Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duurzaam kerstpakket wint het nog niet van traditioneel: ‘Bedrijven willen veel voor weinig’

Als het over kerstpakketten gaat, dan wint 'lekker veel voor weinig' het nog altijd van duurzaam. Het ontbreekt veel bedrijven nog aan lef om er echt voor te kiezen. 'Ze willen geen duurzame impact maken, maar indruk maken met grote merken.'

duurzaam kerstpakket
Foto: Getty Images

Zes miljoen, zoveel geschenken delen bedrijven uit rond de kerst- en nieuwjaarsperiode. ‘Daar zitten de klassieke flessen wijn en dozen luxechocolade bij, maar ook de cadeaukaarten en de kerstpakketten’, vertelt Luke Coolen, directeur van Kerstpakkettenidee en Company of Gifts, aan MT/Sprout.

Een quick win met een positieve impact lijkt dan een eitje. Bij organisaties die duurzame stappen zetten, horen duurzame kerstpakketten. Maar in de praktijk valt dat nog best tegen. Coolen heeft de grotere aanbestedingen en grote projecten met maatwerk al achter de rug. De bestellingen die nu binnenstromen, komen van het mkb. De kleinere bedrijven volgen nog later dit jaar.

Duurzaamheid is hoofdzakelijk een thema bij zijn grootste klanten, bij 35 procent schat hij in. ‘Alleen bij de overheid en semioverheid is duurzaamheid echt een hard criterium. We zijn wel met z’n allen in die duurzame richting aan het bewegen. Daarbij zijn de grote partijen al een stuk verder dan het mkb. Maar over vijf jaar zie ik wel een gigantische groei. ‘

Prijs belangrijker dan duurzaam

Hoe duurzaam een kerstpakket is, is ook niet altijd een doorslaggevende factor, merkt Coolen op. ‘Je gaat een heel traject in rond duurzaamheid, maar als puntje bij paaltje komt, dan gaat het toch over de centjes. Een inkoper hecht wat meer waarde aan de prijs dan aan duurzaamheid.’

Het aantal duurzame artikelen in de kerstpakketten neemt wel toe, maar ‘lang niet alle toeleveranciers kunnen al een 100 procent duurzaam assortiment leveren’. De beschikbare aantallen zijn ook vaak een probleem, geeft Coolen aan. ‘Dat moet allemaal nog wel een beetje doorontwikkeld worden hoor, daar ben ik heel eerlijk in.’

En dan is er nog de prijs, zegt hij. ‘Duurzaam is behoorlijk duurder dan de reguliere items. Er zijn veel partijen die gewoon een goedgevulde doos willen hebben. Als ze 40 euro te besteden hebben, dan moeten er 40 artikelen inzitten. Dan komt dat Hollandse bovendrijven, zoveel mogelijk waar voor je geld.’

Gebrek aan lef

Het is gewoon een gebrek aan lef, reageert Manon van Leeuwen, founder van ZustainaBox, een sociaal impactbedrijf gespecialiseerd in duurzame cadeaus. ‘Er is meer dan genoeg aanbod beschikbaar, maar bedrijven durven de stap gewoon niet te zetten.’

Marion van Leeuwen. Foto: Zustaina

Zelfs haar klanten, die bewust op zoek zijn naar duurzame kerstpakketten, vinden het ‘nog spannend’. Ze willen goed doen en vinkjes kunnen zetten bij hun duurzame doelstellingen. Maar ze durven nog niet allemaal anders te kiezen. ‘Het kerstpakket moet over het algemeen in een traditioneel jasje.’

Bedrijven denken dat een traditioneel pakket beter in de smaak valt dan een duurzaam pakket. Is het niet te eco, krijgt ze regelmatig te horen. Of is dit niet te vroeg voor ons? ‘Maar steeds meer werknemers willen groen(er) doen. Bij de jongere generatie scoor je zelfs bonuspunten.’

A-merken zijn aantrekkelijker

Het is de mindset die moet veranderen, en dat is erg moeilijk, geeft ze aan. ‘Bedrijven willen geen duurzame impact maken, ze willen indruk maken met grote merken.’

Ze krijgt regelmatig de vraag of ze de bekende A-merken mee wil nemen in de voorstellen. ‘Medewerkers houden namelijk niet zo van onbekend. Dat de A-merken niet plantaardig en plasticvrij zijn, maakt dan even niet zoveel uit.’

Zelfs bij bedrijven die bewust kiezen voor de duurzamere opties is er nog een weg te gaan. ‘Er drijft een laagje olie op de pindakaas en dat vinden mijn medewerkers niet oké. Wij willen die zakken chips niet, want op de verpakking staan kikkererwten. Ik sta daar soms op van ontploffen.’

‘Met te veel plantaardige producten in hun kerstpakket zijn werkgevers bovendien bang dat ze hun mensen een gezond dieet opdringen. Het is normaal om ibericoham te krijgen. Maar stellen we plantaardige chips voor, dan moet iedereen plots zelf bepalen wat ze eten.’

Lees ook: Consument kijkt steeds meer naar duurzaamheid bij aankopen

Veel voor weinig

‘Lekker veel voor weinig’, dat is ook wat Van Leeuwen opmerkt bij de bestellingen. ‘Minstens 15 duurzame producten voor 24 euro in een luxe gepersonaliseerde eco-doos met kaart. Het is niet alleen een gebrek aan lef, maar ook niet begrijpen dat een fair price niet duur is, maar fair is.’

‘We hebben recent nog een grote energieleverancier gehad die zesduizend kerstpakketten wilde bestellen voor 30 euro. Daar moest een beker bij, want dat was het duurzame item dit jaar. Die beker mocht absoluut niet uit China komen, en mocht ook niet meer kosten dan 4 euro.’

‘Korting is fijn voor jou als koper, maar ergens in de keten doet dat wel iemand pijn. Voelt het oké om 3 euro voor een paar sokken te betalen als je diep van binnen weet dat die prijs niet kan kloppen? Of een reep chocolade van 1 euro? Dat is niet normaal, dus ergens gaat het schuren.’

Duurzaam is… geen kerstpakket

Een echt duurzaam kerstpakket is natuurlijk geen kerstpakket. ‘Klopt, helemaal waar’, zegt Van Leeuwen. ‘We moeten allemaal naar minder spullen. Maar mijn missie is om mensen te helpen anders te gaan consumeren. Het opendoen van zulke cadeautjes geeft ze wel inspiratie.’

‘Wij meten onze impact. 25 procent van de ontvangers van onze boxen geeft aan dat ze één tot drie producten uit de box voortaan gaan kopen in de supermarkt. Dat is waarom ik dit doe. Ik wil dat mensen deze producten leren kennen en gaan gebruiken.’

Lees ook: Hoe Albert Heijn experimenteerde met true pricing