Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Xander de Buisonjé belooft met Breggz slimme oortjes met perfect geluid

De Nederlandse startup Breggz verwacht tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas heel wat Amerikanen om te krijgen met zijn perfect klinkende hearables. En oprichter Xander de Buisonjé weet als artiest waarover hij het heeft: 'Er vloeiden zelfs tranen tijdens de eerste luistersessie.'

xander de buisonje breggz oordopjes
De high-end Breggz van Xander de Buisonjé worden straks op maat gemaakt voor de oren van de drager.

Wat is Breggz?

Of liever: wat zijn het? Oortjes. Maar dan wel oortjes van de kwaliteit die artiesten op het podium dragen, met geluid dat klinkt zoals het bij wijze van spreken door de producer is bedoeld. Daarom bevatten ze meer en betere speakers dan doorsnee oortjes, en dekken ze je oren volledig af om geluid van buiten te weren. En anders dan de professionele oordoppen zijn ze volledig draadloos – je loopt dus niet met een zender/ontvanger in je achterzak rond.

‘Zonder arrogant te willen klinken: ik heb dit geluid nog nooit uit een draadloze hearable gehoord’, zegt Xander de Buisonjé, oprichter en bedenker van Breggz. Het idee was twee jaar geleden even simpel als razend moeilijk uitvoerbaar: waarom zou een consument geen recht hebben op hetzelfde geluid als de professional uit zijn in-ears krijgt? ‘I want the world to hear what I hear is de missie. We zijn op zoek gegaan naar wat er nodig is om een draadloze hearable te maken met audiofiel geluid. Dat is een enorme reis geweest maar het is gelukt, we kunnen de eerste prototypes laten horen en ze klinken echt waanzinnig.’

De high-end Breggz worden straks op maat gemaakt voor de oren van de drager, een app zorgt dat het geluid op smaak is aan te passen en de oortjes zijn voorzien van spraakbediening: bij ‘hey PA’ worden ze wakker, en als er een telefoontje binnenkomt is ‘accept’ genoeg om het op te nemen. De makers noemen Breggz ook wel een in-ear computer: de software beschikt nu over spraakfuncties, maar de hardware is krachtig genoeg om straks een volledige AI-assistent mogelijk te maken. Maar first things first, zegt De Buisonjé.

Wie zitten achter Breggz?

De Buisonjé behoeft nauwelijks introductie als bekende Nederlandse artiest. Die carrière begon min of meer in een bandje op de hotelschool in Maastricht. Daarvan kent hij ook Jeroen van Els, die zich als medeoprichter en cfo heeft gevoegd bij Breggz. Van Els heeft na een carrière bij Heineken zijn eigen vastgoedbedrijf opgezet en is wat De Buisonjé betreft de man waarop hij operationeel en financieel kan bouwen. Of ze veel tijd kwijt zijn aan Breggz? Van Els: ‘Xander werkt natuurlijk vooral ‘s avonds maar Breggz slokt op dit moment wel het grootste deel van onze tijd op.’

De twee oprichters verzamelden een kleine handvol mensen om zich heen die steun en advies verlenen, maar Breggz bleef tot nu toe vooral een spin in een web van toeleveranciers die elk het beste kunnen leveren wat betreft de elementen waaruit de oortjes zijn opgebouwd: de software, de componenten, de techniek om de oren van de gebruiker te scannen zodat ze op maat kunnen worden geprint. De Buisonjé: ‘Ik ben allereerst gaan zitten met iemand die in-ears voor professionals bouwt. Zijn reactie: ‘besef je wel wat je vraagt?’ Hij verwees me door naar een softwarepartij, en zo is de bal gaan rollen.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug. »

Wie zitten op Breggz te wachten?

Mensen die houden van muziek of gewoon van goed geluid en lekker zittende oortjes. Van Els: ‘Ik ben zelf absoluut geen audiofiel, ik beschouw mezelf meer als een doorsnee gebruiker van muziek. Maar ik hoor het verschil wel degelijk. En als je het eenmaal hebt gehoord, wil je niet meer terug. En wat mij betreft minstens zo belangrijk: het is een oortje dat niet hinderlijk zit of pijn doet na lang gebruik. Ook dat is wat waard.’

De eerste luistersessie voor enkele tientallen mensen uit het netwerk van Breggz is net achter de rug. En het publiek was behoorlijk onder de indruk. Van Els: ‘Van enthousiast tot mensen die spontaan begonnen te dansen.’ De Buisonjé: ‘En de eerste tranen vloeiden zelfs, echt waar.’

Wat is het verdienmodel?

Je snapt: de bill of materials voor audiofiele oordoppen loopt een stuk sneller op dan die bij, pakweg de Airpods van Apple. Dat, en de beperkte schaal waarop Breggz gaat produceren, zorgt voor een prijs die op dit moment ligt op 1500 euro. De verwachting is dat het daarbij niet blijft, voordat de Breggz in serieproductie van de lopende band komen rollen.

Hoe ver is Breggz?

De eerste handgemaakte prototypes zijn dus in gebruik bij de early adopters, mensen uit het netwerk en de ‘ambassadeurs’ die de komende tijd als proefkonijnen testen of de hardware en de software goed werken. Het Amerikaanse Ear Micro is de partij die alles heeft geïntegreerd en in het minieme kastje heeft gekregen waarop Breggz een patent bezit.

Xander de Buisonjé: ‘We hebben bepaald dat dit het definitieve design is’

De Buisonjé: ‘We hebben bepaald dat dit het definitieve design is. Terwijl eventuele kinderziekten eruit worden gehaald, zijn we nu in gesprek met partijen waar we de productie aan kunnen uitbesteden. Op weg daarnaartoe moet alles nog productierijp worden gemaakt, een traject van 3 tot 6 maanden.’

Hardware is hard, bevestigen de Breggz-oprichters, die eerder september als lanceerdatum in gedachten hadden. Maar het wordt toch het tweede kwartaal van 2024 voordat ze aantallen kunnen gaan leveren. Vandaar dat ze nog niet heel veel aan publieksmarketing doen. De Buisonjé: ‘We gaan straks in Las Vegas natuurlijk wel zoveel mogelijk mensen laten luisteren. En daar zouden beste grote artiesten en sporters tussen kunnen zitten.”

Van Els: ‘En grote Amerikaanse merken hebben ons ook in de smiezen en zijn benieuwd hoe we voor elkaar hebben gekregen wat zelfs de grootste partijen nog niet is gelukt. We hebben geen idee of nog andere partijen met iets vergelijkbaars bezig zijn, maar we houden zelf onze ogen natuurlijk goed open op de CES.’

Nog geld nodig?

Hardware is behalve ‘hard’ ook peperduur om te ontwikkelen, maar de eerste geldronde die Breggz geld van buiten aantrekt, oogt nog tamelijk bescheiden: een campagne op Bondex moet 750.000 euro opleveren maar is vooral ingestoken als een presale: maximaal 500 beleggers kunnen voor 1500 euro inschrijven op een set oortjes en krijgen daarbij een aandeel in Breggz ter waarde van 400 euro. Er zijn overigens nog 100 stuks beschikbaar.

Van Els: ‘De campagne is vooral bedoeld om te laten zien dat we eraan komen, en een kring van ambassadeurs op te bouwen die gaan testen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uit de stukken rond de aandelenuitgifte blijkt niet heel duidelijk hoeveel geld de oprichters en eventuele familiy and friends in het bedrijf hebben gestoken. ‘Dat vinden we niet iets om nu naar buiten te brengen’, zegt Van Els. Het zal toch een stuk meer zijn dan de lening van 180K die nu in de boeken staat.

Belangrijker is, dat voor de fase tot het productierijp krijgen van de Breggz nog flink wat geld nodig is, dat de oprichters begin volgend jaar bij grotere investeerders willen ophalen. Van Els: ‘We hebben een proof of concept, we kunnen ze de Breggz in de oren stoppen om ze te overtuigen.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: