Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

YoungCapital-moeder investeert in Timetohire: ‘Recruitment moet niet onder hr vallen’

Recruitmentspecialist Timetohire gaat samenwerken met The Works. De holding boven YoungCapital neemt daarvoor een minderheidsbelang in het bedrijf van Milad Zandi. 'We zijn de new kid on the block, maar toch al de meest invloedrijke partij.'

milad zandi timetohire
Milad Zandi, medeoprichter van Timetohire.

Timetohire claimt de grootste en snelstgroeiende aanbieder te zijn van Recruitment Process Outsourcing (RPO) in Nederland. RPO is een redelijk nieuwe dienst binnen recruitment, waarbij de aanbieder de strategie en vaak ook uitvoering van werving en employer branding overneemt.

The Works is met YoungCapital op zijn beurt een bekende naam in de flexmarkt. Door de participatie in Timetohire kan het zijn dienstverlening uitbreiden naar het recruiten van vaste medewerkers voor zijn klanten.

En dat is ook de ratio achter de intensieve samenwerking, legt Milad Zandi, medeoprichter van Timetohire, uit. ‘De uitzendbranche is in beweging door veranderde regelgeving en de trend bij werkgevers die vaker een duurzamere relatie willen aangaan met hun werknemers. Het is logisch dat The Works meegroeit die kant op.’

Rogier Thewessen, medeoprichter van The Works en YoungCapital, zegt dat er een goede culturele fit is. ‘We willen beide graag innoveren en vernieuwen. Door langdurige aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is er een steeds grotere behoefte van bedrijven om ondersteuning te krijgen met de werving van de vaste medewerkers. Daar sluit de visie en dienstverlening van Timetohire naadloos op aan.’

Lees ook: Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld

Semco-stijl

Volgens Zandi is zijn Timetohire in een – nog best prille – markt een van de grotere spelers van Nederland, met zelf meer dan 100 werknemers en klanten als Schiphol, Brunel, PostNL en Bergman Clinics.

‘We doen een paar dingen anders dan anderen. Onze cultuur bijvoorbeeld is zelfsturend en gebaseerd op de Semco-stijl: we geven mensen veel vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid. Simpel gezegd: we behandelen ze als volwassenen en managen niet op kpi’s. Werktijden of hun hoeveelheid vakantiedagen bepalen mensen zelf.’

Die cultuur draagt eraan bij dat Timetohire sinds de start in 2018 goede en ondernemerde recruiters aan zich heeft weten te binden, stelt Zandi. ‘Kijk maar op hun LinkedIn-profielen: we hebben de krenten uit de pap gevist. Zo’n team bouw je niet zelf snel op als je besluit RPO aan je diensten toe te voegen.’

Hr is meer marketing en sales

Want ondanks dat de ‘O’ staat voor outsourcing is RPO geen kwestie van het uitbesteden van het werven van mensen. ‘Dat je een intercedent neerzet bij je klant die vacatures vult, nee dus’, zegt Zandi.

Timetohire helpt de hele strategie rond recruitment vorm te geven, in samenwerking met de teams bij de klant. ‘Soms is er extra arbeidsmarktcommunicatie nodig, of nieuw beleid om talent binnen te houden. Soms leveren we extra capaciteit of expertise die niet in huis is. Maar interimmers leveren, is pleisters plakken. Wij zoeken de verbanddoos voor klanten, zorgen dat ze hun recruitmentstrategie invullen en er een wervingsmachine staat die jaren meegaat.’

‘Ik kom bij veel bedrijven en ontdek vaak dat ze onbewust onbekwaam zijn. Dat ze wat vacatures online zetten en maar afwachten af er iemand op afkomt.  Dat recruitment wordt opgepakt door hr, terwijl het wat ons betreft meer met marketing en sales te maken heeft. Recruitment en hr zijn echt twee aparte vakken. Hr moet zich pas bezighouden met de mensen zodra ze binnen zijn.’

Lees ook: Ninja, evangelist, rockstar… Helpen hippe functietitels je sneller aan talent?

Van Leidse student naar recruitment

Persoonlijk was er ook een klik tussen Zandi (‘We hebben geen ceo, ik ben managing partner’) en de oprichters van The Works. ‘We hebben best veel gesprekken gehad vanaf januari tot de closing. Het zijn zulke goede ondernemers. Wat zij de afgelopen 23 jaar hebben neergezet, daar kan ik echt nog wat van leren, ook al ben ik zelf ook alweer 37 en een tijdje onderweg.’

Voordat Zandi met zijn compagnon Edwin de Jonge Timetohire oprichtte, was hij als werknemer bij verschillende bureaus en uiteindelijk met zijn eigen zaak actief in de werving en selectie. ‘Dat ging om zoveel mogelijk kandidaten plaatsen tegen een zo hoog mogelijke fee. Ik was feitelijk nul impact aan het leveren voor bedrijven, en dat wilde ik anders. Al brainstormend over hoe we de markt anders zouden gaan aanvliegen, kwamen we op dat RPO-model.’

Het recruitmentvak, daar was hij min of meer toevallig ingerold nadat hij zijn studie rechten in Leiden had afgebroken en in de horeca ging werken. ‘Ik was lid van Minerva en iets te druk met het studentenleven. Woonde zelfs in het voormalige studentenhuis van Soldaat van Oranje Erik Hazelhoff. Mijn ouders snapten daar niets van, maar ik vond en vind: als je iets doet, moet je het ook goed doen. Als kind van Perzische ouders mag je twee dingen worden: arts of advocaat. Mijn moeder heeft zich dus flink zorgen gemaakt, maar dat is gelukkig niet meer zo.’

Verantwoordelijkheid nemen

Zandi vluchtte met zijn ouders op 8-jarige leeftijd uit Iran en belandde na een driejarige reis pas in Nederland. Of zijn achtergrond helpt in zijn ondernemerschap? Zou kunnen. ‘Ik besloot in elk geval van alle mogelijkheden die je in Nederland krijgt gebruik te maken. Ook van de vrijheid die je hier hebt. Van mijn opa en mijn moeder heb ik meegekregen dat je nooit moet opgeven, hoe klote de situatie ook is.’

‘Ik heb zelf als kleine jongen ook het een en ander meegemaakt, maar als ondernemer ook, zoals corona. Als ondernemer heb je nooit alles in de hand, en je mag je best een dag rot voelen. Maar daarna moet je snel schakelen. Je moet je verantwoordelijkheid nemen die je hebt voor de mensen die met jou het bedrijf bouwen. Niet eerst denken: hoe kom ik hier goed uit? Maar: hoe zorg ik ervoor dat iedereen er doorheen komt.’

Internationale positie verwerven

Timetohire heeft dat coronadal inmiddels ruimschoots achter zich gelaten, en Zandi ziet de samenwerking met The Works als dé manier om internationaal te groeien. ‘Steeds vaker lopen pitches stuk op ons gebrek aan een internationale presence. We gaan eerst onze positie in Nederland verstevigen, maar daarna willen we met de klanten van The Works Europa in.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Er is nog zoveel te doen en ik weet zeker dat we met The Works stappen kunnen zetten. Mijn persoonlijke target: de Europese marktleider worden. Als je ziet dat wij als new kid on the block al groter zijn qua impact en werknemers dan de meeste andere specialisten, moet dat zeker lukken.’

Lees ook: De 4 vragen die je nooit zou moeten stellen als je kandidaten interviewt