In samenwerking met 7 Ditches TV
Een keiharde definitie voor ‘sociaal ondernemerschap’ bestaat niet, erkent Verloop. Maar een goede indicatie is of een ondernemer zich vastbijt in een van de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, waaronder het bestrijden van honger en armoede en het bevorderen van gendergelijkheid en groot maken van duurzame energie.
Nog een gemene deler: deze ondernemers – waar je ook snelle groeiers als Tesla en Beyond Meat onder mag rekenen – gaan niet voor kortetermijnwinst voor hun aandeelhouders, maar willen op langere termijn maatschappelijke impact maken.
Dat is een elitaire aangelegenheid, countert Verloop een stelling van interviewer Remy Ludo Gieling. “Het zijn niet allemaal business school-jongens die bij Harvard hebben gezeten, dit zijn gewoon mensen die in hun wijk het besluit hebben genomen dat het anders moet. En die geen subsidie ophalen, maar een onderneming opstarten.”
Impact meten
Bij Social Impact Ventures telt niet alleen het financiële rendement, maar ook over het bereiken van impact-doelstellingen. Verloop: “Dat betekent dat je aan het begin van de rit moet bepalen wat voor impact je met die investering wil bereiken. Dat is best complex, want dat doen investeerders nog nergens. Dat is echt het wiel uitvinden.”
Bij Taxi Electric waren de twee impact-doelen bijvoorbeeld het aantal elektrisch gereden kilometers (CO2-reductie) en het aantal banen voor (oudere) mensen die langere tijd naast de arbeidsmarkt stonden.
Succes
Die doelstelling wordt bepaald aan de hand van maximaal 3 targets. Die worden drie jaar vooruit gepland, en beoordeeld door een onafhankelijke commissie. “We willen impact-targets net zo serieus nemen als financiële targets. Alleen dan kunnen we aan het einde van de rit bepalen of we op beide terreinen succesvol zijn geweest.”
Als commissaris controleert Verloop onder meer Tony Chocolonely, en is ze sparringpartner voor de directie. Haar echtgenoot Rob van den Dool is als medeoprichter van eco-beddengoedverkoper Yumeko ook impact-ondernemer. De twee delen hun inzichten dagelijks aan de keukentafel.
Meer verhalen over impact-ondernemen