Chantal Inen (The Punchy Pack) is een van de sprekers tijdens het Sprout-event Social Entrepreneurship dat woensdag plaatsvindt in Utrecht (nog enkele plekken beschikbaar!)
Een nieuwe lichting ‘sociale’ bedrijven als Text to Change, Zorgvoorelkaar, Tosti van Josti, Taxi Electric en Rechtstreex worden geholpen door een eveneens groeiend legertje ondernemerswedstrijden en investeringsplatformen, zoals Impact Hub, Join Our Core (Ben & Jerry’s), Social Enterprise NL, De Partnership Verkiezing, Professional Rebel Start-Up Tour en Ondernemen Zonder Grenzen.
‘Bedrijven en mensen gaan, onder andere door crisis weer terug naar ‘waarom ze bestaan’’, zegt Inen. ‘In essentie is elk traditioneel bedrijf ooit gestart om een maatschappelijk probleem op te lossen, om uitdagingen te zien in problemen. Doordat bedrijven terug gaan naar de kern en daar actie op ondernemen, staan ze ook meer in verbinding met de maatschappij.’
Maar wat levert dit ondernemers nou precies op, behalve een betere wereld? Inen en collega-ondernemer Talitha Muusse zet een paar zaken op een rij:
1. Concurrentie
Sociale ondernemingen doen het beter ten opzichte van de concurrentie, zegt Inen. Ze hebben een hoge gunfactor en worden waardevoller gezien door stakeholders, klanten, leveranciers. ‘Klanten zijn in toenemende mate bereid te betalen voor duurzaamheid als indicator voor een betere kwaliteit.’
2. Klanten
Goed zijn voor je omgeving en bij je bedrijf betrokken mensen wordt beloond; klanten vinden het eerder de moeite waard om met je te werken en in je te investeren, consumenten willen je producten of diensten kopen en betrokkenen zoals burgers of belangenorganisaties zullen eerder bereid zijn je plannen te steunen.
3. Medewerkers
Medewerkers (en dan vooral jonge medewerkers) willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Het is onderzocht: Bedrijven die een maatschappelijk doel nastreven, daarvan zijn medewerkers gelukkiger en productiever. Dat levert geld op.
4. Innovatie
Innovatie gebeurt steeds meer aan de randen van organisaties en in co-creatie met leveranciers, klanten, ondernemers en maatschappelijke partners. Hoe maak je bestaande bedrijven meer sociaal?
Terug naar de kern
Inen: ‘Om op dit gebied meters te maken moet je eerst terug naar je kern. Wat is je bestaansrecht? Waarom is jouw core business van toegevoegde waarde voor de maatschappij? Hoe verbetert jouw product of dienst de kwaliteit van leven van mensen? Waarom zou men daarvoor betalen?
Muusse: ‘Bekijk je bestaande processen niet met de bril van ‘ze moeten minder negatieve effecten hebben op het milieu’, maar kijk naar de kansen om met jouw producten of diensten waarde toe te voegen aan de maatschappij. Beschouw winst als de beloning voor het creëren van maatschappelijke toegevoegde waarde en niet als een doel op zich.’
Kom naar het event op 29 april en we laten zien wat het je kan opleveren.