Fake news, daar moet vanuit de hoek van startups een antwoord op te vinden zijn, is de overtuiging van Paul O’Connell. De geboren Ier organiseert op 20 april de 5e editie van Uprise Festival (Sprout is mediapartner) – tenmidden van de politieke natuurramp (trainwreck) die Donald Trump heet. Het festival telt deze editie 142 sprekers, 120 startups die hun product laten zien en in totaal een verwachte 3000 bezoekers.
De impact die Trump heeft op de democratie inspireerde O’Connell om bij deze editie van Uprise Festival (thema: ‘Propaganda and Product’) ook tijd in te ruimen voor een Democracy Hackathon. Tot op heden onthielt Uprise zich van hackathons. Dat soort doen grote bedrijven vaak om goedkoop intellectueel eigendom te kunnen bemachtigen, stelt O’Connell.
Maar nood breekt wet. “Wat daar gebeurt, spiegelt zich hier”, wijst hij op de onrust in de VS. “De democratie zit in zwaar weer en een hackathon kan een bijdrage leveren aan het verminderen daarvan.”
Sextech
Uitgangspunten bij de hackathon zijn de verantwoordelijkheid van de media, het toepassen van de kennis uit adverteren, marketing, recruitement-tactieken en – jawel – Sextech. Wat voor soort producten of diensten de hackathon moet opleveren is uiteraard nog afwachten. Een mogelijke uitkomsten zouden diensten kunnen zijn die nepnieuws ontmaskeren of die (de deelname aan) verkiezingen een boost geven.
Het redden van de democratie is maar 1 van de vele onderwerpen tijdens het startup-festival, dat behalve in Amsterdam ook elk half jaar plaatsvindt in Dublin. Een van de opvallendste aanwezige experts deze editie is het bedrijf dat de winkels van Apple een nieuw ontwerp gaf. We noteren ook een afvaardiging van Xooglers, een netwerk van ex-Google-medewerkers die hun kennis delen en een sessie met een delegatie van de IT-afdeling van automaker Audi.
Geen wifi
Een speerpunt van Uprise is people first, technology second. Zo is er geen wifi, vanuit de wens dat bezoekers zich zo min mogelijk ingraven in hun smartphone. En, zegt O’Connell: “Je kunt beter géén wifi hebben dan shitty wifi.” (Bezoekers die een inhoudelijke bijdrage leveren en investeerders krijgen wel toegang tot wifi).
Netwerk
Alles draait om het verbinden van startups met een groter netwerk van potentiële launching customers en investeerders. Welke netwerk-wensen een bezoeker heeft is ook een van de dingen die wordt gevraagd wanneer hij of zij de conferentie betreedt. En willen zij het liefst naar een of meer workshops, of naar een van de panel-discussies.
Startups en hun product zijn bij andere conferenties vaak een bijzaak, vindt O’Connell. Bij Uprise geen massa stalletjes waar je als bezoeker langs moet lopen om bij de sprekers te komen. “Als je er alleen maar wilt staan met je t-shirt en app, prima, maar dan is dit geen festival voor jou.”
Product
De winnaar van de pitch-competitie tussen 12 startups wordt ook deze editite bepaald door het publiek. Door die opzet zijn de winaars product-gerienteerd, zegt O’Connell, “en niet vooral gericht op bijvoorbeeld investeerders”.
Minder relevante beroemdheden zoals Bono of voetballer Luis Figo zul je op Uprise niet aantreffen. “Daar kunnen we niet mee concurreren”, beaamt O’Connells. “Maar je wilt toch ook niet luisteren naar een superster. Die zorgen misschien voor een soundbyte, maar ze helpen je business niet.”