Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Scholen zijn een aparte tak van sport’

Met haar stichting en tentoonstelling Opgewekt.nu wilde Pauline Westendorp (42) naast bedrijven en bezoekers van evenementen ook graag kinderen bereiken. Dat dit niet is gelukt, heeft gezorgd voor een klein litteken.

Een schone wereld in 2050. Daar werkt Pauline Westendorp dag en nacht aan. “Een eeuw later, in 2150, zijn alle fossiele brandstoffen op. Technisch, financieel en sociaal is het haalbaar om over een kleine veertig jaar al het wonen, werken en vervoer op biomassa, zonne-, wind-, en aardenergie te laten draaien. We moeten het alleen willen.”
Met haar bedrijf NEWNRG helpt Westendorp woonwijken of bedrijventerreinen die zelf een lokaal, duurzaam energiebedrijf willen opzetten. “Lokaal energie opwekken met behulp van bijvoorbeeld zonnepanelen en investeringen in windmolens bespaart niet alleen energie, maar ook veel geld.” Westendorp ondersteunt deze groepen juridisch en organisatorisch. “Ik denk vanuit de eindgebruikers, wat hebben zij nodig? Zij staan het roer van het project. Daarin ben ik uniek.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Netwerken

Behalve NEWNRG beheert Westendorp ook een aantal (lege) stichtingen. “Ze zijn leeg omdat ik geen vaste medewerkers in dienst heb, geen kantoor huur en er dus geen overheadkosten zijn.” Westendorp gelooft heilig in dit concept. “Veel goede doelen gaan erg voortvarend van start met een directeur, een assistent en een begroting van twee ton. Wij werken anders: als we geen opdrachten hebben, is er ook geen geld. Zo ben ik alleen puur inhoudelijk met de doelstelling van de stichting  bezig.” Is er wel geld, dan huurt Westendorp freelancers in op projectbasis. “Ik geloof erg in deze vorm van werken en het creëren van netwerken.”
Een van haar lege stichtingen is Opgewekt.nu, een expositie over schone energie op de Amsterdamse NDSM-werf. Westendorp zette dit in 2006 op en wilde er zowel ouderen als jongeren mee bereiken. “We hadden geïnvesteerd in een speciale tentoonstelling en workshops voor kinderen. Zij zijn een hele belangrijke doelgroep voor ons omdat ze hun leven lang nog energie verbruiken. Kinderen kunnen hun ouders bovendien ook weer dingen leren en het onderwerp thuis op de agenda zetten. Dubbel rendement dus.”
Bij het benaderen van scholen ontdekte Westendorp alleen dat ze zich had vergist in de planning: lesprogramma’s staan al lang van tevoren vast. “Scholen plannen ver vooruit, een jaar zit helemaal dichtgetimmerd. Dat had ik me niet goed genoeg gerealiseerd.” Ook bleek dat scholen zelf geen geld hadden voor het vervoer naar het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord. “We hadden voor hen bussen moeten regelen en dat op de begroting moeten zetten.”

Litteken

De Opgewekt.nu tentoonstelling is op 6 november 2011 ontmanteld. Het project heeft veel publiciteit gekregen en is verder geslaagd, vindt Westendorp. “We hebben veel laten zien. De Schoner Vervoer Toer die we bijvoorbeeld drie keer hebben georganiseerd, heeft veel mensen in aanraking gebracht met elektrische auto’s.” Dat de expositie niet de gewenste hoeveelheid kinderen heeft bereikt, zorgt wel voor een klein litteken bij Westendorp. “Het gevoel dat dat niet is gelukt is vervelend, het was een belangrijke doelstelling. Maar zo heb ik wel weer wat bijgeleerd: scholen zijn een aparte tak van sport. Om die te bereiken moet ik mensen inhuren die die wereld goed kennen.”