Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Urban Kitchen wil de foodmarkt veroveren met unieke bezorgformule

Startup van de Week Urban Kitchen biedt lokale horecaondernemers een extra inkomstenstroom met zijn bezorg-franchiseformule. Het eerste concept LALA Lasagneria is inmiddels live in vijf steden. 'Wij leveren het product, verzorgen de marketing en een efficiënt proces. De lokale ondernemer bakt de lasagne af en geeft ze mee aan de bezorger.'

urban kitchen oprichters
Foto: Urban Kitchen

Wat is Urban Kitchen?

Het Amsterdamse Urban Kitchen is ontstaan als ‘cloud kitchen’ met digitale restaurants. Het lanceert en runt eigen ‘food brands’, waarvan LALA Lasagneria de eerste is. Dit merk licenseert de startup aan restaurantondernemers via een bezorg-franchiseformule.

Mede-eigenaar Sebastiaan Maliepaard: ‘Urban Kitchen verzorgt de producten en de marketing. De lokale restaurantondernemer bakt de lasagne af in eigen keuken, geeft deze mee aan de bezorger en geneert zo extra inkomsten uit bestaande activa door middel van ons licentiemodel.’

Op dit moment rolt de startup het merk LALA Lasagneria in vijf Nederlandse steden uit. In de coulissen staan nog vijf andere merken te wachten: Madonna (verse pasta), Mister Manoushe (Libanees), Habiba Bowls (Midden-Oosten), Pizza Papi’s (pizza) en Big Boy Burgers (burgers).

Wie zitten erachter?

Midden in de coronacrisis kwamen vrienden Sebastiaan Maliepaard (27) en Nick Bosch Van Rosenthal (30) op een idee: ‘Alle restaurants waren gesloten, maar delivery was nog nooit zo booming. Wat nu als we het restaurantgedeelte eruit slopen en er één grote gestroomlijnde bezorgkeuken van maken?’

Het tweetal nam een failliet restaurant over en bouwde dit om tot één grote horecakeuken, voor een reeks nieuwe bezorgconcepten. Voor de ontwikkeling van verschillende ‘food brands’ werd ook Lars Keus (32), een topchef bekend uit de sterrenwereld, aan boord gehaald.

Maliepaard: ‘In eerste instantie wilden we keukens in alle grote steden openen, maar we kwamen er snel achter dat dit (te) veel tijd en geld zou kosten. Denk alleen al aan alle rompslomp rondom het vinden van goede locaties, die vervolgens stuk voor stuk verbouwd moeten worden. En dat terwijl de juiste infrastructuur allang aanwezig is en die keukens ook nog eens gerund worden door gepassioneerde ondernemers.’

Terug naar de tekentafel dus, met één hoofdvraag in het achterhoofd: hoe kan het bedrijf vijf keer zo snel groeien? Zodoende kwamen Maliepaard, Bosch Van Rosenthal en Keus op het idee om over te stappen op een licentiemodel.

urban kitchen lala lasagneria
LALA Lasagneria is een van de merken van Urban Kitchen. Foto: Urban Kitchen

Wie zitten erop te wachten?

De doelgroep bestaat uit lokale horecaondernemers. ‘Veel van deze ondernemers hebben vaak wat ruimte over in hun keuken of kunnen hun personeel niet optimaal benutten, omdat er op een avond drie man in de keuken klaarstaan voor slechts drie gasten. Ons concept biedt hen op die avonden een extra inkomstenstroom, zonder dat het de ondernemers een extra investering kost.’

Hoever is Urban Kitchen?

Op dit moment is het eerste concept (LALA Lasagneria) live in vijf Nederlandse steden. Daar komen deze maand nog vijf steden bij. Daarnaast liggen er nog vijf andere concepten klaar op de plank. Die stoomt Urban Kitchen nu klaar voor het licentiemodel.

‘We schrijven handleidingen, waarin we ieder detail uitdenken, zodat de lokale licentienemers moeiteloos de flow kunnen volgen. Zodoende wordt Urban Kitchen een soort merkenhuis gespecialiseerd in marketing, data-analyse en het opzetten van food brands.’

Eind dit jaar hoopt de startup uit te breiden naar het buitenland. In de eerste plaats naar België en daarna ook naar Duitsland. ‘Vanuit een logistiek perspectief steken we gemakkelijk de Belgische grens over. Daar komt bij dat de Belgen van lekker eten houden en ook bereid zijn om daar geld aan uit te geven. De bezorgmarkt is sterk, dus daar liggen mooie kansen.’

In Duitsland is de situatie volgens Maliepaard precies omgekeerd: de Duitsers geven minder geld aan eten uit en er moet nog veel groei plaatsvinden op de bezorgmarkt. ‘Die groei proberen wij voor te zijn door nú in te stappen.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel van Urban Kitchen?

Urban Kitchen verdient geld met het licentiemodel. ‘Wij pakken een bepaald percentage op de omzet van de licentiehouder.’ Welk percentage wil Maliepaard niet kwijt.

Op dit moment bezorgt Urban Kitchen voornamelijk via de bekende bezorgplatformen (Uber Eats en Thuisbezorgd), maar in de toekomst hoopt de startup meer richting een omnichannel verkoopkanaal te bewegen, waar de klant geprikkeld wordt om direct bij de licentienemer af te halen. ‘Daar pakken wij dan ook nog een kleine transactiefee op.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Winst maakt Urban Kitchen nog niet. De startup verwacht eind 2023/begin 2024 break-even te kunnen draaien. ‘Voor nu zijn we vooral fors aan het investeren.’

Nog geld nodig?

Afgelopen zomer hield Urban Kitchen een grote investeringsronde. Daarmee haalde de startup 1 miljoen euro op bij een angel-investeerder (naam onbekend). ‘We zitten in de luxe positie dat we voorlopig vooruit kunnen, dus denken nu nog niet na over een nieuwe fundingronde.’

Lees meer over startups en financiering: