Wat is Anywyse?
Anywyse is een ‘audiomarktplaats’ waar studenten audiomodules (Wysers) van 10 tot 15 minuten kunnen maken, aanschaffen en beluisteren. Deze modules zijn speciaal ontwikkeld voor het onthouden van inhoud, en geschreven en ingesproken door geselecteerde studenten en stemacteurs.
Jukema (uiterst rechts op de foto boven): ‘We ontwikkelen onze ‘scripts’ zo dat de informatie, door middel van herhaling en een duidelijke structuur, daadwerkelijk blijft hangen. Zo zorgen wij ervoor dat luisteren ook echt leren wordt.’
Volgens Jukema zijn er in Nederland meerdere organisaties die audiomodules voor studenten maken, maar bestaat er nog geen marktplaats waar studenten ook eigen audiomodules kunnen ontwikkelen en aanbieden. ‘De concurrent biedt lange modules aan, gemaakt door specialisten. Wij bieden korte modules op een marktplaats aan. Deze modules zijn van hoge audiokwaliteit en duren zo’n 10 tot 15 minuten. Dat is waar de nieuwe generatie om vraagt.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wie zitten erachter?
Julien Jukema (27) werd van de havo ‘afgetrapt’, waarna hij via de mavo en het mbo alsnog op het hbo en later de universiteit terechtkwam. ‘Ik heb het hele Nederlandse onderwijssysteem gezien. Daardoor wist ik: hier liggen kansen.’
Toen hij aan de universiteit studeerde, werd hij ziek. ‘Ik kreeg kanker, waardoor de behoefte ontstond niet te dromen, maar te doen. Door de chemotherapie werkte mijn brein niet goed. Ik had moeite met lezen. Op dat moment deed de trend van podcasts zijn intrede: deze miljardenindustrie groeide met dertig procent per jaar. Zo kwam ik op het idee voor Anywyse.’
Met Anywyse studeer je terwijl je een rondje buiten wandelt of een gezonde maaltijd kookt
Het ondernemen is Jukema niet vreemd. Tijdens zijn studententijd richtte hij al twee eerdere bedrijven op: JV SUITS (een duurzaam pakkenbedrijf) en lustrumartikelen.nl (een website voor lustrumartikelen voor studenten).
Anywyse is een concept van Jukema en Carolina Posma (26), maar zij zit door persoonlijke omstandigheden niet meer in de startup. Het team telt op dit moment zeven parttime medewerkers.”
Wie zitten erop te wachten?
De audiomodules zijn er voor studenten die minder stress willen ervaren en/of beter willen leren door te luisteren, in plaats van, of als aanvulling op het lezen.
‘Een tentamenperiode is stressvol. Dan wil je dingen doen die goed voor je zijn, dus niet de hele dag in de boeken binnen zitten’, aldus Jukema. ‘Met Anywyse studeer je terwijl je een rondje buiten wandelt of een gezonde maaltijd kookt. Dat geeft studenten hun vrijheid terug. Zo komt Anywyse ook aan zijn naam: becoming wiser, anywhere.’
Binnen de doelgroep studenten is Anywyse in het bijzonder nuttig voor studenten (tussen de 8 en 16 procent) met dyslexie, zegt Jukema. ‘Voor deze groep lossen wij een groot probleem op. De reacties? Die zijn geweldig! Studenten met dyslexie voelen zich niet langer “dom” en kunnen eindelijk mee in het tempo van hun medestudenten.’
Met de audiomodules springt Jukema tevens in op de trend van de podcast. ‘Zo’n 73 procent van de studenten in Nederland luistert in zijn vrije tijd toch al eens naar een podcast. Studeren via audio is voor hem dus heel vanzelfsprekend.’
Hoever is Anywyse?
Anywyse ontstond tijdens het Acceleration-programma van het Humanities Lab van de UvA. Dit programma werd georganiseerd door 10X, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het op grote schaal produceren en financieren van startups. Tijdens het programma werd het platform ontwikkeld en de eerste investering opgehaald.
In de eerste fase richtte Anywyse zich op b2b: Anywyse voor hogeschool of universiteit. Deze zomer gooit de startup de marktplaats open en richt Anywyse zich op heel studerend Nederland. ‘Wij bieden audiomodules aan, maar zorgen er ook voor dat de nieuwe generatie gemakkelijk zelf kennis in audio om kan zetten, om deze met elkaar te delen en zo van elkaar te leren.’
De startup ziet ook internationaal potentie. ‘Omdat veel onderwerpen bij studies hetzelfde zijn en de modules in het Engels worden opgenomen, kunnen we de materialen, in een later stadium, ook onder de aandacht brengen bij universiteiten en studenten in het buitenland.’
Wat is het verdienmodel?
Op dit moment experimenteert Anywyse volop. ‘Na de zomer willen we naar een abonnementsmodel, maar hoe dat er precies uit komt te zien, weten we nu nog niet. Waarschijnlijk ontvangt de student per maand – voor vijf of tien euro – een aantal credits waarmee hij of zij een vak kan kopen. Ontwikkelt de student zelf een audiomodule? Dan krijgt diegene het grootste deel van de opbrengst. Zo creëren we een marktplaats van vraag en aanbod.’
Welk percentage van de opbrengst exact naar de student gaat, wil Jukema nu nog niet naar buiten brengen.
Nog geld nodig?
Afgelopen juni haalde Anywyse in een eerste investeringsronde 125.000 euro op bij het EdTech-fonds Anadya Investments en studentenfonds ASIF Ventures, een durfkapitaalfonds dat startende ondernemingen van studenten en recent afgestudeerden steunt.
Het opgehaalde geld steekt Jukema in de overstap van een b2b-model naar marktplaats. Op dit moment bereidt het team zich voor op een nieuwe grotere investeringsronde van rond de 800.000 euro in het najaar.
Lees meer over startups:
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- Zo bepaal je de waardering van je startup
- 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Bootstrappen: de ultieme checklist voor groeien zonder extern kapitaal