Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Antiburn-out startup Quan richt zich op teams in plaats van het individu

Startup van de Week Quan ontwikkelde met hulp van tientallen psychologen en andere experts een wetenschappelijk onderbouwd well-being platform. Het doel? Burn-outs voorkomen, dankzij een focus op teams binnen organisaties.

Quan startup van de week oprichters

Wat is Quan?

Het Haagse Quan, opgericht in 2021, staat voor de afkorting quantify. Oftewel: het meetbaar maken van mentale gezondheid. Elk kwartaal weer, met een digitale vragenlijst. Dit well-being assessment moet de onderliggende oorzaken van mentale gezondheidsproblemen binnen teams in kaart brengen en reikt tools aan om positieve veranderingen door te voeren.

Medeoprichter oprichters Arosha Brouwer (38): ‘In Nederland heeft één op de zes werknemers burn-out klachten. Dat komt neer op zo’n 1,3 miljoen mensen. Werkgevers weten dit en denken: “Daar moeten we wat mee”. Ze zoeken naar oplossingen en vinden een gigantisch aanbod van mental heath apps en platforms. Maar 79 procent daarvan is niet wetenschappelijk onderbouwd en 100 procent richt zich op het individu, in plaats van het team. En daar gaat het mis. Want wil je een organisatie veranderen, dan moet je met een team aan de slag.’

Daarom pakt Quan het dus anders aan. ‘De traditionele betrokkenheidsenquête geeft je wel data, maar vertelt je niet waar mensen écht mee worstelen. Als je de team performance wilt verbeteren, moet je de onderliggende oorzaken van problemen achterhalen. Dat doen wij met een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst. Die identificeert de laagste welzijnsindicatoren bij individuen en teams en koppelt deze vervolgens aan effectieve interventies.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten erachter?

Quan bestaat uit een team van vijftien, onder wie oprichters Brouwer en Lucie Howie (36). Vier jaar geleden liepen zij elkaar per toeval – of dankzij het lot – tegen het lijf. Brouwer, van Sri Lankaans-Australische komaf, werkte als consultant voor een project van LeasePlan. Howie, uit Nieuw-Zeeland, was ceo bij startup FuelUp. ‘Wij zijn letterlijk gematcht door een organisatiepsycholoog. Volgens haar waren onze profielen “gemaakt voor elkaar”, dus kon ze het niet laten ons aan elkaar voor te stellen. Al na een half uur wisten we: wij gaan samen ondernemen.’

Als voormalig ceo van een techstartup brengt Howie kennis van technologie en innovatie samen. En met vijftien jaar ervaring als consultant weet Brouwer precies waar het misgaat in organisaties. ‘Een werknemer met werkstress komt, na een bezoekje aan de bedrijfsarts, weer terug in het oude team, waar het weer fout gaat. Het gevolg? Een burn-out. Je moet juist terug naar de kern van het probleem; het team en de organisatie. Daar pak je het probleem bij de wortels aan.’

Wie zitten erop te wachten?

Quan richt zich op ‘kenniswerkers’ bij organisaties. Hoe groot een organisatie is, maakt de startup niets uit. Zo werkt Quan op dit moment zowel voor organisaties met tien als voor organisaties met tweeduizend werknemers.

Brouwer ziet vooral kansen in de ‘techhoek’, waar het draait om groei en heel hard werken. ‘Onze klanten werken met high performance teams. Alles draait om zo goed en lean mogelijk te presteren. Het liefst 24/7. En dat is interessant, want kijk je naar een high performance sportteam, dan spenderen de sporters bewust lange tijd aan herstel.’

Neem de tennisster Naomi Osaka, zegt Brouwer. ‘Zij weet: om fysiek sterk te zijn, moet ik ook mentaal sterk zijn. Dus stapte ze tijdelijk uit de sport om te herstellen van mentale gezondheidsproblemen. Als ik die houding vergelijk met de houding van organisaties, kan ik maar één conclusie trekken; wat zijn we nog onvolwassen als het gaat om mentale gezondheid.’

Als voorbeeldsituatie haalt Brouwer de coronapandemie aan. ‘Het antwoord van organisaties op de pandemie was: geef iedereen de meditatie-app Headspace. Prima, maar wat gebeurde er met het team? Niks. Wij wijzen het individu ook op Headspace, maar gaan vervolgens met het hele team aan de slag: wat heeft deze groep mensen écht nodig om goed te kunnen presteren?’

Hoever is Quan?

Na anderhalf jaar onderzoek test Quan zijn platform nu in bèta op zeventien betalende klanten en ruim duizend gebruikers. Deze teams bevinden zich verspreid over de hele wereld. Van Nederland tot Singapore. De voertaal van het platform is dan ook Engels. Wereldwijd staan er nog veertig klanten op de wachtlijst.

Wat is het verdienmodel?

Het businessmodel draait op abonnementsverkoop. Op dit moment betalen organisaties tachtig euro per werknemer, per jaar. Daar krijgen zij vier well-being assessments en de bijbehorende interventies voor. Zodra het product gereed is, gaat de prijs omhoog. Wat het tarief precies wordt en welke omzet de startup verwacht? Dat wil Brouwer nog niet prijsgeven. ‘We hebben bijna een hele grote deal rond, dus ik houd bepaalde informatie nog even voor me.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

In januari haalde Quan, in een pre-seedronde, 1 miljoen euro op. Het prestigieuze Y Combinator stortte een half miljoen euro in de kas in ruil voor zeven procent van de aandelen. Daarmee wordt de startup op zo’n 7,5 miljoen euro gewaardeerd. Het resterende half miljoen is afkomstig van 4impact, 3C Ventures, Invested en een anonieme investeerder. Quan gebruikt de investeringen om het platform uit te breiden, nieuw personeel aan te trekken en de salarissen van het huidige team te verhogen.

Binnenkort gaat de startup op weg naar een seedronde. Investeerders mogen contact opnemen, maar moeten snel zijn, want nog voor het einde van april sluit de ronde. ‘Er is veel animo. Zo stap ik deze week nog in het vliegtuig naar San Francisco voor een gesprek met een grote investeerder.’ Hoeveel geld de startup nog nodig heeft? Ook dat houdt Brouwer nog even voor zich. Later meer…’