Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo meet Willemijn Verloop impact én financieel rendement, wanneer ze investeert met Social Impact Ventures

Willemijn Verloop is als oprichter van Social Enterprise NL het boegbeeld van sociaal ondernemend Nederland, en investeerder met Social Impact Ventures. Om ook impact-doelen te kwantificeren moet dat fonds een compleet nieuwe aanpak uitvinden, vertelt Verloop in gesprek met Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Een keiharde definitie voor ‘sociaal ondernemerschap’ bestaat niet, erkent Verloop. Maar een goede indicatie is of een ondernemer zich vastbijt in een van de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, waaronder het bestrijden van honger en armoede en het bevorderen van gendergelijkheid en groot maken van duurzame energie.

Nog een gemene deler: deze ondernemers – waar je ook snelle groeiers als Tesla en Beyond Meat onder mag rekenen – gaan niet voor kortetermijnwinst voor hun aandeelhouders, maar willen op langere termijn maatschappelijke impact maken.

Dat is een elitaire aangelegenheid, countert Verloop een stelling van interviewer Remy Ludo Gieling. “Het zijn niet allemaal business school-jongens die bij Harvard hebben gezeten, dit zijn gewoon mensen die in hun wijk het besluit hebben genomen dat het anders moet. En die geen subsidie ophalen, maar een onderneming opstarten.”

Impact meten

Bij Social Impact Ventures telt niet alleen het financiële rendement, maar ook over het bereiken van impact-doelstellingen. Verloop: “Dat betekent dat je aan het begin van de rit moet bepalen wat voor impact je met die investering wil bereiken. Dat is best complex, want dat doen investeerders nog nergens. Dat is echt het wiel uitvinden.”

Bij Taxi Electric waren de twee impact-doelen bijvoorbeeld het aantal elektrisch gereden kilometers (CO2-reductie) en het aantal banen voor (oudere) mensen die langere tijd naast de arbeidsmarkt stonden.

Succes

Die doelstelling wordt bepaald aan de hand van maximaal 3 targets. Die worden drie jaar vooruit gepland, en beoordeeld door een onafhankelijke commissie. “We willen impact-targets net zo serieus nemen als financiële targets. Alleen dan kunnen we aan het einde van de rit bepalen of we op beide terreinen succesvol zijn geweest.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als commissaris controleert Verloop onder meer Tony Chocolonely, en is ze sparringpartner voor de directie. Haar echtgenoot Rob van den Dool is als medeoprichter van eco-beddengoedverkoper Yumeko ook impact-ondernemer. De twee delen hun inzichten dagelijks aan de keukentafel. 

Meer verhalen over impact-ondernemen