Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vijf redenen waarom venture capital niet werkt

Durfkapitaal is niet altijd de beste keus voor je beginnende bedrijf. Sterker nog, het kan zelfs nadelig uitpakken. De meeste succesvolle starters hebben nooit een cent venture capital aangenomen.

John Mullins van Harvard Business Review bekeek de inzichten van ervaren durfkapitalisten en ondernemers. Zo belicht hij de ervaringen van Claus Moseholm van GoViral. Deze Deense startup uit 2005 koos er bewust voor om online advertentiecampagnes één voor één in de markt te zetten. Het geld dat de ene opleverde, deed dienst als investering in de volgende. Zo bouwde Moseholm GoViral stapsgewijs uit tot hij het in 2011 verkocht voor 97 miljoen dollar.

Investeerder Fred Wilson van Union Square Ventures stelt dat hoe meer geld een startup in het begin ophaalt, hoe slechter het resultaat op langere termijn is. Wilson is sinds 1986 actief als investeerder en heeft al heel wat voorbij zien komen.

Op basis van deze en vele andere ervaringen komt Mullins tot vijf redenen om niet met venture capital in zee te gaan:

1. Kost te veel tijd

Financiers zoeken kost te veel tijd. Een startup runnen is een fulltime job, maar financiers zoeken ook. De tijd die je kwijt bent om financiers ervan te overtuigen om geld in jou te steken, kan je beter gebruiken om je klanten ervan te overtuigen om jouw product of dienst te kopen. Daar verdien je tenslotte echt geld mee. 

2. Voorwaarden knellen

De voorwaarden knellen. Financiers zijn zich net zo bewust van het risico als jij. Daarom verbinden ze allerlei voorwaarden aan hun steun. Zeker als de traction nog niet op gang is gekomen, zullen financiers zich willen indekken met clausules die jou vroeg of laat ronduit kunnen hinderen. Voorwaarden die in een intentieverklaring staan, lijken soms mild, maar als er dan een echte overeenkomst op papier staan, dan blijken ze ineens een stuk straffer te zijn.

3. Matige adviezen

Zo goed zijn de adviezen van venture capital firma’s niet. Slechts 20 procent van de vc’s haalt een rendement van meer dan 20 procent. De helft blijft in rendementen van minder dan 10 procent hangen, blijkt uit onderzoek van Harvard Business School. Een op de vijf maakt zelfs verlies.

4. Te veel weggeven

Je geeft te veel weg. Hoe vroeger in het opstartproces je aandelen in je bedrijf weggeeft in ruil voor financiering, hoe meer je kwijtraakt. Financiers zullen vanwege het opstartrisico een relatief groot aandeel eisen in ruil voor hun centen. Als je wat later in het proces pas belangen van de hand gaat doen, is er al veel risico uitgelopen en kun je volstaan met kleinere percentages. Des te meer blijft er voor jezelf over.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Geringe slagingskans

De kans van slagen blijft klein. Venture capitalists gokken erop dat ze de nieuwe Facebook of Apple binnenhalen. Maar die kans is erg klein. Hooguit 1 op de 10 nieuwe avonturen wordt een succes. De enorme rendementen op die paar investeringen maken de verliezen ruimschoots goed. Zo was Facebook in 2012 goed voor 35 procent van het totale vc-rendement in dat hele jaar. In hun zucht naar een nieuwe klapper schieten de venture capitalists met hagel. Je kunt je afvragen of je met je bedrijf onderdeel wil zijn van zo’n gokspel?

Sprout is benieuwd naar jouw ervaringen met durfkapitaal. Ben je tegen de nadelen aangelopen die we hierboven opsommen? Of werkte het voor jou juist wel heel goed? Reageer!