Wat is Bubty?
Een online tool waarmee je je pool van freelancers beheert. Je kunt hen uitnodigen om hun gegevens en een profiel met eventueel een portfolio achter te laten, zodat je ze niet meer uit het oog verliest en makkelijker en sneller met ze samenwerkt als er weer een klus ligt. Bovendien kun je (op termijn) ook hun facturen opvragen en betalen via Bubty.
Dat platform is nadrukkelijk niet bedoeld als marktplaats: het blijft redelijk gesloten. Maar freelancers die ook met andere Bubty-gebruikers zaken doen, kunnen hun profiel wel zo vaak delen met hun opdrachtgevers als ze willen.
Wie zitten erop te wachten?
Welke ondernemer werkt tegenwoordig niet met freelancers? En wie zit niet regelmatig in excelsheetjes, op LinkedIn of de mailbox te zoeken naar de gegevens van die ene briljante eenpitter die zo goed leverde (‘Kom, hoe heette ze ook alweer, jongens, help me even’)? Exact: bedrijven van groot tot klein zijn volgens Bubty geholpen met het platform. Medeoprichter Lee Willoughby: ‘De voordelen van werken met freelancers zijn wel duidelijk. Maar de downside is dat je soms het contact verliest, of dat ze andere jobs aannemen, andere skills ontwikkelen of hun tarieven aanpassen. Op die momenten kan je sheetje snel achterhaald zijn.’
‘We geloven bovendien dat het in een wereld waarin het zó makkelijk is om contact te leggen, via LinkedIn bijvoorbeeld, echt niet meer nodig hoeft te zijn om telkens weer op zoek te gaan naar nieuwe freelancers. En daar kosten voor te maken, of dat nou via een van de vele marktplaatsen is of via recruiters. Wij helpen bedrijven hun eigen pool aan te leggen en beter te beheren.’
Bubty was in eerste instantie bedacht voor de wereld van bureaus en IT-bedrijven waarin de oprichters van origine zelf thuis zijn. Gaandeweg bleek het voor veel meer branches een uitkomst. ‘Ook het onderwijs en de zorg werken natuurlijk met freelancers. Wat bedrijfsomvang betreft is er eigenlijk ook geen grens. Hoe meer je met freelancers werkt, hoe meer waarde Bubty voor je heeft. Uiteindelijk bespaar je heel veel geld op de kosten voor recruitment als je je eigen pool goed beheert.’
Wie zitten achter de startup?
Willoughby en zijn compagnon Benjamin Schriel. Allebei 24, maar toch beschikken ze al over behoorlijk wat ervaring als ondernemer. Schriel zou je nog kunnen kennen van de 25 onder de 25, waarin hij in 2016 (oké, dat is best lang geleden) als broekie schitterde met de Cooking Clip, een keukenhandigheidje waar hij als student een bedrijf omheen bouwde. Hij ging verder met een online marketing- en webbureau en liep op een goed moment stomtoevallig Willoughby tegen het lijf. ‘We voetbalden als jochies van 9, 10 jaar op straat en waren vrienden, maar hadden elkaar echt 10 jaar niet meer gezien’, lacht Willoughby.
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Willoughby ontwikkelde zich binnen het modebedrijf van zijn ouders tot (online) marketeer en groeistrateeg. Met iets meer passie voor ondernemen dan voor de studieboeken. ‘Ik had ook een eigen kledinglabel ernaast, puur voor de hobby, ook om te experimenteren met alle processen die daarbij komen kijken. Maar binnen een dag na onze hernieuwde kennismaking besloten we samen te gaan werken en ontstond Bubty Agency.’
En inderdaad, het was het kleine legertje freelancers waarmee Willoughby en Schriel toen werkten om hun klanten te bedienen, dat hen op het idee bracht voor het platform Bubty. ‘Het waren er 100 of 150, met wie we via een spreadsheet en Slack zo goed mogelijk contact hielden. Op een gegeven moment hadden we een nieuw iemand gevonden via zo’n freelancersmarktplaats. Die legde meteen contact via LinkedIn en vroeg of we niet rechtstreeks zaken konden doen. Precies dát triggerde ons voor dit idee.’
Wat is het verdienmodel?
Bubty zoekt het in elk geval niet in het afromen van de facturen van freelancers en zadelt zijn klanten ook niet op met enorme kosten. Zoals vaker bij Software as a Service (SaaS) hanteert het een abonnementsmodel tegen een vaste prijs. ‘Onafhankelijk van hoe vaak je met freelancers samenwerkt. Als we vinden dat ons product na de pilotfase klaar is, willen we het ter beschikking stellen via een freemium model: je start gratis, maar betaalt dan voor extra functies.’
Hoever is Bubty?
Het afgelopen coronajaar hebben de oprichters hun agency overgelaten aan collega’s en hebben ze gebootstrapt om hun platform te ontwikkelen tot de bètaversie die binnenkort live kan gaan. ‘We geloven hier zó erg in, dat we er ook compleet voor gaan. Ik ben zelfs weer bij mijn ouders gaan wonen,’ zegt Lee Willoughby. Binnenkort starten ze met 20 pilotklanten uit liefst zo veel mogelijk verschillende branches. ‘Zo kunnen we de komende maanden feedback verzamelen voordat we ‘echt’ de markt op gaan. Dat is wel grappig: een van onze eerste klanten is dan het bureau, dat een gedeelte van onze developmentklanten heeft overgenomen.’
De ambities zijn groot, maar voorlopig ligt de focus op het blij maken van zoveel mogelijk klanten. Willoughby: ‘We zorgen wel dat we het bouwen op schaalbaarheid. Het platform kan echt groot worden. We geloven dat we echt een gamechanger zijn in de markt.’ Volgens de startupondernemer zijn er zeker in de Benelux en waarschijnlijk ook in Europa nog geen tools die het exact hetzelfde aanvliegen als Bubty. Natuurlijk zijn er freelancemarktplaatsen waar je krachten kunt vinden, en er zijn tools waarmee je de freelancers als crediteuren beheert. ‘Maar niets is zo sustainable als ons model. In de VS zijn wel wat partijen, maar die leggen heel erg de nadruk op compliance en alle fiscale en juridische rompslomp rond het werken met freelancers. Dat regelen ze dan voor je, maar wel tegen 5 of 10 procent van de factuurbedragen. Aan de freelancers vragen ze dan ook nog eens een fee.’
Nog geld nodig?
De ondernemers achter Bubty zijn apetrots dat ze nu al investeerders hebben weten te strikken. Angel investor Marielle van der Zwan (Vivacy) is aan boord en actief betrokken als adviseur. Samen met investeringsfonds Definition of Ready stak ze 3 ton in de startup. ‘We hebben het eerste jaar alles uit eigen zak betaald, maar toen we daarna gingen pitchen, hadden we in no time tientallen afspraken. Dat is toch wel een bewijs dat we met iets goeds bezig zijn. We konden dus kieskeurig zijn en gingen voor kennis, ervaring en vooral een goed netwerk. We hebben nu investeerders aan boord die passen bij deze fase van het bedrijf. Maar als we een of twee jaar doorbouwen, gaan we richting een A-ronde met een grotere omvang.’
Ook lollig: Lee en Benjamin maakten een filmpje over hun eerste fundingronde: