Wat: Elektrische deelauto’s
Sinds: 2016
Medewerkers: 21
Waar: Eindhoven
Website: ambermobility.com
Amber Mobility wil met een elektrische deelauto van eigen ontwerp autogebruik voorgoed veranderen. Voor minder doet de Eindhovense startup, waarvan Steven Nelemans (foto) ceo is, het niet. “Amber is een fusie van een intelligent car-sharing platform met een modulaire, zelfrijdende en personaliseerbare elektrische auto die speciaal ontwikkeld is om te delen. Wij bieden gegarandeerde, on-demand mobiliteit, en altijd binnen loopafstand.”
Oké, zo ver is het nog niet met de next level Greenwheels-uitdager die zich voorlopig op de zakelijke markt richt, maar een jaar na de start heeft Amber met ABN Amro toch zijn eerste klant al binnen. En doorliep het de HightechXL-accelerator, heeft het een kantoor op de Hightech Campus en is een ervaren ondernemer als Merien ten Houten (oprichter Ilse Media) ingestapt. Een tweede compagnon is Guus Frericks, oprichter van accelerator HighTechXL.
Nelemans: “Tijdens een eerste ontmoeting word er wel eens gevraagd naar mijn leeftijd. De reactie is vooral verbazing een weemoed: “deed ik dit ook maar toen ik nog zo oud was als jij”.
De eigen auto, de Amber One, is als concept de afgelopen jaren binnen de muren van TU Eindhoven ontwikkeld en zou 1,5 miljoen kilometers moeten kunnen meegaan, met een actieradius van 400 kilometer. De acht elektrische BMW’s die nu in Eindhoven voor Amber rijden, zijn een stuk conventioneler.
Wel worden ze volgend jaar samen met partijen als TomTom, KPN, TNO, Microsoft en de gemeenten Eindhoven en Helmond uitgerust met systemen die ze zelfrijdend maakt. Maar zonder chauffeur zullen ze pas de weg op gaan, zodra wetgeving en techniek dat verantwoord maken.