Wat is Immer?
Immer maakt een gratis app die je helpt meer, makkelijker en fijner boeken te lezen op je telefoon. Medeoprichter Niels ’t Hooft: ‘Een boek is een groot voorwerp waar je echt even voor gaat zitten. Een telefoon een klein apparaat, wat je vaak even snel tussendoor gebruikt. Onze missie? Een groot boek op een klein scherm, in een kort moment, naar de lezer brengen.”
Immer biedt boeken aan in stapels en kiest aan de hand van de inhoud wat jij – volgens de app – wil lezen. Is er een match? Dan helpt de leesapp je dit boek daadwerkelijk uit te lezen.
In plaats van het scherm zo vol mogelijk te zetten, kiest de app een prettig leesbare portie. Het activiteitenoverzicht toont wat je gelezen hebt en wat je ervan vond. En doe je oortjes in? Dan gebruikt de app dynamisch ‘sfeerscapes’ (kleur en geluid) om je in de stemming te brengen en dieper in het verhaal te trekken.
’t Hooft: ‘Een veelgehoorde klacht bij e-books is dat het niet zo lekker aanvoelt als een echt boek. Daarom gebruiken wij inspiratie uit games en laten we een handeling lekker aanvoelen. Zo swipe je bij ons door de bladzijdes heen en laat een mooi geanimeerde cirkel zien hoe ver je bent in een boek.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wie zitten erachter?
Ceo Niels ’t Hooft (42) schreef eerder romans en verhalen voor games. Cto Lennart de Meij (36) wil als programmeur en ontwerper een wereldwijde leesrevolutie starten.
‘Lennart vergelijkt het e-book graag met de allereerste film. Dat was niets meer dan een camera op een toneelpodium. De latere technieken, zoals montage en framing, maakten het pas tot een unieke ervaring. Datzelfde doel hebben wij met digitaal lezen voor ogen. Op dit moment is het e-book, net zoals de film van het toneelstuk, nog een bijzaak. Dat werkt niet, omdat het niet gemaakt is met de mogelijkheden en voordelen van de nieuwste techniek in gedachten. Wij nemen de smartphone als startpunt en ontwikkelen zo een nieuwe manier van lezen die past in het moderne digitale leven.’
Volgens ’t Hooft willen mensen vaker lezen dan ze nu doen. Daar wil Immer hen bij helpen. ‘Een boek sjouw je niet overal mee naartoe, maar een telefoon heb je altijd bij je. Daarom brengen wij het boek naar je telefoon. Wij willen ervoor zorgen dat lezen op het apparaat dat je altijd bij je hebt minstens zo lekker leest als een papieren boek. Zodat je op loze momenten een boek leest, in plaats van Instagram opent.’
Wie zitten erop te wachten?
In eerste instantie richtte Immer zich op de ‘aarzelende lezer’, maar uit onderzoek bleek het pittig die doelgroep te bereiken. Datzelfde onderzoek toonde wel iets anders interessants aan: vooral de fanatieke lezer is geïnteresseerd.
‘Wij dachten dat fanatieke lezers, naast hun papieren boeken en e-books, niet per se zitten te wachten op nóg een andere manier van lezen. Dat hadden we mis. Zij blijken juist enorm geïnteresseerd in een extra manier van lezen: waar en wanneer dan ook. Als de app eenmaal werkt voor deze groep, gaan we stap voor stap uitbreiden naar andere groepen lezers. Onze grote ambitie is om uiteindelijk een app te maken die zelfs niet-lezers aan een boek krijgt.’
Hoever is Immer?
De eerste versie van de Immer-app is sinds oktober 2020 in Nederland live op Android en iOS. Daarmee kreeg de startup een beter idee van het product en de doelgroep: niet de aarzelende, maar de fanatieke lezer. Met die kennis ontwikkelde Immer onlangs de tweede versie van de app: Immer Reader. Die draait nu proef, om later dit jaar gelanceerd te worden.
Op dit moment is Immer, naast Nederland, vooral druk in Duitsland. Daar is de startup als enige niet-Duitse bedrijf toegelaten tot de Duitse ContentShift Accelerator, een competitieprogramma voor startups en hun innovaties, georganiseerd door de Duitse uitgeefbranche. Samen met vijf Duitse startups dingt Immer de komende maanden mee naar een stimuleringsprijs van 10.000 euro en kansen op de internationale uitgeefmarkt.
Wat is het verdienmodel?
De startup hanteert twee verdienmodellen: een marge (25 procent) op de boeken van uitgevers en een abonnementsmodel bij lezers. Die abonnementsprijs is nu nog niet bekend.
Tegelijkertijd is er ook interesse in een abonnementsmodel voor boeken, vergelijkbaar met Netflix voor films. ‘Uitgevers zijn hier nog wat terughoudend in. Ze zijn bang dat zij per klant minder gaan verdienen. Dat is voor ons een puzzel: hoe kunnen wij uitgevers helpen niet minder, maar meer te verdienen? Bijvoorbeeld door lezers in contact te brengen met schrijvers of elkaar en ze te stimuleren samen te lezen. Daar hebben wij nog veel ideeën over, maar daarover later meer.’
Nog geld nodig?
Immer haalde in twee angel-rondes 600.000 euro aan investeringen op. Dit geld komt van onder meer tech-founders zoals Nalden (WeTransfer) en Robert Gaal (Karma, Quest), medewerkers van grote techbedrijven zoals Ebi Atawodi (YouTube), ondernemers zoals Jörg Mohaupt en Leon Ramakers, maar bijvoorbeeld ook Arjen Lubach. Binnenkort komt er een nieuwe ronde aan. Het gewenste bedrag zal tussen de 500.000 en 1 miljoen euro liggen.
Lees meer over startups:
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- Zo bepaal je de waardering van je startup
- 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Bootstrappen: de ultieme checklist voor groeien zonder extern kapitaal