Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Weathercube wereldhit dankzij Apple

Stijn Veeger heeft een gedroomde partner gevonden voor de internationale doorbraak van zijn app-bedrijf: Apple. Als App van de Week wordt Weathercube wereldwijd miljoenen keren gedownload. 'Nu staan we in een keer op de kaart.'

Weathercube, een appje dat het weer voorspelt en er buitengewoon lekker uitziet, is de eerste Nederlandse app die door Apple werd geselecteerd als Apple’s Free App of the Week. Een eer die tot nu toe voornamelijk aan games als Angry Birds was voorbehouden. Hoe flikken ze dat in Den Bosch bij Mobile Pioneers? “We hebben het zelf geïnitieerd,” zegt oprichter en directeur Stijn Veeger, “maar het hielp wel dat we de afgelopen jaren al tientallen apps hebben uitgebracht. Daardoor hadden we al lang contact en wisten we waar we de marketingmensen van Apple konden bereiken.”

Top in de App Store

Weathercube is al in oktober opgeleverd door zijn makers. Vervolgens was het tegen Apple: kijk eens of jullie het een aardig idee vinden om onze app een week lang gratis weg te geven? En blijkbaar is Cupertino enthousiast over de kwaliteit van het product. “Ja, dat ging niet van de ene op de andere dag en we verdienen er geen knoop aan,” lacht Veeger. “Maar hij wordt in een week tijd wel drie miljoen keer gedownload. We staan in honderd landen in de top vijftien van de App Store. Alle media die over apps schrijven, weten ons voortaan te vinden. Een mooiere start van een internationaal merk kun je je niet wensen.” Appsuperb Weathercube Stijn Veeger Mobile Pioneers

TVgids wordt Appsuperb

En daarin schuilt de werkelijke waarde van het succes van Weathercube voor het Bossche bedrijfje. Voortaan kennen miljoenen gebruikers en hun vrienden de uitgever van de weer-app. ‘We vragen natuurlijk iedereen de app te liken of erover te twitteren.” En die uitgever is dus het kersverse Appsuperb. “We hebben om de internationale markt op te gaan een nieuw label opgezet. In Nederland zijn we vooral bekend onder de naam TVGiDS.tv, maar die is onuitspreekbaar in het buitenland.”

Stijn Veeger oprichter Mobile Pioneers / Appsuperb WeathercubeAppsuperb dus- ‘We are the superheroes of the app industry’ meldt de site vrolijk. Veeger is intussen met zijn bedrijf al sinds 2006 actief in de mobiele wereld. “De iPhone was er nog niet eens, maar ik was al bezig met mobiele sites. Toen de iPhone in Nederland kwam, was ik er snel bij met de TVgids-app. Daarna is het heel hard gegaan. Het leverde me direct een enorm bereik op, en leuke inkomsten voor mezelf.  Na verloop van tijd kon ik mensen aannemen om nieuwe projecten te starten.” Inmiddels heeft Veeger vijftien man in dienst, een omzet die vorig jaar tegen de miljoen euro liep en dit jaar flink de hoogte in kan gaan. “TVgids.tv staat bijna op de helft van alle iPhones in Nederland. Daarmee is het een ideaal middel om onze andere apps te promoten.”

Geen diensten voor derden


Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-economie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. 

In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie?

Sprout portretteert zowel browserapps als apps voor de smartphone en tablet.

En van begin af aan gold voor Veeger: alle apps maakt hij voor eigen rekening en risico. Anders dan veel andere app-bouwers, die eigen werk vaak combineren met de cashflow die diensten voor derden kan opleveren.  “Nee, we doen niets voor klanten. Ik vond het van begin af aan het leukste om zelf uitgever te zijn, zelf de content te bedenken en maken. We hebben daarom een standaard reply-mailtje klaarstaan voor alle verzoeken die binnenkomen: helaas, wij bouwen niets voor anderen, en hier zijn partners die u misschien verder kunnen helpen.” Oh ja, als de app af is, kan Veeger nog wel helpen. “Dan mag iedereen bij ons langskomen om hem te promoten, want wij krijgen elke app op nummer 1 in de Nederlandse App Store!”

Zo is Veeger eigen baas gebleven, en dat geldt ook voor zijn mensen. “De hosting en advertentie-exploitatie besteden we uit, we hebben nauwelijks redactiewerk of deadlines voor projecten: als we hier met zijn allen op vakantie willen, trekken we de deur achter ons dicht en gaat alles door.” Als je namelijk een goede app maakt en die goed weet te vermarkten, komen de inkomsten vanzelf, heeft Veeger ervaren. “Alles draait om kwaliteit. Als je die maakt, werkt dat veel beter dan een groot marketingbudget. En andersom geldt voor apps ook: als die voor een teleurstelling zorgen verdwijnen ze in no time uit de ranglijstjes door alle slechte ratings.”

Advertentie inkomsten

Oké, factuurtjes schrijven aan het eind van die vakantieweek moet nog wel, grapt hij. Aan adverteerders, want een app als TVgids leent zich uitstekend voor reclamecampagnes. “We hebben de mazzel dat TVgids op een supergoed moment wordt gebruikt. De gebruiker ploft om half negen op de bank en wil vermaakt worden. Een ideaal moment voor aanbieders van games of ander entertainment.” En voor chocoladefabrikant Milka, die dankzij Veeger trefzeker zijn- vrouwelijke – doelgroep wist te bereiken door te segmenteren op alle gebruikers die veel op RTL8 en Net5 programma’s klikten.

TVgids.tv draait zelfs voor 95 procent op advertentie-inkomsten – een kwart uit campagnes, de rest uit een advertentienetwerk. de overige vijf procent komt uit de betaalde versie. “Dat is onze strategie: met een gratis en een premiumversie sta je telkens twee keer in alle ranglijsten. In-app sales of een gratis app opwaarderen, daar zie ik minder in: mensen hebben daar geen trek in. Als ze betalen willen ze ook echt een nieuwe app.” Weathercube is een premium app: alle gebruikers betalen ervoor.

Strategie

Voor de weggeefactie is hij in een paar maanden tijd 40.000 keer gedownload. “Niet echte dikke omzet, maar daar ging het ook niet om. We worden voortaan gevolgd door tienduizenden mensen. Voor de volgende apps die we maken met Appsuperb krijgen we veel makkelijker aandacht.”  Niet dat Appsuperb een vastomlijnde road map heeft meegekregen voor 2013. “Ik ben niet zo van het plannen maken. Je moet kansen pakken als je een keer iets goeds bedenkt, een idee voor een app die er nog niet is, of nog niet goed is uitgewerkt.”

 

Bekijk hieronder een demo van Weathercube:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook cool: een review door Mashable (na de irritante reclame):