Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met 15 miljoen op zak hoopt Gijs Coppens (OpenUp) Amerikaanse concurrenten voor te blijven

Via OpenUp kunnen werkgevers psychische hulp aanbieden aan hun werknemers. Oprichter Gijs Coppens haalde deze maand 15 miljoen euro op om door te groeien. Hij wil zo concurrenten uit de VS voorblijven. 'Vroeg of laat maken zij de oversteek naar Europa. Dan moeten wij een verdedigbare propositie hebben.'

openup psychologen gijs coppens

Nadat Gijs Coppens in 2019 zijn minimum viable product lanceerde, werd hij naar eigen zeggen al snel regelmatig benaderd door geïnteresseerde geldschieters. Het afgelopen jaar zelfs gemiddeld een keer of twee per week. Een kopje koffie zat er vaak wel in, maar tot echt serieuze gesprekken kwam het niet.

OpenUp, zo werk het

Tot begin deze zomer, toen Rubio Impact Ventures en Achmea Innovation Fund zich bij hem meldden. Na drie maanden onderhandelen werd vorige week de deal beklonken. Zij zijn nu mede-eigenaar geworden van het platform dat de strijd tegen burn-outs op een andere manier wil aanpakken.

‘Je kunt bij ons terecht met kleine en grote vragen over je eigen mentale welzijn. We bieden antwoorden in allerlei vormen. Dat kan content zijn, een check-in waarmee je binnen 10 minuten meet hoe je in je vel zit, een webinar, mindfulness-training of een een-op-een consult met een psycholoog’, aldus Coppens.

Stress blijkt verzuimbooster

Hij zegt daarmee een alternatief te zijn voor de reguliere zorg, waar de wachttijden nog steeds oplopen. ‘Wie lichte stressklachten ervaart, gaat niet meteen naar de huisarts of GGZ. Daarvoor is de drempel vaak te hoog. Wij kunnen die mensen vaak wél helpen en voorkomen zo dat klachten verergeren.’

Die klachten komen van werknemers die piekeren, zich opgejaagd voelen, niet lekker in hun vel zitten of bijvoorbeeld slecht slapen. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat psychische symptomen de wereldeconomie ieder jaar 1 biljoen dollar aan productiviteitsverlies kosten.

We verwachten dit jaar te eindigen met een bereik van zeker 250.000 werknemers

In ons land geldt stress op het werk als beroepsziekte nummer één. Ieder jaar lopen ruim 1 miljoen mensen het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische aandoeningen.

Coppens: ‘We willen de toegang tot geestelijke gezondheidszorg met de inzet van technologie vereenvoudigen. Via openup.com kunnen gebruikers binnen enkele minuten een consult boeken en worden ze direct toegewezen aan een geschikte psychologisch specialist.’

Het verdienmodel van OpenUp

In het model van OpenUp is niet de zorgverzekeraar, maar de werkgever de betalende partij. Voor een vast bedrag per jaar krijgt een medewerker een jaar lang onbeperkt toegang tot het platform. Zo’n 550 bedrijven nemen inmiddels zo’n abonnement af, waaronder snelle groeiers als Mollie, Picnic, Exact en Rituals.

‘Daarmee bereiken we nu ongeveer 150.000 werknemers’, zegt Coppens. ‘Q4 is doorgaans ons beste seizoen, dan worden de budgetten opnieuw bepaald. We verwachten dit jaar te eindigen met een bereik van zeker 250.000 werknemers.’

openup psychologen team
Het team van OpenUp.

De investeerder aftasten

Maar groeien kost geld. Begin dit jaar besloot Coppens dat er snel een Series A-ronde moest komen om de ambities van OpenUp in een stroomversnelling te krijgen. Veel kopjes koffie drinken dus, waarbij het vooral een kwestie bleek van aftasten. ‘Onze visie is zorg waarin technologie en mensen samenwerken. Als een investeerder dan tijdens het gesprek zegt dat de mens waarschijnlijk overbodig wordt, dan weet je dat het geen match is. ‘

Een ander breekpunt voor hem was de mate van flexibiliteit. Wie snel wil groeien, moet snel kunnen schakelen, stelt hij. En dan heb je niks aan een investeerder die achterop de bagagedrager wil zitten en er tergend lang over doet om iedere beslissing over de richting te toetsen.

‘Je wilt je bedrijf, zeker in deze groeifase, snel en flexibel kunnen besturen’, aldus Coppens. ‘Tijdens elk gesprek vroeg ik daarom hoe zij hun invloed in de dagelijkse praktijk willen terugzien. Het is echt belangrijk om daarover flink door te vragen. Ik heb namelijk gemerkt dat investeerders op dit terrein erg verschillen.’

Geldschieters aan boord

In Rubio Impact Ventures en Achmea Innovation Fund vond hij de gewenste geldschieters. ‘Qua visie en energie merkte ik al bij het eerste contact een klik. Een paar gesprekken verder ga je aan procesdiagnostiek doen. Dan moet je vaststellen of hun gedrag aansluit bij de beloftes die ze eerder hebben gedaan. Het is immers belangrijk dat je een beetje enthousiast wordt van elkaar.’

Qua infrastructuur, gebruikersgemak en aanbod kunnen we met Amerikaanse partijen concurreren

Met Achmea aan boord, heeft OpenUp nu ook toegang tot een grote portefeuille met werkgevers. Op welke manier zij een directe rol kunnen spelen in het businessmodel van OpenUp staat volgens Coppens nog niet helemaal vast. ‘Maar we zien in de keten van mentale gezondheid zeker een rol voor de zorgverzekeraar weggelegd. In de Verenigde Staten zie je die trend al.’

De strijd tegen de Amerikanen

Het opgehaalde geld wil Coppens deels uitgeven aan marketing en sales, maar vooral steken in productontwikkeling. En daar zit een duidelijke strategie achter. Hij wijst op drie partijen in de Verenigde Staten die actief zijn met soortgelijke proposities. Het gaat om Talkspace, Modern Health en Ginger, dat onlangs is samengegaan met Headspace, de populaire app voor mindfulness. Samen bereiken die platformen al miljoenen Amerikanen.

‘Vroeg of laat maken zij de oversteek naar Europa. Dan moeten wij een verdedigbare propositie hebben, met een uitgebreid dienstenaanbod. Daarom lanceren we nu OpenUp Medical, een extra dienst waarbij een werknemer snel toegang krijgt tot online support met een arts. Dit gaat vooral over preventieve kwesties als slaap, voeding, bewegen, ademhaling en leefstijl. Met OpenUp Family sluiten bedrijven een abonnement af voor het hele gezin van hun medewerker.’

‘Geld is schaarser in Europa. Waar wij 15 miljoen euro ophalen, doen zij meteen 100 miljoen euro. Wat mij gerust stelt, is dat de Amerikaanse partijen een groot deel daarvan uitgeven aan marketing en sales. Qua infrastructuur, gebruikersgemak en aanbod kunnen we met die partijen concurreren. Wij durven die strijd dus wel aan.’

Lees meer over startups en mentale gezondheid: