Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maurits Grosfeld (House.nl): ‘Als je vernieuwend bent, kunnen anderen je oncollegiaal vinden’

De politiek stuurt aan op meer transparantie bij het bieden op woningen, maar voor een echte systeemverandering moet ook het proces daarvoor én erna op de schop, stelt Maurits Grosfeld, ceo en oprichter van House.nl.

maurits grosfeld house.nl

House.nl wil het makelaarsvak opnieuw uitvinden door kopers en verkopers aan elkaar te koppelen via een end-to-end-marktplaats. Oprichter Maurits Grosfeld wil zo het probleem van slechte informatievoorziening oplossen.

Doordat de aan- en verkopende partij moeilijk aan informatie kunnen komen, zijn ze genoodzaakt een makelaar in de arm te nemen. Die heeft als een soort poortwachter alle informatie in handen. ‘Met ons platform stellen we die gegevens direct beschikbaar aan consumenten.’

Volledige transparantie

Concreet gaat het om alle stappen vanaf het moment van waardebepaling van het huis tot en met de overdracht aan de uiteindelijke koper bij de notaris. Zowel kijker, koper als verkopers krijgen inzage in alle informatie, dus ook de biedingen.

Het platform voorkomt daarmee dat er onderhands dealtjes gemaakt kunnen worden – alles is immers vastgelegd en transparant. Hetzij tijdens het proces, dan wel achteraf. Iets waarover de afgelopen tijd veel te doen is geweest in de media en waarover Grosfeld ook in de Tweede Kamer mocht spreken. ‘De meer competitieve makelaars bestempelen ons daardoor wel als oncollegiaal.’

In de serie Hemelbestormers gaat MT/Sprout in gesprek met ondernemers, visionairs en leiders die gaan voor radicaal anders en huidige systemen op de schop nemen. Wat drijft ze? Waar begin je? Wat zijn de valkuilen? En wat kun je van ze leren?

Voordeel voor de branche

Neemt niet weg dat de werkwijze ook in het voordeel van de branche is, stelt hij. Het systeem is namelijk zo ingericht dat kopers en verkopers maar één keer informatie hoeven aan te leveren – terwijl zij in de bestaande praktijk meermaals dezelfde gegevens moeten overleggen.

‘Doordat wij volledig digitaal werken, met een centrale dataroom, kunnen we zaken sneller afhandelen. Verkopers voeren eigenlijk alles al in bij het aanmelden van hun woning.’

Een huis kopen gaat gepaard met grote bedragen. Mensen worden daardoor risicomijdend en kiezen hoe het altijd al ging.

Ook taxateurs worden op een andere manier in het proces betrokken. Om transacties zo onafhankelijk mogelijk te maken, wordt een taxateur random toegewezen, in plaats van keuze door de koper. Waardoor de taxatie minder vaak ‘toevallig’ de verkoopprijs zal zijn.

Vanuit die gedachte wordt er op meer punten in het proces gewerkt. ‘Wij willen zelf het proces zo min mogelijk beïnvloeden en kunnen het alleen auditen en monitoren.’ Hoe onafhankelijker het proces, hoe beter het is voor alle betrokkenen, voegt hij toe. Want als de taxatie en prijs eerlijk zijn, is dit ook weer gunstig voor financiers en neemt het risico dat huizen onder water komen te staan weer af.

Gedragsverandering is de grootste uitdaging

Neemt niet weg dat het kopen van een huis voor velen een ‘life event’ is dat gepaard gaat met grote bedragen. ‘Dan willen mensen nog weleens risicomijdend worden en ervoor kiezen om het te doen zoals het altijd al ging.’ Een gedragsverandering bewerkstelligen is wellicht de grootste uitdaging voor zijn bedrijf, stelt Grosfeld.

‘Aan het begin van het proces worden alle stappen zo helder mogelijk uitgelegd en laten we zien waar we afwijken van de traditionele manier.’ Plus het benadrukken van de voordelen. ‘Doordat alles gedigitaliseerd is, kunnen we bij een bod al inzichtelijk maken welke bijkomende kosten er zullen gaan spelen als het geaccepteerd wordt.’

Bij een verkoop krijgen alle bieders die misgrijpen een overzicht van de biedingen

Een detail: omdat de overdrachtsbelasting per type koper (starter, doorstromer of zakelijk) verschilt en daardoor door hen aangegeven moet worden, kan een verkoper zien aan wie hij het huis verkoopt. Een handigheidje dat best belangrijk is voor verkopers, stelt Grosfeld. ‘We zien dat sommige gebruikers hun woning bewust aan een starter gunnen.’

Verkopers aan het stuur

Verder is het vooral van belang dat House.nl zelf voldoende afstand houdt en verkopers aan het stuur zet. ‘Uiteindelijk accepteren zij een bod door zelf op een knop te drukken. Dat is niet iets dat wij moeten doen. Zij zetten de transactie in gang. En geven daarmee ook het signaal dat alle mensen die het niet geworden zijn een overzicht krijgen van de biedingen.’

Mensen die achter het net vissen krijgen dus wel inzage in verkoopprijzen. Informatie die normaal gesproken bij makelaars blijft steken. Als aanvulling daarop wordt ook informatie meegegeven over financieringsvoorbehoud en andere voorwaarden van de uiteindelijke koper.

Het is Grosfeld naar eigen zeggen niet alleen om zijn eigen bedrijf te doen. De werkwijze is erop gericht om het systeem te veranderen. Dat een biedlogboek zoals House.nl dat gebruikt vanaf volgend jaar verplicht wordt voor iedereen is daarvan een mooi voorbeeld, stelt hij. Waardoor er nu vervolgstappen gezet kunnen worden. ‘Het gaat ook om het proces ervoor en erna.’

Politiek wakker geschud

Wat helpt is dat de politiek lijkt te zijn wakker geschud. Zo wordt erover gesproken dat het bouwkundige keuringsrapport op termijn al voor het te koop zetten van een huis aanwezig zou moeten zijn. ‘Als dat gebeurt, is ook een aankoopmakelaar eigenlijk niet meer nodig.’

Het verdienmodel van House.nl? Het bedrijf rekent een fee aan de kopende partij, waardoor het voor verkopers gratis is – wat de aantrekkingskracht van het platform kan vergroten.

Verkopers kunnen er ook voor kiezen tegen een vergoeding de bezichtigingen door House.nl te laten doen. Hiervoor heeft Grosfeld een landelijk dekkend netwerk aan makelaars beschikbaar. Afgelopen jaar heeft het bedrijf op deze manier vijftig huizen verkocht – in een markt die geraamd wordt op ruim tweehonderdduizend transacties per jaar. ‘We waren toen nog druk aan het bouwen en hebben vooral bekenden en mensen uit onze crowdfunding ‘door het platform laten gaan’.’

Het platform moet verder groeien door ook anderen de mogelijkheid te bieden om onder de naam van House.nl de digitale dienstverlening aan te bieden. Makelaars die een nieuwe klant aandragen, ontvangen daarvoor een vergoeding. Een andere doelgroep zijn financieel adviseurs.

Financieel adviseur wordt makelaar

‘Een financieel adviseur is vaak een belangrijke vertrouwenspersoon en kan met ons systeem nu ook makelaarstaken op zich nemen.’ Nu de huizenmarkt aan het veranderen is, hebben tientallen financieel adviseurs zich al aangemeld in een paar weken tijd, voegt de ondernemer toe.

Naast de inzet op digitaal – zonder het persoonlijk contact te willen verliezen – opende House.nl korte tijd geleden ook een fysieke locatie, in de buurt van Eindhoven. Een opvallende stap voor een jong SaaS-bedrijf, maar fysieke aanwezigheid lijkt nuttig binnen de sector en dat verkent hij graag, verklaart Grosfeld. ‘De local hero blijft een belangrijke rol spelen.’

Dat de markt momenteel aan het veranderen is – minder overbiedingen, langere verkooptijden – heeft niet zoveel invloed op het perspectief van zijn bedrijf, meent hij.

‘Zowel in een op- als neergaande markt leveren we meerwaarde. Nu er minder overboden wordt en woningen langer te koop staan, is realtime informatievoorziening belangrijker dan ooit. Wij zijn vooralsnog de enige partij die hierin voorziet.’

Zo wil Maurits Grosfeld met House.nl het systeem veranderen:

  • Door alle informatie omtrent de verkoop van een woning (digitaal) inzichtelijk te maken, vervalt de poortwachtersfunctie van traditionele makelaars.
  • Volledig digitaal werken en de inzet van een centrale dataroom zorgen ervoor dat het proces wordt versneld.
  • Door het biedingsproces inzichtelijk te maken, krijgen bieders die achter het vissen inzicht in prijsniveaus en andere karakteristieken. En kunnen makelaars geen onderhandse deals maken.
  • Om transacties zo onafhankelijk mogelijk te maken, wordt een taxateur willekeurig toegewezen, in plaats van keuze door de koper.
  • De optelsom van processtappen en -keuzes moet leiden tot een eerlijkere prijs en een gezondere huizenmarkt.

Lees meer interviews met Hemelbestormers: