Iedereen met een website kent het wel. De eindeloze discussie tussen designer (“het moet er mooi uitzien!”) en marketeer (“het moet werken!”). Een gevaarlijke discussie, want het zorgt vaak voor improductiviteit of een mix van beide werelden; een slagveld aan concessies die op ieder front verliest. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Datingapp voor senioren. Niet doen.
En dat is de gebruiker. Eerder schreef ik al over het testen en valideren van alle facetten binnen je (online) startup. Dit is toch wel één van de belangrijkste. Voor veel online startups is de website toch wel hét kanaal waar het moet gebeuren. En niet door jezelf, maar door je gebruikers.
Dus waarom een datingapp voor senioren maken terwijl 95% geen smartphone heeft en liever iemand ontmoet in het bejaardentehuis? Juist. Niet doen dus. Laat je gebruiker zelf uitmaken wat hij of zij wil. En leer daar naar te luisteren.
Zet je ego opzij en begin opnieuw
Ja, jij. Eigenaar van een startup, designer, developer of marketeer. Jij. Je gebruikers hebben gelijk, hoe dan ook. Begin fris en clean en laat je gebruikers het ‘gebruiken’. Luister naar belangrijke feedback zoals;
– Is de boodschap duidelijk
– Is de call-to-action eenvoudig te vinden
– Het gevoel bij je logo, naam, kleuren en teksten
– De werking van de navigatie
– etc.
Het resultaat zal je verbazen
Dat deed het ons althans wel. Na een intensieve periode van testpanels (zowel online als offline) kwamen we tot een eindproduct dat we live konden zetten. Het was spannend.
Want ondanks dat we flink getest hadden, was niemands het volledige eens met alle keuzes en zaten er veel dingen in die zowel ik (als marketeer), onze designer, developer of zelfs onze administratief medewerkster anders zouden doen. Maar, hey. Het geloof in onze gebruikers is groot en dat betaalde zich ook uit.
– 17% van de bezoekers bleef langer op de site
– 1,3 pagina’s werden per user gemiddeld meer bezocht
– 9% meer conversies in het genereren van leads
– BONUS: er was zelfs sprake van een 4% upsell in leads onder dezelfde users die na hun eerste opdracht, nog een tweede of zelfs derde opdracht plaatste.
Bovenstaande duidt op een positieve ervaring met onze website en ons merk. De gebruiker wist beter haar weg te vinden en had blijkbaar uiteindelijk meer vertrouwen in het plaatsen van een opdracht bij Vindy.
Missie geslaagd.