Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

2009: een sprookjesjaar voor management

De crisis heeft voor veel leed gezorgd. Toch ziet Eduard Schaepman, directeur Regus Benelux een groot voordeel van deze crisis. "Managers hebben nu het ware gezicht van hun organisatie gezien."

 

We zijn nog niet helemaal aan het einde van het jaar, maar we kunnen langzaam de balans opmaken. 2009 zal de boeken ingaan als het jaar waarin de wereld geconfronteerd werd met één van de ergste crises in de geschiedenis. Vrijwel iedere organisatie is in meer of mindere mate geraakt door de crisis. En iedere manager zal dit jaar situaties zijn tegengekomen die hij of zij nog niet eerder had meegemaakt.

Onzekere werknemers die bang zijn hun baan te verliezen en willen weten waar de organisatie naartoe gaat. Werknemers die concurreren met collega's om hun plek binnen het bedrijf te behouden. En in het slechtste geval massaontslagen. Maar deze situaties vormen voor een manager de ultieme uitdaging, want hij is aangenomen om te zorgen dat de organisatie of afdeling onder iedere omstandigheid optimaal functioneert.

Eindelijk aan het werk
En daar ligt nu de grote uitdaging. Jarenlang ging het geweldig met Nederland en het grootste deel van de wereld. Voor de meeste managers was hun managementtaak een fluitje van een cent, want er was weinig onvrede, er was geen crisis en mensen waren over het algemeen tevreden. Het is wat mij betreft een zegen dat daar met deze crisis verandering in is gekomen. Natuurlijk is het vervelend dat veel mensen hun baan kwijt zijn en bedrijven zijn omgevallen, maar de crisis heeft er voor gezorgd dat mensen hoog in de boom van de organisatie misschien wel voor het eerst het ware gezicht van hun organisatie hebben gezien. Ze hebben daar op moeten inspelen, mee moeten stoeien en moeten omgaan. Dát is echt managen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Veel te vaak weet men niet hoe het met de eigen organisatie gaat, behalve dan dat het wel goed gaat. Door terug te gaan naar de kern als het slecht weer is, komt men er achter waar het echt om draait binnen de organisatie. Ik weet zeker dat er managers zijn geweest die de missionstatement van het bedrijf weer eens opgezocht hebben. Want tijdens een crisis gaat men weer op zoek naar het gezamenlijke doel. Wel dreigt het gevaar dat, net zoals ik in de financiële wereld verwacht, na de crisis alles weer terug naar de oude orde van de dag gaat en het gezamenlijke doel weer uit het oog verloren wordt.

De wedstrijd vanaf de zijlijn bekijken
Nederland kent sinds korte tijd officieel weer economische groei. Her en der zie ik alweer managers en bestuurders langzaam richting de leuning van hun stoel neigen en toekijken hoe het allemaal goed zal gaan. Maar eigenlijk zouden bedrijven, organisaties en managers juist het einde van de crisis moeten aangrijpen om er nog een tandje bij te zetten.

Dit is het moment om het verschil te maken met de concurrentie. Wie heeft zich tijdens de crisis zo ontwikkeld dat hij na de crisis met een voorsprong aan de slag kan en wie kan die sterke drive vasthouden?

Sommige mensen zullen hierin slagen en sommige mensen zullen de, zeer menselijke, aard hebben om, zodra het weer goed gaat, achterover te leunen en de wedstrijd vanaf de zijkant te bekijken. En om pas weer in te springen als het mis dreigt te gaan. Dat is niet waar een manager voor is aangenomen, want die dient immers te zorgen dat de organisatie of afdeling onder iedere omstandigheid optimaal functioneert. Dus ook en misschien juist wel als het goed gaat…

Eduard Schaepman is directeur van Regus Benelux. Regus is wereldmarktleider in het aanbieden van flexibele oplossingen voor werkplekken.