Zondag 8 maart is het internationale vrouwendag. FNV Zelfstandigen heeft in het kader daarvan een onderzoekje gedaan onder vijftig vrouwelijke leden. Niet heel erg representatief dus, maar de conclusies uit het rapport zijn in de loop der tijd vaak bevestigd tegenover Sprout.
Zo blijkt uit de steekproef dat vrouwen en mannen het ondernemerschap heel anders benaderen. Zo zouden dames zich meer richten op aandacht, kwaliteit en zorgvuldigheid, terwijl mannen meer bezig zijn met groei, macht en daadkracht. Voor de duidelijkheid, gevraagd werd naar de perceptie van de vrouwelijke leden van FNV Zelfstandigen. Heren kwamen aan het onderzoek niet te pas.
Vrouwelijke zzp’ers verschillen naar eigen zeggen ook van hun mannelijke collega’s door de manier waarop zijn hun sociale vaardigheden inzetten. Klantgerichtheid en het onderkennen van de behoeften van hun klanten noemen ze als onderscheidend punt.
Voorzichtigheid
“Een focus leggen op inhoud en relaties als ondernemer heeft voor- en nadelen”, aldus Engracia Sleeswijk, oprichter en directeur van U! Adviesbureau. “Uiteraard zijn inhoud en kwaliteit van belang, maar het kan vrouwelijke ondernemers helpen om ook resultaatgerichter te werk te gaan. Vrouwen hebben de neiging teveel te anticiperen op mogelijke problemen. Als ondernemer moet je juist niet gaan plannen voor problemen die kunnen ontstaan; als die op je af komen kun je die op dat moment best aanpakken.”
Ongeveer 35 procent van de ondernemers in Nederland is vrouw. Volgens een kwart van de ondervraagde FNV-zzp’ers hebben vrouwen minder kansen en mogelijkheden om een eigen bedrijf te hebben. Dan gaat het om de combinatie van taken – gezin, huishouden, werk – en om hogere eisen alvorens serieus te worden genomen. Driekwart van de respondenten gaf aan dat de kansen gelijk zijn.
Verschil door verschillen
Volgens Linde Gonggrijp, directeur van FNV Zelfstandigen, ontstaan de verschillen vanuit andere verschillen: “Ook uit andere onderzoeken blijkt dat vrouwen vaker parttime ondernemen, vaker kunnen terugvallen op hun partner en in veel gevallen ondernemen in branches als media en zakelijke dienstverlening. Al deze factoren doen de verschillen groter lijken dan ze wellicht zijn als we puur kijken naar het man/vrouw verschil.”