Vanmorgen werd ik via een tweet geattendeerd op een artikel dat Rutger Bregman schreef voor de correspondent, De Grote Disruptive-Start-up-Out-Of-The-Box-Co-Creation-in-the-Cloud-Bullshit-Bingo.
Strekking van het verhaal, ‘Bejubeld worden ze: de ‘innovatieve startups’ die vanuit Nederland de wereld veroveren. Maar als je ziet voor welke problemen deze bedrijven oplossingen bedenken, rijst de vraag: waarom eigenlijk?’ Uit hart gegrepen.
Hij vervolgt ‘Een Marslanding? Een volledig hernieuwbare energievoorziening? Kanker genezen? Nah. Het woord ‘innovatie’ is gekaapt door mensen die de status quo willen versterken. Vooruitgang is synoniem geworden aan ‘technologie’ en ‘technologie’ is synoniem geworden aan ‘maak een app met een handig algoritme voor een online platform waar je makelaartje kunt spelen en schathemeltje rijk wordt door je netwerk uit te buiten zonder zelf iets wezenlijks toe te voegen.’ Zo is het precies.
Gelddingetje
De waarom vraag die Rutger zich stelt is helaas makkelijk te beantwoorden. De startup-scene is een gelddingetje. Investeerders in start-ups zijn geïnteresseerd in geld verdienen. Nu je voor sparen geen rente krijgt en de vastgoeddroom verpulverd lijkt te zijn, lijken investeringen in startups een kansrijke nieuwe richting om geld te verdien.
Op social en alle andere media worden startups bijkans de hemel in geprezen
De Kickstarters en crowdfundingsites transformeren in rap tempo tot investeringsportalen en investeerders hebben de wind in de zeilen, want startups zijn sexy. Op social en alle andere media worden ze bijkans de hemel in geprezen. Zonder vragen.
Geraakt
Waarom raakte dit artikel mij nu zo kun je je afvragen? In Leeuwarden werken we nu met Coolminds sinds een jaar of twee aan een project om mensen middels Virtual Reality te verlossen van angststoornissen. We doen dit samen met Reik, een zorginstelling die er vanuit zijn overtuiging geld in steekt. De eerste resultaten zijn meer dan bemoedigend. Zo bemoedigend dat we op zoek gingen naar geld. Met een beetje meer geld kunnen we sneller ontwikkelen en dus sneller mensen helpen.
In Nederland zijn er meer dan een miljoen mensen die serieuze problemen ondervinden door angststoornissen. Een doorbraak zou dus een echte bijdrage kunnen leveren. De maatschappelijke kosten als gevolg van angststoornissen lopen in de honderden miljoenen. Mensen komen soms gewoon hun huis niet meer uit. We ontvingen e-mail en telefoontjes van mensen die vroegen hoever we waren allemaal heel bemoedigend.
Lachwekkend
De zoektocht naar geld was ronduit lachwekkend. Ik klopte aan bij een grote investeringsmaatschappij die zegt geld te investeren in de zorg. Een grote regionale zorgverzekeraar die zelf een investeringsclub hebben om start –ups te ondersteunen ik klopte aan bij de stad en bij de fondsen van de provincie. ik klopte aan bij een wereldwijd opererende accountantorganisatie met specialisten in de zorg en venture capital. Allemaal nul.
In de werking van het idee was echt geen mens geïnteresseerd
We bespraken het idee met een provinciale zorgclub die het een steengoed idee vonden, zo goed dat ze er zelf mee aan de haal gingen. Een hele wonderlijke benadering van mensen helpen. De teksten waren allemaal van dezelfde strekking. “Kijkt u nog eens naar de businesscase”. In de werking van het idee was echt geen mens geïnteresseerd.
Verdienmodel
Mensen helpen kan alleen als er een verdienmodel is. Als je ervoor zorgt dat Nederland aan de maagzuurremmers, de slaapmiddelen of betablokkers verslaafd wordt ben je spekkoper. Een app ontwikkelen die aangeeft wanneer je je pillen moeten slikken dat loopt wel. Investeerders staan in de rij.
Ben ik zuur, nou nee. Ben ik onervaren, nou nee. Ik ben inmiddels dertig jaar ondernemer en haalde ooit zelf tien miljoen op bij een venture capitalist. Ik begrijp in ieder geval een beetje hoe het werkt.
Mensen helpen begint voor ons met resultaten bij de mensen zelf en die zijn er. We hebben inderdaad nog geen geweldig sluitend financieel plan. Maar als we er in slagen mensen te helpen komt dat er misschien vanzelf. We zijn in Leeuwarden verder heel goed bezig met Virtual Reality er word aan concrete projecten gewerkt en we komen stap voor stap verder. Geen zorgen dus.
Tot slot: ook pr-adviseur Remco Janssen klom in de pen in reactie op de column van Bregman:
Beste @rcbregman @decorrespondent, wakker worden! Waarom #NLtech #startups niet alleen maar aan bullshit-bingo doen http://t.co/ylXF2ASMPi
— Remco Janssen (@remcojanssen) 4 maart 2015
Nog een kleine greep uit de reacties:
@rcbregman Twee minder cynische startup voorbeelden, niet geheel toevallig uit Delft: @boyanslat en @tvilightBV
— Ronald Dekker (@dekkerronald) 4 maart 2015
Precies dit! RT“@rcbregman: De Grote Disruptive-Start-up-Out-Of-The-Box-Co-Creation-in-the-Cloud-Bullshit-Bingo https://t.co/Zmfr00LAFV”
— Maarten Nijman (@maarten_nijman) 4 maart 2015
@rcbregman @fanseel meesterlijk de vinger op etterende wonde gelegd. Item dat ontbreekt: de kanteling hype, ook behept met buzz woorden.
— Johan Roels (@johanroels) 4 maart 2015
@GoosR @rcbregman wow, dit stukje is heel kortzichtig en naïef maar bovenal naargeestig cynisch. Is dit nou nieuw links?
— Luuk NL (@Luuk_DC) 4 maart 2015
@rcbregman dit is wel heel cynisch. Wat denk je bijvoorbeeld van @peerby @dwed?
— Judith Katz (@judith1188) 4 maart 2015
@rcbregman – Bij startups gaat het om snel rijk worden, niet om iets voor de mensheid te doen. Niets mis mee, maar hebben geen steun nodig.
— Tardi Gradian (@Tardigradian) 4 maart 2015
@rcbregman ik geloof niet dat de ratio van innoverende/wereldverbeterende startups in SV (of waar ook ter wereld) anders is?
— Chris Eidhof (@chriseidhof) 4 maart 2015
@rcbregman voor velen is het hebben van een startup belangrijker dan wat hun startup nu eigenlijk doet. Wat zowel grappig als triest is.
— Koen van Seijen (@KoenvanSeijen) 4 maart 2015
Thx @rcbregman fully agree. @StartupDelta #Amsterdam is more of the same. Copying Berlin or London. Called Innovation. No “USP”.
— Anna Handschuh (@anna_handschuh) 4 maart 2015
@rcbregman jeetje wat een dom stuk.
— Wouter Kneepkens (@WouterKneepkens) 4 maart 2015
@rcbregman wat een negatief en uit verband getrokken verhaal. Die namen die je noemt zijn iets waar NL trots op mag zijn. En je vergeet…
— Vincent Hoogsteder (@hoogsteder) 4 maart 2015
@rcbregman even dat er bak innovatie komt van startups in wat minder consumer velden als green. Kijk alleen hier eens http://t.co/UJoxc9HtOC
— Vincent Hoogsteder (@hoogsteder) 4 maart 2015
@rcbregman Peter Thiel constateert hetzelfde in zijn boek ‘Zero to One’. Vandaag vooral veel incrementele vernieuwing, geen grote ideeën.
— Michiel Lescrauwaet (@MLescrauwaet) 4 maart 2015
Idd, veel BS in de startupwereld. Logisch, het ecosysteem is HUGE. Maar dit is zó ongenuanceerd dat ik moet janken http://t.co/WYWS7511tR
— Lorenz van Gool (@lorenzroman) March 4, 2015
@rcbregman @sprout_nl Google heeft de wereld in 20 jaar meer veranderd dan Philips in 50 jaar. Was eerst ook een startup. Vergt wel tijd.
— Jaap (@J_a_a_p) March 4, 2015
@rcbregman @sprout_nl L’app pour l’app, is het grote probleem.
— Anton Maertens (@antmaertens) March 4, 2015
@rcbregman @sprout_nl discussie “We wanted flying cars, instead we got 140 characters” is oud en niet meer origineel. Maar trekt wel views!
— Robert Verwaayen (@rverwaayen) March 4, 2015