Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wil GetEase yoga of massage aan huis groot maken

Online een massage of manicure boeken is niks nieuws, maar wel als je zo'n dienst thuisgeleverd krijgt. Startup van de Week GetEase wil daarmee na Amsterdam ook de rest van Nederland veroveren.

GetEase Startup van de Week
Foto: GetEase

Wat is GetEase?

Een marktplaats waarmee je thuis een massage, manicure, yogasessie, opruimsessie of andere lifestyle-dienst boekt. Zulke concepten zijn in bijvoorbeeld Azië al groot (Gojek, Urban Company), ‘maar in Europa staat dit nog in de kinderschoenen’, zegt GetEase-medeoprichter Ilona van Wegen. Haar startup ging een paar weken geleden van start in Amsterdam, met uitbreidingsplannen voor de rest van Nederland.

De app speelt volgens Van Wegen in op de ‘oneindige honger’ naar meer gemak, een beetje vergelijkbaar met de on demand-boodschappen van flitsbezorger Gorillas. Door thuis diensten te leveren, zou de app weleens een nieuwe doelgroep aan kunnen boren. Van Wegen: ‘Ik ben zelf ook niet iemand die het prettig vindt om altijd in een nagelsalon te zitten, met z’n tienen op een rijtje.’

Het aanbod bestaat uit freelancers, die met de app van GetEase bepalen hoeveel uur ze per week willen werken, en die hun eigen uurtarief bepalen. Die tarieven komen overigens nooit onder de 30 euro, merkt Van Wegen op. Onder dat bedrag zou een freelancer – volgens nieuwe Europese regels rondom de gig-economie – recht kunnen hebben op de status van ‘werknemer’.

Wie zitten erachter?

Bedenker Ilona van Wegen werkte voor GetEase bij Google (Nederland), waar ze leidinggaf aan het onderdeel retail. ‘Mijn ondernemerschap kon ik zeker kwijt bij Google, vooral in het begin, toen we in Amsterdam nog maar met zo’n vijftig mensen waren. Na acht jaar was ik meer aan het besturen, en voelde ik de drang om het zelf te doen, om een propositie in de markt te zetten.’

Van Wegen nam Google-collega Maurits de Cler mee naar GetEase. ‘Ik wist dat hij een ondernemend profiel had. Mocht je ooit de sprong wagen, laten we het samen doen, had hij me al gezegd.’ Met kennis van data en finance (De Cler) en communicatie en merken bouwen (Van Wegen) vullen de twee elkaar goed aan. Cruciaal, zegt Van Wegen, want ‘je zegt niet zomaar je baan op’.

GetEase oprichters
GetEase-oprichters Ilona van Wegen en Maurits de Cler | Foto: GetEase

Het team bestaat inmiddels uit in totaal vier medewerkers en een aantal stagiairs. Die laatste groep heeft anno nu ‘bovenmatige interesse’ om bij een startup te werken, ziet Van Wegen. ‘Stage lopen bij grote corporates wordt minder aantrekkelijk gevonden, omdat ze maar een klein deel van het werk mogen uitvoeren. Bij een startup krijg je direct veel verantwoordelijkheid.’

Wie zitten erop te wachten?

Van Wegen: ‘We zetten vooral in op urban families en drukke tweeverdieners. Met werkende vrouwen, of mannen die niet altijd zitten te wachten op het bezoeken van een salon. Verrassend genoeg zien we ook veel studenten. Het is wat je ook bij Gorillas ziet: een generatie die het normaal vindt dat alles instantly naar je toe komt.’

Diensten worden aangeboden door zzp’ers, een groep die volgens Van Wegen ‘best wel kwetsbaar’ is. ‘Ze hebben moeite met het vinden van nieuwe klandizie, helemaal in deze tijd van corona. Ook is het landschap digitaler geworden. Dat je veel ervaring hebt met sport of nagelverzorging, wil niet zeggen dat je ook een goede Ad Words- of Instagram-campagne kan maken. Dat is wel nodig om klanten te werven.’

‘Op dat gebied proberen we hun te supporten. We willen daarbij ook een maatschappelijke rol pakken. Door gereedschappen aan te bieden zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een boekhouddienst, waarbij we samenwerken met derde partijen. Als we op die manier een helpende hand kunnen bieden bij het runnen van hun business, zullen ze ook langer aan het platform verbonden blijven.’

Hoever is GetEase?

Een paar weken na de livegang in Amsterdam staat de teller op zo’n 1100 geregistreerde gebruikers, waarvan ‘enkele honderden’ minimaal één keer een dienst afnamen. Zeker op lokaal gebied zijn (relatief kleine) influencers een goede manier om de doelgroep te bereiken, zegt Van Wegen. ‘Als je in een stad als Amsterdam 20.000 volgers hebt kun je echt impact maken.’

Het aanbod bestaat nu uit vijftig dienstverleners. De eerste resultaten van de mvp in Amsterdam bewijzen volgens Van Wegen de behoefte groot is, en dat het model schaalbaar is. ‘We gaan nu goed doortesten en valideren. Om het businessmodel te cracken en later dit jaar door te kunnen schalen naar meer steden.’

Tempo maken lijkt met het oog op de concurrentie niet onverstandig, beaamt Van Wegen. ‘Een spel à la Gorillas is nog niet gaande, maar het zou wel kunnen gebeuren.’

Startup van de week
MT/Sprout licht iedere week een veelbelovende startup uit. Alle afleveringen lees je hier

Wat is het businessmodel?

Een commissie van 20 procent per boeking. Dat is vergelijkbaar met diensten als Uber en Takeaway, merkt Van Wegen op, ‘al zitten die daar vaak nog boven’. Van Wegen benadrukt dat het percentage kan veranderen, naarmate het businessmodel steeds meer gevalideerd wordt.

E-commerce is een van de opties voor de toekomst, aangezien GetEase van freelancers de nodige vragen krijgt over producten, zoals een massagetafel of verzorgingsproducten. Van Wegen: ‘De sky is the limit, maar we willen nu eerst de boekingsmachine op gang krijgen.’

Nog geld nodig?

Van Wegen en De Cler konden dankzij hun baan bij Google zelf het benodigde startkapitaal opzijzetten, maar dat zal al snel niet meer genoeg zijn. Om op te kunnen schalen naar meer steden zijn de ondernemers net begonnen met een investeringsronde van een half miljoen euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zo’n kapitaalronde is voor de twee ex-Google’ers iets nieuws. ‘Ik ben in alle eerlijkheid benieuwd hoe het gaat, ook omdat we met z’n tweeën zijn, inclusief een female founder. In de media heb je dan (als vrouw, red.) misschien een streepje voor, in de cijfers zie je dat nog niet terug. Maar ik heb alle vertrouwen in onze metrics.’

‘We merken in ieder geval dat er veel interesse is. Dat hopen we bij de juiste partij te converteren. We willen niet met iedere vc of angel in zee gaan, het gaat ook om hun expertise.’