel tegenkomen.

w161025_kolbjornsrud_skillsmanagers-850x593

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Terwijl AI partners en consumenten leert kennen aan de hand van data, is menselijk contact nog steeds iets wat veel deals rond krijgt. Tegelijkertijd is de hulp van AI hierbij wel vaak handig: door het samenbrengen van verschillende perspectieven, inzichten en ervaringen zijn consumenten ook goed te doorgronden.

AI zal uiteindelijk goedkoper, efficiënter en objectiever worden dan mensen, maar dat is niet iets waar managers zich veel zorgen over hoeven te maken. Het betekent slechts dat hun taken zullen veranderen, maar verdwijnen zullen ze niet. Het schrijven van een rapportage is één ding, maar werknemers stimuleren en het team bijeen houden is iets dat enkel weggelegd is voor mensen.


Ricardo Semler gaat op 29 september in gesprek met Alain de Botton tijdens het seminar The Future of Work in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Andere sprekers zijn Tony Crabbe, Tex Gunning en Alexa Clay. We hebben de beste interviews met deze sprekers én meer informatie over dit seminar in een eBook geplaatst.

Download gratis je eBook