Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Young Business Award 2018: meld je nu aan

De inschrijving is weer geopend voor de Young Business Award, oftewel de strijd om de titel Beste Jonge Onderneming van Nederland. Organisator Niels Palmers vertelt waarom (bijna) iedere ondernemer zich zou moeten aanmelden.

Toen Niels Palmers – in eerste instantie tijdens zijn studie – zijn bedrijf Taxi Culinair runde moest hij regelmatig van Emmen naar Amsterdam voor contacten en financiering. Samen met twee medestudenten besloot hij dat het tijd was om ondernemerschap in het noorden en oosten van Nederland beter op de kaart te zetten.

Dat leidde tot stichting Young Business Award. Een project waar Palmers, inmiddels afgezwaaid bij Taxi Culinair, nu een groot deel van zijn tijd aan spendeert. Net als vorig jaar verwacht Palmers een afgeladen Atlas Theater in Emmen (800 mensen), met wederom Jort Kelder als gastheer. (De finale van de Young Business Award valt samen met de finale van de Sprout 25 onder de 25 van 2018). 

Bedrijven die mee willen dingen naar een plek in 1 van de 2 halve finales van de Young Business Award mogen maximaal 5 jaar oud zijn. Een bepaalde omzet is geen criterium, maar bewezen tractie helpt natuurlijk wel. 

Inschrijven kan tot en met 31 januari, twee weken daarna bepaalt een commisie een top 20. De 12 beste daarvan worden verdeeld over twee halve finales, vier ondernemers ondernemers gaan door naar de finale. Waar je het voor doet? 15.000 euro prijzengeld en een pitch voor 800 mensen. “Als je een kickstart nodig hebt, dan is dit een geweldig podium.”

–> Meld je aan voor de Young Business Award

(Niet) lokaal

Let wel, de YBA is meer dan een regiofeestje, benadrukt Palmers. “Weet je wat gek is? Als je een competitie organiseert in Amsterdam of Den Haag dan is het ‘landelijk’. Maar zodra je het in de regio doet is het gevoel ‘lokaal’.” Deelnemers uit de regio worden dan ook niet voorgetrokken, wat de afgelopen jaren ironisch genoeg leidde tot winnaars uit onder meer Rotterdam (McNetiq) en Amsterdam (Media Distillery). 

TopDutch
Palmers is ook actief voor TopDutch. Die organisatie begon als campagne om een fabriek van Tesla naar het Noorden te halen, maar wordt nu ook ingezet om andere internationale bedrijven naar Groningen, Fryslan en Drenthe te lokken. TopDutch kreeg eerder 1,2 miljoen euro subsidie. 

Concurrentie met de Randstad is dan ook niet het doel. “Je moet samenwerken om bedrijven in staat te stellen om innovaties naar de markt te brengen.”

Athom

Daarbij doelt Palmers ook samenwerkingen tussen grotere en kleinere bedrijven. Zoals 25 onder de 25’er Athom, dat met zijn smart home-controller een deal sloot met Media Markt (en zijn apparaat in Emmen fabriceert). “Ik vind het mooi als dat soort samenwerkingen op het podium ontstaan.”

Dan helpt het als je een soort noordelijke ‘hub’ kan vormen, met de YBA als visitekaartje. Palmers: “Een bedrijf starten is anno nu makkelijker dan vroeger, en kleine initiatieven kunnen sneller naar de markt. Maar ze hebben elkaar nodig. Corporates hebben de macht, funding en het netwerk, startups zijn disruptief en brutaal.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vrouwen

Palmers beaamt desgevraagd dat de YBA gedomineerd wordt door mannen, hoewel het aantal vrouwen op het podium wel stijgt. “Meld je dus vooral aan als vrouwelijke ondernemer. Het mooiste zou zijn als de verhouding straks 50/50 is.”

Maar vergeet ook niet dat groeibedrijven als Catawiki en YoungCapital stiekem wel geleid worden door vrouwelijke ceo’s, voegt hij toe. Palmers hoopt dat de YBA een beetje hetzelfde effect kan hebben als de successen van de Oranje voetbalvrouwen, waardoor meer ouders hun dochters op voetbal zetten. “Iconen maken de weg vrij voor een nieuwe generatie. En je hebt ondersteuning van je omgeving nodig, mensen die jou dat duwtje geven.”