Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo bevrijdt Hotelchamp hotels uit de klauwen van boekingsites

Startup van de week Hotelchamp wil hotels minder afhankelijk maken van externe boekingplatforms. Het bedrijf van Kristian Valk en Kasper Middelkoop maakte deze week een investeringsronde van 1,75 miljoen euro bekend.

Wat is Hotelchamp? 

De software van Hotelchamp zorgt ervoor dat de website van een hotel meer directe boekingen genereert. De startup zegt de conversie naar directe boekingen met wel 40 procent (of zelfs meer) op te kunnen schroeven. De meeste hotels hebben het op dit vlak niet makkelijk, zegt Valk. “Deels komt dat door de grote boekingsites, met hun enorme marketingpower. Die trekken bijna al het online verkeer naar zich toe.”

“Je moet je ook voorstellen dat de online wereld enorm snel verandert. In 2000 boekten we allemaal via een reisbureau, ondertussen zijn er trends als apps en mobiel bijgekomen. Het is heel moeilijk om dat als hotelier bij te benen, dat vergt grote investeringen.” Hotels zijn vooral goed in hun dienstverlening en het geven van gastvrijheid, wil Valk maar zeggen. Het online marketing- en conversie-spel is een hele andere tak van sport.

Het softwarepakket van Hotelchamp biedt 12 tools om de website van een hotel op te stoten in die online vaart der volkeren. Van slimme notificaties en loyaliteitsprogramma’s tot chattools die bijvoorbeeld alleen worden getoond bij bezoekers die op zoek zijn naar specifieke informatie van het hotel (zoals een evenementlocatie). Daarbij komt dat de software van de startup steeds slimmer wordt op basis van big data, zegt Valk. “Uiteindelijk wordt ook die data een onderscheidend element, daar kan geen individueel hotel tegenop.”

Hotelchamp is géén zoekmachinebedrijf, benadrukt Valk. “We doen niet aan SEO of SEA. Dat is ook helemaal niet nodig. Als we kijken naar onze klanten dan zien we dat tussen de 97 en 99,7 procent van de bezoekers de site zonder te boeken verlaat. Onze insteek is: probeer liever de mensen die er zijn te pakken en converteren naar een boeker. Daar valt veel meer te halen dan door meer verkeer naar de website te sturen.”

Wie zitten er achter?

Valk leerde medeoprichter Kasper Middelkoop kennen toen die Valk 12 jaar geleden interviewde tijdens zijn afstudeerscriptie over affiliate marketing, en deze hem een baan aanbood. Middelkoop begon daarna een eigen online marketingbedrijf. Op een dag viel hem iets op toen zijn vriendin een reis door de VS aan het uitstippelen was. Ondanks dat zij boekte via een boekingplatform zoals Booking.com of Expedia keek zij toch ook op de website van het hotel zelf. Daar laten hoteliers een hoop kansen liggen, dacht Middelkoop.

Valk was ondertussen bezig met het opzetten (en verkopen) van internetbedrijven en werd door Middelkoop benaderd om samen een nieuw bedrijf op te zetten. “We komen allebei uit de online hoek en hebben altijd in competitieve markten gezeten”, zegt Valk. “We weten hoe moeilijk en belangrijk het is om bezoekers te converteren naar het daadwerkelijk kopen van een product of dienst. Die kennis zijn we heel specifiek op de hotelbranche gaan toepassen.”

Sinds Valk en Middelkoop begin vorig jaar aan de slag gingen, is hun team uitgebreid naar 28 mensen, uit 8 verschillende landen. “We groeien met zo’n 4 mensen per maand. Het vinden van goede mensen is op dit moment onze grootste uitdaging. Als we er 8 kunnen vinden, dan nemen we die ook aan.”

Wat is het verdienmodel?

Een klassiek SaaS-model, oftewel een (op elk moment opzegbaar) abonnement. Zo’n vast bedrag per maand is vernieuwend in een branche die gewend is om boekingplatforms meer te betalen zodra het aantal boekingen oploopt, zegt Valk. “We geloven zodanig in ons product dat klanten nergens aan vastzitten, ze kunnen het elk moment opzeggen. We zijn ervan overtuigd dat mensen ons zullen blijven gebruiken.”

De kosten variëren van 229 euro tot ongeveer 450 euro per maand, afhankelijk van het aantal kamers. Valk: “Daarvoor krijg je ook toegang tot onze conversiespecialisten, we analyseren wat er nu gebeurt op de site en configureren de software mede op basis van de wensen en voorkeuren van de hotelier.

Hoe ver is Hotelchamp?

Na een pilotfase vorig jaar, met circa 30 hotels (en toen nog maar 3 tools) reisden Valk en Middelkoop afgelopen maart naar een grote internationale beurs om hun eerste klanten te werven. Inmiddels staat de teller op bijna 500 hotels in 12 landen. In Nederland werden onder meer Bilderberg Hotels, StayOkay en WestCord Hotels klant. Onlangs werd een deal gesloten met Millennium Hotels, een keten met 120 hotels in 79 verschillende steden in onder andere Europa, Azië en de VS.

Door uit te groeien tot een serieus big data-bedrijf wil Hotelchamp uiteindelijk elke individuele bezoeker een persoonlijke beleving voorschotelen. “Wij willen die data inzetten om naar een ultiem gepersonaliseerde en daarmee relevante gebruikerservaring te gaan. Ten eerste om hoteliers meer directe boekingen te leveren en commissie te laten besparen. Maar de eindgebruiker is ook een winnaar, die krijgt meer service voor dezelfde, of zelfs een lagere prijs.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Hotelchamp maakte deze week een aardige klapper, door 1,75 miljoen euro op te halen bij een reeks (informele) investeerders, waaronder Nalden (WeTransfer), Thomas Joosten (oprichter M4N) en Marc Albert, voormalig commercieel directeur van TMG.

Break-even is nog niet in zicht, maar daar kies je als (groei)ondernemer zelf voor, zegt Valk stoïcijns. “We willen heel hard groeien en willen ons product wereldwijd uitrollen en deze industrie veranderen. We blijven net zo lang investeren als dat we hypergrowth zien. Die 1,75 miljoen zien wij als een – weliswaar heel mooi – begin; voor ons gevoel zijn we ondanks die 500 hotels pas net begonnen. Dat moet over een jaar een veelvoud zijn.”