Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Rotterdamse startup promoot groene B Corp-merken met relatiegeschenken

Een service voor relatiegeschenken met alleen B Corp-merken, daar zet Startup van de Week Bdeals op in. Het Rotterdamse bedrijf droomt zelfs van een wereldwijd handelsplatform voor B Corp-merken. 'Buiten onze bubbel bleek het groene keurmerk nog niet zo bekend. Daar willen wij verandering in brengen.'

bdeals
Bdeals
Je leest nu: Rotterdamse startup promoot groene B Corp-merken met relatiegeschenken

Wat is Bdeals?

De Rotterdamse startup Bdeals levert relatiegeschenken met daarin uitsluitend producten van B Corp-gecertificeerde merken. B Corp is een keurmerk voor bedrijven die niet alleen het maken van winst, maar ook de zorg voor medewerkers, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen in hun bedrijfsvoering. Relatiegeschenken met duurzame producten bestonden al, maar pakketten met louter B Corp-artikelen, daarmee weet Bdeals toch weer een nieuwe invalshoek te vinden.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Bedrijven kunnen bij Bdeals verscheidene pakketten met B Corp-producten kopen, om bijvoorbeeld met kerstmis aan medewerkers uit te delen. Ook kunnen zij gepersonaliseerde B Corp-producten maken, zoals een waterfles of kladblok met het eigen bedrijfslogo, die ze bijvoorbeeld op conferenties als goodiebag kunnen uitdelen. Bdeals levert de pakketten vanuit een opslag in Houten.

Wie zitten erachter?

Bdeals werd medio vorig jaar opgericht door student Floris Zevenbergen (23, rechts op foto) en net afgestudeerde Jonas van West (24, links op foto). Zevenbergen zit in de laatste fase van zijn studie bedrijfskunde en rechten en Van West rondde in 2021 een master financiën en investeren af. De twee deelden een studentenhuis in Rotterdam en hadden het daar vaak over wat hen interesseerde: ondernemen en duurzaamheid.

Zevenbergen: ‘We leerden B Corp kennen en raakten hier al snel enthousiast over. Wel viel het ons op dat deze organisatie buiten onze bubbel niet zo bekend was. Laatst stonden we nog op een beurs, waar we geregeld moesten uitleggen wat B Corp inhoudt.’

Lees ook: Zo wordt je bedrijf een B Corp

Wil je B Corp-merken in één klap bekender maken, dan is de markt voor relatiegeschenken een goed middel, denken de twee. Zelf volgden de ondernemers meerdere stages, waarvoor ze geregeld zo’n geschenk kregen – bijvoorbeeld een kerstpakket. ‘De inhoud daarvan vond ik altijd waardeloos’, zegt Zevenbergen. ‘Er zat bijvoorbeeld een klein flesje wijn in en een stuk kaas dat rechtstreeks uit de fabriek leek te komen. Dat kon beter, dachten wij.’

Bdeals werkt samen met twaalf B Corp-leveranciers, zoals Tony’s Chocolonely, Seepje en Moyee Coffee. Aan ieder pakket voegen de ondernemers een flyer toe, met informatie over het duurzame karakter van de producten. ‘Zo proberen wij het concept achter B Corp uit te leggen aan het bedrijfsleven.’

Wie zitten erop te wachten?

Bdeals richt zich met name op middelgrote bedrijven als afnemers. Zevenbergen: ‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijven die binnen hun organisatie al met duurzaamheid bezig zijn.’

De ondernemers merkten echter al snel dat er uit meer hoeken interesse is voor hun product. Zo was er al een zonnestudio die zich aanmeldde voor een serie relatiegeschenken. Ook e-stepbedrijf Dott en techbedrijf WeTransfer zijn afnemer bij Bdeals. Zevenbergen stelt tot dusver zo’n veertig klanten te hebben gehad, die per klant gemiddeld vijftig tot zestig pakketten afnamen.

Hoever is het product?

De website is sinds afgelopen zomer live, Bdeals heeft afnemers en – zoals gezegd – twaalf partners. Veel te weinig nog, vindt Zevenbergen: ‘Er zijn wel 4.500 B Corp-merken en wij hebben als doel om minstens tweehonderd aan te sluiten.’

Lees ook: Hoe Yoghurt Barn de B Corp-status bereikte

Zevenbergen en Van West hebben grootse plannen. Bdeals is nog maar het begin, want deze zomer willen zij een wereldwijd handelsplatform lanceren voor al die 4.500 B Corp-merken. B Corp heeft zelf ook een platform, maar die is volgens Zevenbergen niet op verkoop gericht en je kunt er alleen als B Corp-bedrijf van gebruikmaken. ‘Wij willen ook niet-B Corp-bedrijven toegang geven tot het platform, zodat we handel kunnen bevorderen. Stel dat een hotelketen geïnteresseerd is in duurzame koffie, dan kan men dat straks meteen via ons platform inkopen.’

Wat is het businessmodel?

Het businessmodel is vrij eenvoudig: Bdeals koopt de producten bij de aangesloten B Corp-bedrijven in, maakt er een pakket van en verkoopt het door aan zijn afnemers. Welke marge de startup daarover maakt, houdt Zevenbergen voor zichzelf, ‘maar het is een goede marge’. Tijdens de kerstperiode zetten de twee liefst 25.000 euro om en dit jaar hopen ze met hun relatiegeschenken 350.000 euro omzet te maken.

Ook al zijn de pakketten van 14 tot 40 euro zacht gezegd niet gratis, toch weet Zevenbergen ze lager geprijsd te verkopen dan de winkelwaarde van de producten. Deels speelt hij dit klaar door de producten in bulk in te kopen, maar ook speelt enige goodwill vanuit de B Corp-gemeenschap mee. ‘We doen in feite marketing voor B Corp-bedrijven, door hun producten in het bedrijfsleven onder de aandacht te brengen. Dat kunnen zij wel waarderen.’

Rijst natuurlijk de vraag op of Zevenbergen zich hiervoor laat betalen door B Lab, de organisatie achter B Corp. Nee, stelt hij: ‘B Corp is non-profit, dus zij zijn niet commercieel ingestoken. Wij wel, maar we willen niet op hen overkomen als jongens die hen een beetje uitmelken. We werken liever met hen samen, dan dat we aan hen verdienen.’

Nog geld nodig?

Jazeker. Om met het bedrijf de stap naar een wereldwijd platform te kunnen maken, denkt Zevenbergen in ieder geval ‘een paar ton’ nodig te hebben. Met dit geld willen hij en Van West ook hun eerste medewerkers aannemen.

De twee zijn het bedrijf vorig jaar begonnen met een kleine lening van een bekende, die anoniem wil blijven. Zevenbergen: ‘Dit bedrijf is niet erg kapitaalintensief. We maakten winst vanaf onze eerste bestelling en konden dat weer in het bedrijf stoppen.’