Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wakoopa

Robert Gaal (22) Wakoopa Gestart: 2007 Jaaromzet: nog onbekend Werknemers: 1 www.wakoopa.com

Je bent de software die je gebruikt, zegt Wakoopa. Dat gratis sociaal netwerk houdt je softwaregebruik bij en verbindt je met medegebruikers. Behoorlijk nerdy, je eigen software profiel creëren. Gaal: “Absoluut, het is voor een niche doelgroep. Wij willen mensen, die gepassioneerd zijn over software, nieuwe dingen laten ontdekken”. Wat heb je daar aan? “Het is voor iedereen, maar vooral voor professionele softwareontwerpers, -gebruikers en gamers,” vertelt Gaal. “Daar is veel behoefte aan de meest recente en beste software. Wakoopa rangschikt niet alleen de grootste of meest gedownloade software zoals bij download.com. Onze extra is de waardering door gebruikers. Wakoopa wordt een autoriteit om software te waarderen”.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gaal en businesspartner Wouter Broekhof kennen elkaar van het bloggen over allerlei start-ups en de toekomst van het web. “Via blogs waren we meer reporters dan ondernemers, dat hebben we nu omgedraaid.” Broekhof: “Een vriendin zei ooit: Als je een blog hebt, zo’n online dagboek, ben je kansloos. Kijk hoe razend populair die dingen nu zijn. Wij hangen een sociale schil om de softwaremarkt. Wakoopa weet veel over verbindingen tussen softwarepakketten en suggereert bijvoorbeeld: ‘De persoon die x gebruikt, gebruikt ook veel y, dus check dat eens’. Wakoopa biedt ook lijstjes met populaire software en tips van andere Wakoopa-ers. Wakoopa wil binnen een jaar naar een miljoen gebruikers. Na zes maanden live hebben ze er vijftienduizend. Behalve desktopsoftware willen ze ook webapplicaties gaan bespreken. “En dit,” zegt Gaal terwijl er bijna nonchalant een iPhone uit zijn broekzak glijdt, “is een geweldig apparaat dat ook op software draait. Bijna alles is een computer dus de weg is eindeloos. We willen uiteindelijk dat mensen zo goed mogelijk met hun apparaten omgaan”.

De twee scheppers van Wakoopa houden, net als veel andere creatieve startups, kantoor in het Post CS gebouw, naast internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten. Diens bedrijf Meganova is adviseuraandeelhouder van Wakoopa. “Wij zijn technisch goed, hij is goed in concepten, netwerk en ervaring. Boris helpt ons met het vinden van investeerders,” zegt Broekhof in ‘bedrijfskantine’ Club 11. Investeringsfonds DCIF van Telegraaf, IDG en Ilse gaf ze 50.000 euro om het een jaartje uit te kunnen zingen en daarnaast drie maal dat bedrag aan media-aandacht. Voor het uiteindelijke verdienmodel zijn drie scenario’s, telt Gaal: “Allereerst advertenties. Tweede model is Wakoopalicenties verkopen aan bedrijven die hun interne software gebruik willen monitoren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien dat ze voor honderd gebruikers betalen en dat er maar zeventig worden gebruikt. Dat kan ze veel geld besparen. Derde model is marktonderzoek voor softwareontwikkelaars. Wij weten gedetailleerd hoe software wordt gebruikt en hoe het bevalt. Misschien is er nog een model dat we niet kennen en daarom zoeken we een investeerder voor geld, expertise en affiniteit met wat wij doen. We hebben verschillende investeerders en kopers afgehouden. Ik zeg niet dat we nooit zouden verkopen, maar het gaat niet alleen om geld. Startups staan aan de frontlinie en moeten de ballen hebben om zich niet te laten kopen, zoals Facebook”.