Wat is Luna.ai?
Luna.ai is een all-in-one salesplatform dat met AI de juiste leads voor je vindt, het internet afstruint naar relevante informatie over die leads en persoonlijke e-mails schrijft waardoor je met de juiste mensen in contact kunt komen.
‘Er wordt zoveel gemaild dat de kwaliteit eronder lijdt’, zegt mede-oprichter Steven Nelemans. ‘Iedereen heeft mailboxen vol met spam in plaats van dat de juiste mail de juiste mensen bereikt. Wij hebben een AI-oplossing gevonden en gebouwd.’
Luna.ai is continue op de achtergrond aan het kijken wat jij doet en hoe daarop gereageerd wordt, om zo het proces te optimaliseren. Als Luna.ai een e-mail schrijft zoals jij ‘m nooit zou schrijven, leert ze daarvan. De volgende keer schrijft ze dan meer in jouw stijl.
‘Je kan Luna.ai zien als een digitale salestwin’, zegt Nelemans. ‘Je kan haar trainen op het schrijven van e-mails zoals jij dat ook zou doen. Als dat eenmaal het geval is, kan je de Autonomous Mode inschakelen. Dan gaat Luna.ai nieuwe mensen benaderen, dus je sales doen.’
De technologie zorgt ervoor dat jij je als werknemer of ondernemer op je kerntaken kan focussen. Zo gaat waardevolle tijd waarin je productief kan zijn niet verloren aan interne communicatie en mailtjes schrijven. Nelemans noemt het de ‘ultieme revolutie die AI neerzet’.
Wie zitten erachter?
Steven Nelemans, Jean-Paul Klerks en Robin Salimans. Nelemans is CEO en oprichter van Amber, een snelgroeiend techbedrijf in zakelijk deelvervoer. Hij bracht als ondernemer veel tijd door in Silicon Valley en was in 2017 finalist in MT/Sprout’s 25 onder de 25.
Klerks houdt zich volgens Nelemans vooral bezig met de ‘inhoud’. Hij heeft veel ervaring in e-mailmarketing, legde de basis voor Luna.ai en bedacht de slimme strategieën. ‘Hij is eigenlijk de menselijke versie van Luna.ai. We proberen hem te klonen in Luna.ai’, zegt Nelemans lachend.
Salimans maakt Luna.ai technisch gezien mogelijk. Hij heeft niet alleen verstand van tech, maar snapt door zijn ervaring in sales en business ook waar klanten behoefte aan hebben.
Wie zitten erop te wachten?
De focus ligt op snelgroeiende SaaS-bedrijven die een serieus product hebben, aan het opschalen zijn en hun salesteam willen uitbreiden. Die hebben de grootste groeiambitie en willen er veel tijd en energie in steken, aldus Nelemans.
‘We richten ons dus niet op de early stage start-ups die hun doelgroep en product nog aan het ontdekken zijn. We richten ons op de start-ups die hun eerste investering hebben opgehaald en willen doorgroeien. Zij die zoeken naar de juiste middelen.’
In de praktijk merken ze dat ook andere doelgroepen interesse hebben. Nelemans: ‘Zoals investeerders die met start-ups in contact willen komen, podcasthosts die gasten zoeken of enterprise companies die er met hun volledige salesteam gebruik van willen maken.’
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wat is het verdienmodel?
Het verdienmodel is een maandelijks abonnement. Je bepaalt zelf hoeveel e-mails je wil versturen, maar er zijn wel standaardpakketten van bijvoorbeeld 1.000, 5.000 of 10.000 e-mails per maand, per e-mailadres.
Het meest verkochte pakket is het pakket met 1.000 e-mails. Dit kost 360 dollar (omgerekend 328 euro). Wil je er later meer? Dan krijg je een melding met de vraag of je wil upgraden. Je bepaalt zelf hoeveel e-mails er per dag verstuurd worden, maar Luna.ai geeft wel instructies en tips.
Meer e-mails versturen gebeurt wel pas als de kwaliteit on point is, benadrukt Nelemans. ‘Ben je wel de juiste mensen aan het benaderen? Als je dat goed doet, heb je vijf keer meer reply’s dan het marktgemiddelde (zonder Luna.ai dus). Maar dan moet je wel bereid zijn er zelf wat tijd en energie in te steken en dus niet standaardmails willen sturen.’
Hoever is Luna.ai?
Op dit moment zijn ze vooral bezig met het uitbouwen van het bedrijf. Daarbij is de doelgroep heel belangrijk: ze willen de perfecte doelgroep aantrekken en met zoveel mogelijk klanten in contact komen waarvoor hun product geschikt is, zegt Nelemans.
De afgelopen tweeënhalf jaar hebben ze vooral gefocust op een solide businessmodel bouwen zodat ze de markt op een bepaalde manier kunnen betreden en die altijd een paar stappen voor zijn. Sinds begin dit jaar is Luna.ai begonnen met opschalen.
Nelemans: ‘We hebben veel tijd gestoken in hoe de markt gaat ontwikkelen. We wisten: als we van begin af aan al gas geven, wordt het grote chaos. We dachten dat AI steeds toegankelijker zou worden en daarop wilden we voorbereid zijn. Deze markt is zo dynamisch dat het belangrijk is om veel onderzoek te doen en een stevige basis te hebben.’
Veel nieuwswebsites schreven dat het hoofdkantoor van Luna.ai van Eindhoven naar San Francisco verhuisd, maar dat klopt niet, zegt Nelemans. Luna.ai is een Amerikaans bedrijf. Het hoofdkantoor zit in San Francisco, maar de founders werken vanuit Nederland. Waarom? Omdat het idee in Nederland ontstond, maar ze graag Amerikaanse investeerders wilden aantrekken.
Nog geld nodig?
In november haalde Luna.ai 2,3 miljoen euro op (2,5 miljoen dollar). De investeringsronde werd geleid door CapitalT, met Curiosity, het angelfonds van Notion Capital, de voormalige executive vice president van Salesforce en de oud-cmo van Zoom op de bagagedrager.
Met het kapitaal gaat Luna.ai het team uitbreiden en het product verder ontwikkelen. Voor nu is dat voldoende, maar een vervolgronde is waarschijnlijk nodig om door te groeien. Een bedrag wil Nelemans daar nog niet op plakken.
‘Dat hangt ervan af wat er het komende half jaar gaat gebeuren. Langetermijnplannen maken heeft in deze markt geen zin, want het kan letterlijk elke dag anders zijn. We zijn vooral blij met de mooie groep investeerders die aangehaakt zijn. Zij weten veel van de markt waarin we zitten en ze geven actief feedback.’
Lees ook deze artikelen over startups en financiering:
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Sterke elevator pitch? 4 tips voor een krachtige opening
- Trust-based funding: ‘Maak van jouw startup geen bedrijf, maar een beweging’